Østjysk skuffelse: Fint med motorvejene, men hvor blev letbanen og Marselistunnelen af?

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at investeringe 112,7 milliarder kroner på at udbygge infrastrukturen i Danmark. Flere millarder er sat af til udvidelsen af den østjyske motorvej. Foto: Vibeke Volder/Scanpix

Østjysk skuffelse: Fint med motorvejene, men hvor blev letbanen og Marselistunnelen af?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Samlet set blev den nye plan for infrastrukturen i Danmark positivt modtaget i Østjylland. Flere glæder sig over udvidelsen af E45 og udsigten til mindre kø, men planen indeholder stadig større mangler, lyder det fra både politikere og erhvervliv. Særligt to kritikpunkter går igen.

AARHUS: Pendlere jubler i dag over, at man kan se frem til mindre kø.

I den nye investeringsplan, som regeringen og DF fremlagde onsdag, blev det nemlig afsløret, at man vil udvide flere spor på den østjyske motorvej E45.

Jublen er dog ikke forbeholdt pendlerne. Både erhvervsfolk og politikere i Østjylland glæder sig også over udvidelsen af E45 rundt om Aarhus og mellem Skanderborg og Vejle, som man fra begge sider har kæmpet for i lang tid.

"Afgørende for udviklingen og vigtigt for erhvervslivet i Østjylland", lyder det blandt andet fra flere kanter.

Men det er ikke kun rosende ord, der falder fra politikerne og erhvervslivet i det østjyske. Flere påpeger større mangler i planen og kritiserer regeringen og DF for ikke at være konkret nok eller handle hurtigt nok i planen om at udvide E45 mellem Aarhus og Randers.

Det er nemlig først efter 2030, man vil se på en ny plan for udbygningen af netop den strækning - og det medfører en del kritik, fordi det er for sent, mener flere.

Regeringens egne tal viser allerede nu, at denne strækning har stor trængsel som stiger markant frem til 2030. Det fremgår endda af forligsteksten, at netop denne strækning er en af de mest udsatte motorveje i hele Danmark.
Jan Petersen, formand for Business Region Aarhus
Jacob Bundsgaard, borgmester i Aarhus (S), finder det katastrofalt, at den kollektive trafik nedprioriteres i trafikplanen.
Jacob Bundsgaard, borgmester i Aarhus (S), finder det katastrofalt, at den kollektive trafik nedprioriteres i trafikplanen.

Presset strækning til Randers

Kritikken går særligt på, at strækningen mellem Randers og Aarhus allerede er så presset i dag, at den også burde udvides indenfor den nærmeste fremtid. Det er stærkt problematisk at den ikke bliver det, lyder det fra blandt andet Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S).

Og han er ikke ene om kritikken.

Formanden for Business Region Aarhus og borgmester i Norddjurs Kommune (S), Jan Petersen, er ligeledes skeptisk over, at strækningen ikke er med i planen.

Han opfordrer derfor regeringen og DF til at revurdere beslutningen om at udsætte udvidelsen.

- Regeringens egne tal viser allerede nu, at denne strækning har stor trængsel som stiger markant frem til 2030. Det fremgår endda af forligsteksten, at netop denne strækning er en af de mest udsatte motorveje i hele Danmark, bemærker han.

Mere fortrøstningsfuld er det tidligere konservative byrådsmedlem i Aarhus, Marc Perera Christensen, der i dag er direktør for Erhverv Aarhus.

Han er glad for udvidelsen af E45, men han mener ikke, at strækningen mellem Aarhus og Randers er det mest kritisable punkt i planen. Han ærgrer sig mest over en manglende plan for Marselistunnelen.

På den måde, er han helt på linje med den nye, konservative folketings-spidskandidat i Aarhus, Mona Juul, der ligeledes kritiserer planen på det punkt.

Mona Juul, spidskandidat til Folketinget for K i Aarhus, er skuffet over, at Marselistunnelen ikke er med i planen.
Mona Juul, spidskandidat til Folketinget for K i Aarhus, er skuffet over, at Marselistunnelen ikke er med i planen.

Ingen Marselistunnel

Marselistunnelen var nemlig ikke en del af investeringsplanen, og det ærgrer særligt Aarhus' politikere og erhvervsfolk.

Det ville have haft en stor betydning for erhvervslivet og infrastrukturen til og fra Aarhus, lyder det blandt andet.

- Det er et stykke infrastruktur med en vital betydning for erhvervslivet og den eksterne transport ikke bare i Aarhus men i hele landet. Det er desuden et fuldt ud finansieret projekt, man mangler bare at finde en model, så vi kan få lov til at bruge de midler, vi har afsat til det i Aarhus, forklarer Marc Perera Christensen.

Det er et stykke infrastruktur med en vital betydning for erhvervslivet og den eksterne transport i hele Danmark, ikke bare Aarhus, men hele landet.
Marc Perera Christensen, direktør for Erhverv Aarhus

Dårligt for den kollektive trafik

Men kritikken af investeringsplanen stopper ikke der. Der er nemlig sat for få penge af til den kollektive trafik, lyder det.

I alt er der afsat 41,1 milliarder kroner til nye vejprojekter i investeringsplanen - det kan eksempelvis være til nye motorveje - mens der kun er afsat 9,1 milliarder kroner til nye jernbaneprojekter.

Det ærgrer Jacob Bundsgaard, der gerne så, at man fik etape to for letbanen i Aarhus med i planen, og at man investerede mere i den kollektive trafik generelt. Han kalder det for helt skævt, at man ikke investerer mere i skinner, hvis man gerne vil give den grønne omstilling en chance.

Transportminister, Ole Birk Olesen (LA), afviser til gengæld kritikken om, at den nye plan går imod den grønne omstilling. Han mener ikke, udvidelsen af flere veje i Danmark kommer til at gå ud over det.

På pressemødet onsdag sagde han, at fremtidens biler bliver grønne, og at det derfor er forkert at sige, at jernbaner er grønne, og biler ikke er. Han slår derimod fast at den individuelle transport vil være grøn i fremtiden.

Østjysk skuffelse: Fint med motorvejene, men hvor blev letbanen og Marselistunnelen af?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce