Nye krav: Classic Race skal måle et bredere område af støj

De såkaldte Legends-biler er sammen med Formel 1-racerne de biler, der larmer allermest og kommer tættest på støjgrænsen ved Classic Race Aarhus. Efter krav fra Miljø- og Fødevareklagenævnet skal støjgrænsen nu sænkes. Foto: Axel Schütt

Nye krav: Classic Race skal måle et bredere område af støj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye krav betyder, at høje og dybe lyde, som mennesker normalt ikke kan høre, også skal indgå i en skærpet støjmåling til motorløbet Classic Race Aarhus. De lyde kan nemlig også skade hørelsen gennem et højt lydtryk.

AARHUS: Det er en begmand til Teknik og Miljø, at Miljø- og Fødevareklagenævnet har underkendt den tilladelse, kommunen har givet motorløbet Classic Race Aarhus, og nu kræver, at der laves en ny sagsbehandling med skrappere støjkrav.

- Vi har gjort, som klagenævnet har bedt os om: Vi har indhentet lægefaglige vurderinger af støjniveauet hos embedslægen og hos Aarhus Universitetshospitals afdeling for arbejdsmedicin. Det er de vurderinger, der ligger til grund for vores afgørelse og støjgrænsen. Men nævnet har nu et andet synspunkt, og det må vi tage til efterretning, kommenterer Anders Maltha Rasmussen, afdelingschef i Teknik og Miljø.

Sundhedsskadeligt
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder, at den fastsatte såkaldte peakstøjgrænse for Classic Race Aarhus på 120 decibel (dB) ikke er sundhedsmæssig acceptabel.Nævnet har derfor ophævet kommunens afgørelse og bedt om en ny sagsbehandling og en lavere støjgrænse.

Ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO er grænsen for varige høreskader 140 dB peak for voksne og 120 dB peak for børn.

WHOs grænser er fastsat som ikke-vægtede støjgrænser. Derfor vil en vægtet peakgrænse på 120 dB i Aarhus indebære en højere støjbelastning end 120 dB, fordi en vægtet støjgrænse er ensbetydende med, at bidraget fra visse frekvenser dæmpes, forklarer klagenævnet i sin afgørelse.

Lydtryk er skadeligt

Miljø- og Fødevareklagenævnet stiller nu krav om, at støjberegningerne baseres på det såkaldt lineære vægtede lydniveau. Forklaring følger:

- Den støjberegning, der er udført, er baseret på en såkaldt A-vægtet grænseværdi, der vægter det frekvensområde, man kan høre med øret, mere end de frekvenser, der ligger uden for det hørbare. Det er normalt sådan, støjgrænser fastsættes. Men nævnet siger nu, at vi i kravet til støjgrænser skal vægte alle frekvensområder lige meget, og det vil vi naturligvis gøre, siger Anders Maltha Rasmussen.

Han tilføjer, at det havde været til god hjælp for kommunen, hvis nævnet havde medtaget dette i deres tidligere afgørelse.

Ifølge Miljøklagenævnet kan frekvenser, der ikke er hørbare med øret, fortsat være skadelige for hørelsen på grund af et højt lydtryk. Når den såkaldte peakgrænseværdi for Classic Race Aarhus har været fastsat til 120 dB ud fra målinger, der frasorterer visse frekvenser, er der reelt tale om en højere støjbelastning. Vel at mærke en støjbelastning, der ikke er sundhedsmæssig acceptabel, fastslår klagenævnet.

Derfor kræver man beregninger, der baserer sig på såkaldt lineært-vægtede støjgrænser.

Ingen løfte

Samtidig afviser afdelingschefen meget bestemt, at kommunen forlods har varslet peakgrænseværdien nedsat fra 120 dB til cirka 114-115 dB. Det oplyste motorløbsdirektør Mike Legarth ellers til Århus Stiftstidende søndag, at han havde talt med en medarbejder ved kommunen om.

- Det ved jeg ikke, hvor han har fra. Vi har ikke nævnt tal på en ny grænseværdi. Det kan vi heller ikke, før der er lavet nye beregninger, siger afdelingschef Anders Maltha Rasmussen.

Mike Legarth retter mandag sin udtalelse til, at han fredag talte med både kommunen og et rådgivningsfirma om støjgrænsen.

- Så det var min antagelse efter at have lyttet til fagfolkene, at støjgrænsen nok kommer derned omkring. Det var ikke et udsagn fra kommunen, fastslår han.

Nye beregninger på vej

Direktøren forventer, at Classic Race Aarhus, kan levere de nye beregninger til kommunen inden påske. De vil blive beregnet af det certificerede firma Delta Force.

- Vi har målingerne i forvejen, så resten er ren matematik, siger Mike Legarth.

Så snart CRAA leverer de nye beregninger vil kommunen kunne sagsbehandle sagen, lover afdelingschef Anders Maltha Rasmussen.

Tror du på, at I kan nå det, så CRAA kan få nye driftsvilkår og afvikle løbet?

- Ja, det tror jeg på. Hvis arrangørerne hurtigt leverer de nye tekniske beregninger, vil vi kunne udarbejde de endelige støjkrav og driftsvilkår, siger Anders Maltha Rasmussen.

Nye krav: Classic Race skal måle et bredere område af støj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce