Østjyske busser rammes hårdt: Passagerer og modstandere fik aldrig ordet i spareøvelse

Fra 1. april næste år trækker Region Midtjylland helt eller delvist pengene til 21 busruter i Østjylland. Ifølge regionen er det nu op til kommunerne at bidrage til driften, og i sidste ende kan det føre til beskæringer eller lukninger af ruter. Arkivfoto: Martin Ballund

Østjyske busser rammes hårdt: Passagerer og modstandere fik aldrig ordet i spareøvelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regionsråd har vedtaget omstridt spareplan for de blå busser. I løbet af den halvandet år lange proces er der ikke holdt et eneste borgermøde, og det ryster protestgruppe. Regionsrådsmedlem understreger, at mere borgerinddragelse næppe havde gjort en forskel.

ØSTJYLLAND: Østjylland kommer til at betale dyrt for en spareplan for de blå busser i Region Midtjylland.

Onsdag besluttede et enigt regionsråd helt eller delvist at stoppe finansieringen af 36 busruter i Midtjylland, og 21 af dem kører i det østjyske område.

I protestgruppen Bevar Vores Busser er der voldsom skuffelse over spareøvelsen, der vil føre til beskæringer, omlægninger eller lukninger af de udvalgte ruter.

Initiativtager og talsmand Martin Godsk giver Region Midtjylland bundkarakter for tilrettelæggelsen af det halvandet år lange forløb med at finde besparelserne.

- Vi er på intet tidspunkt blevet inddraget eller hørt. Bevar Vores Busser har haft arbejdsgrupper til at lave forslag og idéer til fremtidens drift af de regionale busser. Det er vel at mærke forslag, som tager afsæt i et behov for at spare. Men nu kan vi bare smide det hele i skraldespanden. Demokratiet har ikke fungeret i regionens proces, siger Martin Godsk fra protestgruppen med 3.200 medlemmer.

De 21 busruter
  • Region Midtjylland har endeligt vedtaget en spareplan for den regionale busdrift. Spareplanen træder i kraft 1. april 2019.
  • Spareøvelsen betyder nedskæringer for 55,1 millioner kroner. Regionen trækker sig helt eller delvist ud af driften af 21 østjyske busruter.
  • På Djursland går spareplanen ud over ruterne: 120, 121, 211, 212, 213, 214, 319, 351, 352.
  • I resten af Østjylland rammer sparekniven: 103 (Odder-Hou), 107 (Skanderborg-Tebstrup-Gedved-Egebjerg-Horsens), 109 (Hørning-Jeksen), 111 (Hinnerup-Sabro-Aarhus), 112 (Silkeborg-Sorring-Aarhus), 114 (Aarhus-Hammel-Viborg), 116 (Galten-Sabro-Aarhus), 200 (Hammel-Hinnerup), 302 (Aarhus-Beder-Byager-Malling-Norsminde-Odder), 311 (Skanderborg-Ry-Silkeborg), 502 (Brædstrup-Skanderborg) og 914X (Aarhus-Hammel-Viborg).
  • Region Midtjylland har på initiativ af Dansk Folkeparti fundet penge til en særlig pulje på 5,2 millioner kroner til at sikre en morgenafgang og to eftermiddagsafgange på syv såkaldte uddannelsesruter. I det østjyske område gælder det ruterne 107 og 351.
  • Region Midtjylland arbejder for, at kommunerne vil skyde penge i at sikre videre drift af ruterne i sparekataloget.


I august 2017 overrakte Martin Godsk på vegne af protestgruppen Bevar Vores Busser 26.000 underskrifter mod busbesparelser til Region Midtjylland. Ifølge Martin Godsk blev der dengang udstedt løfter om borgerinddragelse i processen. Arkivfoto: Morten Dueholm
I august 2017 overrakte Martin Godsk på vegne af protestgruppen Bevar Vores Busser 26.000 underskrifter mod busbesparelser til Region Midtjylland. Ifølge Martin Godsk blev der dengang udstedt løfter om borgerinddragelse i processen. Arkivfoto: Morten Dueholm

Farvel tradition

Siden foråret 2017 har Region Midtjylland arbejdet med at finde besparelser på de blå bussers drift.

I hele forløbet er der fra byer, foreninger, buspassagerer og borgere protesteret ihærdigt mod spareplanen, men alligevel endte regionsrådet onsdag eftermiddag med at vedtage besparelser for 55,1 millioner kroner.

I den kollektive trafik er der tradition for at inddrage borgere og buspassagerer i omlægninger af eksempelvis køreplaner. Men i forløbet omkring spareøvelsen for de blå busser har Region Midtjylland ikke holdt borgermøder eller lignende.

Regionsrådsmedlem Flemming Knudsen (S) har spillet en central rolle i arbejdet, og han kan godt få øje på en manglende borgerinddragelse i traditionel forstand.

- Men vi har forhandlet med alle kommuner, og på den led er der samlet et godt indtryk af holdningerne blandt borgere og politikere, understreger Flemming Knudsen.

Intet at rafle om

Region Midtjylland lukker for pengestrømmen til de 21 østjyske busruter per 1. april 2019.

Regionsrådet har længe forsøgt at få kommunerne til at overtage hele eller dele af busruternes drift, og i det arbejde spiller Flemming Knudsen en central rolle.

Han peger på, at sparekravet til busdriften er vokset i løbet af processen. I første omgang skulle regionen finde besparelser for 35 millioner kroner, men behovet for nedskæringer landede i sidste ende på 60 millioner kroner.

I regionens sparekatalog var der forslag til busbesparelser for netop 60 millioner kroner.

- På den led var der ikke så meget at rafle om i den sidste ende. Vi er nødt til at gennemføre hele sparekataloget, og det medvirkede i sidste ende til at mindske behovet for en bredere demokratisk proces, vurderer Flemming Knudsen.

Østjyske busser rammes hårdt: Passagerer og modstandere fik aldrig ordet i spareøvelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce