Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nytænkende børn skal hjælpe udsatte børn


Nytænkende børn skal hjælpe udsatte børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To 8. klasser fra Skæring er med i en landsdækkende kampagne til fordel for anbragte børn. Bag kampagnen står Børnehjælpsdagen.

To 8. klasser fra Skæring Skole deltager i en velgørende kampagne til fordel for anbragte børn. Kampagnen hedder Ungdomsværn og er en konkurrence mellem 25 klasser landet over. Hver klasse står for en velgørende kampagne samt et event, som de for alvor starter på efter ferien.

31. september fik skolen besøg af folk fra Børnehjælpsdagen, hvor klasserne fik introduceret den kommende opgave. Meningen med kampagnen er at indvie børnene i, at der findes børn, der ingen forældre har.

»Et anbragt barn kan være en nabo eller måske endda en klassekammerat. Efter kampagnen kan jeg se en glæde i børnene. De føler, at de har hjulpet,« fortæller Sylvia Blazejowski. Hun er presseansvarlig for Børnehjælpsdagen, som står bag kampagnen.

De deltagende klasser fungerer som små virksomheder. Eleverne er delt op på seks forskellige ansvarsområder. Man kan for eksempel være projektansvarlig, hvilket betyder, at man skal holde overblikket og holde styr på økonomien. Blandt andet på dette område har Danske Bank hjulpet til. Banken har lanceret et virtuelt univers, som eleverne kan bruge til at holde styr på økonomien. Derudover er Danske Bank storsponsor til kampagnen - og på en præmie på 10.000 kroner til den vindende klasse.

Sylvia Blazejowski forklarer, at unge mennesker ifølge en undersøgelse foretaget af Danske Bank er bagud i forhold til finansiel forståelse.

»Det er det, projektet lærer børnene. Først og fremmest, at man skal hjælpe andre, men også hvordan man styrer økonomi. Det giver en bedre finansiel forståelse, og derudover er det fedt med en case fra det virkelig liv.«

En ting, som klasserne bliver bedømt på, er eventen, som de skal afvikle inden 7. november. Derfor er det vigtigt, at klasserne får oplysninger ud til den lokale befolkning. Det gør de for eksempel ved at oprette en Facebook-side, som A-klassen har gjort.

På siden har klassen blandt andet lagt en video ud. Til kameraet siger fire klassekammerater, hvad de synes om projektet.

»Det er fedt, at man i stedet for normale timer prøver at hjælpe andre børn,« fortæller en smilende dreng på videoen.

Efter ferien skal de to klasser for alvor i gang med kampagnen.

»Klasserne i Skæring har været specielt fremme i skoene. De har allerede kontaktet os i forbindelse med, at de ønsker at møde nogle af de anbragte børn. Derudover har de også allerede en event i tankerne og forskellige aftaler,« siger Sylvia Blazejowski.

Det er andet år, at Børnehjælpsdagen kører kampagnen. Sidste år vandt en skole ved Esbjerg. Den havde samlet godt 50.000 kroner ind.

»Vi skal ikke undervurdere børn. De tænker sindssygt kreativt, og dét er vigtigt,« understreger Sylvia Blazejowski.

Nytænkende børn skal hjælpe udsatte børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.