Omstridt spareplan sparket til hjørne: Lukningstruede blå busser kører måske videre

Region Midtjyllands arbejde med at spare på busdriften i blandt andet Østjylland er havnet i tidsnød. Nu arbejdes der med en model, som vil udsætte omlægninger og lukninger af ruter til sensommeren næste år. Arkivfoto: Jens Thaysen

Omstridt spareplan sparket til hjørne: Lukningstruede blå busser kører måske videre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lukninger og beskæringer af østjyske busruter rammer måske først i sensommeren 2019. Regionen afsætter penge til midlertidig model, der dog afhænger af bidrag fra kommunerne. Protestgruppe ser et taktisk spil folde sig ud.

ØSTJYLLAND: De varslede lukninger og beskæringer af busruter over hele Østjylland kan blive udsat til sensommeren næste år.

I øjeblikket forhandler Region Midtjylland med de østjyske kommuner om en model, der vil udskyde nedskæringer for 40 millioner kroner på busdriften.

Regionens stærkt omdiskuterede besparelser stod egentligt til at ramme fra nytårsskiftet.

- Der er ingen tvivl om, at besparelsen på 40 millioner kroner kommer til at stå på regionens budget for 2019. Men vi gerne købe tid til at finde den rigtige løsning for fremtidens busdrift. Derfor er regionen ekstraordinært klar til at skyde 10 millioner kroner i en forlængelse af den eksisterende køreplan, så buspassagerne ikke oplever forhastede ændringer fra nytår. Men modellen kræver, at kommunerne også er klar til at bidrage økonomisk, understreger Jørgen Nørby (V) fra Region Midtjyllands udvalg for regional udvikling, der er regionens politiske omdrejningspunkt for den kollektive trafik.

Region Midtjylland vil have de østjyske kommuner til at betale til en plan, der udsætter besparelser på driften af de blå busser til sensommeren 2019. Men Favrskov-borgmester Nils Borring (S) vil ikke uden videre sige ja til den idé. Arkivfoto
Region Midtjylland vil have de østjyske kommuner til at betale til en plan, der udsætter besparelser på driften af de blå busser til sensommeren 2019. Men Favrskov-borgmester Nils Borring (S) vil ikke uden videre sige ja til den idé. Arkivfoto

Høje protester

I forsommeren 2017 lancerede Region Midtjylland en spareplan for de regionale busser.

Siden er der arbejdet på at finde 40 millioner kroner på busdriften, og i forløbet har buspassagerer fra hele Østjylland protesteret højlydt.

Udgangspunktet er, at regionen kun vil betale for buskørsel med et såkaldt regionalt formål. Regionen vil have kommunerne til at overtage betalingen af de busser, der i overvejende grad kører med passagerer indenfor den enkelte kommunes grænser.

Ifølge tidsplanen for processen skal regionens afgørende beslutninger om beskæringer og lukninger af busruter træffes i løbet af de kommende uger.

Men i stedet prøver regionen nu at indgå en ny aftale med kommunerne. Den hviler på, at region og kommuner i fællesskab finansierer driften af de lukningstruede ruter til køreplanskiftet i august næste år.

Intet overblik

I udspillet fra Region Midtjylland skal udgifterne til den fortsatte drift af busruter deles mellem kommuner og region.

Det er dårlige nyheder i flere østjyske kommuner, hvor byråd slås for at finde besparelser.

I Favrskov Kommune tør borgmester Nils Borring (S) ikke love penge til at finansiere driften af de lukningstruede busruter.

- Vi har slet ikke overblik over bus-situationen til at komme med løfter om noget som helst. Men jeg kan se, at eksempelvis unge på uddannelsessteder kan stå med et kæmpestort transportproblem ved en lukning af bestemte busruter fra 1. januar. Det er vigtigt at fastholde, at regionen har besluttet de her besparelser, forklarer Nils Borring.

Busserne og spareplanen
Region Midtjylland fastlægger serviceniveauet for og finansierer den regionale bustrafik samt privatbane- og letbanedrift.

Kommunerne har ansvaret for den lokale bustrafik, handicapkørsel og flextur.

Trafikselskabet Midttrafik koordinerer og planlægger trafikken, fastlægger takster og billetsystemer.

Region Midtjylland arbejder med at beskære den regionale busdrift med 40 millioner kroner. Trafikken rummer aktuelt omkring 100 busser.

Nedskæringerne skyldes, at udgifterne til busdriften gør stadig mere ondt i regionens budget.

I fremtiden vil Region Midtjylland kun betale for busruter med regional betydning på tværs af kommuner. Regionens håb er, at blandt andre de østjyske kommuner vil overtage regningen for at drive de mere lokale busruter.

I et oplæg til gennemførelsen af nedskæringerne på de blå busser er Djursland og området syd for Aarhus udset til at mærke sparekniven allerede i 2019. Andre områder i Region Midtjylland kan vente til 2020 og 2021.

Region Midtjylland har offentliggjort en såkaldt bruttoliste over mulige lukninger og omlægninger af busruter. Bruttolisten rummer 21 busruter i Østjylland, og over hele Østjylland risikerer små byer at miste busforbindelser.

Ballade forude

Protestgruppen "Bevar Vores Busser" har 3.200 medlemmer på Facebook.

Initiativtager og talsmand Martin Godsk fra Skjoldelev er overrasket over, at regionen nu arbejder på at udskyde de afgørende beslutninger om fremtidens busdrift.

- Vi har længe ventet på nyt om busbesparelserne. Nu ser det ud til, at der mellem region og kommuner er gang i et nyt taktisk spil om betalingen for busserne. Jeg tror, at kommunerne skal passe på. Det her kan meget vel være regionens måde at give driften af en række busser videre. Så bliver det i foråret kommunerne, der kommer til at tage balladen om busændringer med borgere og buspassagerer, understreger Martin Godsk.

Omstridt spareplan sparket til hjørne: Lukningstruede blå busser kører måske videre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce