Presset supersygehus til eksamen: Patienter giver mere ros end ris i ny undersøgelse

Aarhus Universitetshospital står i en turbulent periode med indflytninger af forskellige hospitalsenheder i Aarhus, logistiske udfordringer og mangel på specialsygeplejersker. Alligevel ser bundlinjen fornuftig ud i en stor undersøgelse af patienternes tilfredshed. Arkivfoto

Presset supersygehus til eksamen: Patienter giver mere ros end ris i ny undersøgelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I efteråret har 10.574 patienter vurderet forholdene på det nye Aarhus Universitetshospital. Hos de ambulante og akutte patienter er tilfredsheden større end året før, mens vurderingerne fra planlagt indlagte patienter peger i den modsatte retning.

AARHUS: Mange patienter er mere tilfredse - andre er ikke nær så begejsterede som tidligere.

Sådan lyder det lidt mudrede facit af en ny undersøgelse af patienternes tilfredshed med det nye Aarhus Universitetshospital.

I undersøgelsen er ambulante og akutte patienter mest tilfredse med hospitalet, mens de planlagt indlagte patienter ikke i samme omfang roser det ny supersygehus.

Særligt for de akut indlagte patienter ser resultaterne i Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientsikkerhed gode ud, idet patientgruppens tilfredshed ligger over landsgennemsnittet på næsten alle parametre.

- Vi har arbejdet fokuseret med at øge tilfredsheden for denne patientgruppe, og derfor er det godt at læse, at indsatserne bærer frugt, siger sygeplejefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital, Inge Pia Christensen.

Vi tager resultaterne alvorligt, da patienttilfredshed er et overordentligt vigtigt mål for medarbejdernes arbejde. De resultater, hvor vi kan se, at tilfredsheden ikke er ligeså høj, som den plejer at være hos os, vil vi interessere os særligt for.
Inge Pia Christensen, Aarhus Universitetshospital
Godt og skidt i undersøgelsen
Hvert år gennemføres Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP). Undersøgelsen sætter fokus på patienternes oplevelser og er et redskab til udvikling af kvalitet i sundhedsvæsenet.Den seneste undersøgelse for 2018 blev gennemført i det nye Aarhus Universitetshospital fra august til oktober sidste år. Undersøgelserne er delt ind i tre typer patienter.

Der deltog 5.838 ambulante patienter i undersøgelsen. Alt i alt var 87 procent overordnet tilfredse med besøgets forløb, og det er en fremgang i forhold til 2017. Kun på tre af 29 områder scorer universitetshospitalet dårligere end landsgennemsnittet for alle danske hospitaler.

Der var også fremgang at spore blandt de akut indlagte patienter. 81 procent svarede, at de alt i alt var tilfredse med forløbet fra indlæggelse til udskrivelse. På ingen af de 36 undersøgte områder var tilfredsheden hos de 2.267 akut indlagte patienter under landsgennemsnittet.

2.469 patienter med en planlagt indlæggelse deltog i undersøgelsen på det nye Aarhus Universitetshospital. 84 procent udtrykte, at de alt i alt var tilfredse med besøgets forløb. Svarene betyder, at supersygehuset i Skejby på syv af 35 undersøgte områder er under landsgennemsnittet. Det er et dårligere resultat end i 2017.
Sygeplejefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital, Inge Pia Christensen, vil oprette fokusgrupper for at forbedre de svageste punkter i en ny undersøgelse af patienternes tilfredshed. Arkivfoto
Sygeplejefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital, Inge Pia Christensen, vil oprette fokusgrupper for at forbedre de svageste punkter i en ny undersøgelse af patienternes tilfredshed. Arkivfoto

Vigtige enestuer

Den ny undersøgelse er imødeset med stor spænding af ledelse og ansatte i det nye Aarhus Universitetshospital.

De seneste par år har supersygehuset i Skejby været ramt af problemer i forbindelse med udvidelser og indflytningen af det forhenværende kommunehospital og det tidligere amtssygehus. Der er eksempelvis aflyst operationer og har været perioder med høje temperaturer i dele af bygningskomplekset.

På trods af besværlighederne er især de akut indlagte patienter meget tilfredse. Det samme er stort set tilfældet hos de ambulante patienter, hvor patienttilfredsheden på næsten alle områder er enten over eller på landsgennemsnittet.

For alle patienter gælder, at de svarer, at medarbejderne er venlige og imødekommende. Desuden kan det på nogle af områderne med stigende patienttilfredshed ses, at det bunder i rene lokaler og patienternes mulighed for tilstrækkelig ro.

- Vi vurderer, at det skyldes vores nye rammer, hvor vi for eksempel kan tilbyde enestuer i nybyggeriet. Det er glædeligt, at de nye rammer i disse tilfælde bidrager til en øget patienttilfredshed. Det er virkelig flot arbejde, at medarbejderne samtidig med besparelser og alle vores flytninger fra midtbyens hospitaler til Skejby er så professionelle, at der gives en pleje og behandling, som patienterne generelt er tilfredse med, siger Inge Pia Christensen.

Hos ambulante og akut indlagte patienter er tilfredsheden med det nye Aarhus Universitetshospital over landsgennemsnittet for hospitaler. Blandt de planlagt indlagte patienter er det en lidt anden historie. Arkivfoto
Hos ambulante og akut indlagte patienter er tilfredsheden med det nye Aarhus Universitetshospital over landsgennemsnittet for hospitaler. Blandt de planlagt indlagte patienter er det en lidt anden historie. Arkivfoto

En alvorlig sag

På Aarhus Universitetshospital har mere end 10.000 patienter i perioden fra august til oktober sidste år deltaget i den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2018.

Det største minus i undersøgelsen kan hospitalets ledelse notere i svarene fra de planlagt indlagte patienter.

I forhold til sidste års undersøgelse er der et fald i patienttilfredsheden, så de tidligere målinger med patienttilfredshed over landsgennemsnittet er rutsjet ned på eller under landsgennemsnittet.

- Vi tager resultaterne alvorligt, da patienttilfredshed er et overordentligt vigtigt mål for medarbejdernes arbejde. De resultater, hvor vi kan se, at tilfredsheden ikke er ligeså høj, som den plejer at være hos os, vil vi interessere os særligt for, siger Inge Pia Christensen.

Nye fokusgrupper

På baggrund af den ny undersøgelse planlægger Aarhus Universitetshospital en offensiv.

Ledelsen vil inddrage patienter i at skræddersy de bedste forløb, og det skal ske ved hjælp af mere dialog.

- Derfor vil vi nu med afsæt i undersøgelsen indbyde patienter til fokusgruppeinterview både på de afdelinger, hvor tilfredsheden er høj og på de afdelinger, hvor tilfredsheden er faldet. Dels fordi vi er interesserede i, hvad vi kan gøre bedre, som kan udbredes til hele hospitalet til gavn for patienterne. Dels fordi vi ønsker at lære af dem, der gør det godt, forklarer Inge Pia Christensen.

Presset supersygehus til eksamen: Patienter giver mere ros end ris i ny undersøgelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce