Parti: Vandflyveren Aarhus-København skal være elektrisk

Sæt strøm til vandflyveren mellem Aarhus og København, lyder det nu fra Enhedslisten. Hvad siger selskabet bag, Nordic Seaplane, til den melding? Læs det noget overraskende svar i artiklen. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Ritzau Scanpix

Parti: Vandflyveren Aarhus-København skal være elektrisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skal Nordic Seaplane til at flyve med elektriske flyvemaskiner mellem Aarhus og København? Ja, mener parti. Men hvad siger selskabet?

AARHUS: Vandflyveren mellem Aarhus og København skal ikke længere lette i røg og damp. Den skal erstattes med en elektrisk flyvemaskine.

Det mener Enhedslisten.

Og nej, intet tyder på, at forslaget er fremsat efter svampeindtagelse eller rygning af sjov tobak eller noget, der ligner. Det er 100 procent seriøst ment, forklarer Peter Hegner Bonfils, vikarierende byrådsmedlem for Enhedslisten.

- Det lyder måske som fremtidsmusik. Men lige præcis hvad angår mindre vandfly sker der en rivende udvikling på det her område i øjeblikket, siger han.

Han blev opmærksom på markedet for vandflyvere under en tur med teknisk udvalg til Vancouver i Canada for et par år siden. Og siden har han nærmest som en hobby fulgt markedet tæt.

- Den største operatør af vandfly i Nordamerika, Harbour Air, har annonceret, at de elektrificerer hele deres flåde inden for en årrække. Det sker i et samarbejde med firmaet magniX. Der sker virkelig meget på det her område, forklarer han.

En hurtig og rettidig elektrificering vil fremtidssikre vandflyvningen fra Aarhus, og det kan sagtens lade sig at gøre, mener Enhedslisten.

- Harbour Air vil flyve mellem Seattle og Vancouver. Der er 193 kilometer. Mellem Aarhus og København er der i fugleflugtslinje 157 km.

Den lange ende

Enhedslisten foreslår konkret, at elektrificeringen af vandfly skal indgå i den kommende grønne transportplan. Og at kommunen efter nærmere at have undersøgt sagen fastsætter en tidshorisont for elektrificeringen.

Men hov, det er jo altså en privat virksomhed og ikke et kommunalt firma, som flyver på ruten. Kommunen kan vel ikke blande sig i, hvad Nordic Seaplanes skal gøre?

- Nej, ikke direkte. Men det er jo kommunen, som skal give tilladelse til flyvning med vandfly fra Aarhus. Og kommunen kan jo vælge at lade tilladelsen betinge af elektrificering eller en hybrid løsning, siger Peter Hegner Bonfils.

Med andre ord siger han, at det er kommunen, der har fat i den lange ende.

- Vi er med

Elektriske fly - hvad siger Nordic Seaplane til den melding? Enhedslistens forslag vil vel blive mødt med en overdøvende latter af nogenlunde samme decibel som en vandflyverstart på Aarhusbugten?

Nej, slet ikke.

- Lige så hurtigt, som det kan lade sig at gøre med elektriske fly, er vi med. Vi er nok dem, der er allermest interesseret i den her teknologi. Jeg kender alt til den, og jeg følger også med i udviklingen i Harbour Air, siger Lasse Rungholm, administrerende direktør og partner i Nordic Seaplane.

- Det er langt billigere for os at flyve med elmotor end med jetmotor. En traditionel motor til en vandflyver kan holde i 3600 timer og koster to millioner kroner at købe. Efter 3600 timer skal du købe en ny motor til to millioner kroner. En elmotor skal bare ses efter regelmæssigt, så kører den. Og driften er billig.

Så tilføjer Lasse Rungholm:

- Det kan bare ikke lade sig gøre endnu.

- Det kan ikke lade sig gøre?

- Nej. Ikke endnu. Teknologien til energiopbevaring er endnu ikke på plads, siger han.

- En Tesla kan kun køre 200 kilometer, hvis den får fuld gas, og vi skal bruge motorkraft, der svarer til to Teslaer. Samtidig skal vi kunne flyve i to timer i træk, for vi skal jo også tilbage. Det vil sige, at vi har brug for motorkraft som fire Teslaer. Det går ikke i et vandfly.

- Der vil gå mange år

- Men Enhedslisten er tæt på at påstå, at det her snart kan lade sig at gøre?

- Ja, men det kan det ikke. De ved ikke, hvad de snakker om, siger Lasse Rungholm.

Han tør ikke sige, hvornår der kan sættes strøm til vandflyveren.

- Der vil gå mange år. Men lige så snart, det er muligt, står vi på spring, siger han.

Enhedslisten fastholder - med udgangspunkt i de nordamerikanske erfaringer på området - at teknologien snart er på plads.

Der bliver noget at snakke om i byrådet. Forslaget fra Enhedslisten skal diskuteres onsdag 26. juni - altså om knap to uger.

Parti: Vandflyveren Aarhus-København skal være elektrisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce