Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Rådmand: Har du travlt så tag et tog - ikke letbanen

Visionen er at genåbne Brabrand station, men det vil tage en halv time med letbanen til Aarhus C. - Så er det godt, man også vil kunne tage et regionaltog, svarer rådmand.

Rådmand: Har du travlt så tag et tog - ikke letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sampil omkring togterminal i Brabrand giver flere muligheder for de rejsende, svarer rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz.

BRABRAND: - Tag toget i stedet for letbanen, hvis du har travlt og skal direkte fra Brabrand til Aarhus H. Det tager kun seks minutter.

Sådan lyder svaret fra rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), til den kritik, der er rejst af, at letbanens etape to sendes ud på en længere rejse fra Viborgvej over Bispehaven og Gellerup til Brabrand.

 - Det er korrekt, at rejsetiden med letbanen fra gammel-Brabrand til Aarhus H kan blive en halv time, medgiver rådmanden, og giver på den led kritikerne ret.

Han anbefaler, at man investerer 1,2 milliarder kroner i en letbanes etape to til Brabrand, men foreslår samtidig, at kunderne hopper over i et regionaltog, hvis det skal gå hurtigt:

- Pointen med at bygge en terminal i Brabrand er jo, at få et samspil, så man kan skifte mellem letbane, tog og bus. Hvis man hurtigst muligt skal fra Brabrand til Aarhus H, så hopper man i stedet på toget, der tager seks minutter. Men skal man til Handelshøjskolen hopper man sikkert på letbanen. Og hvis man kommer med et tog fra Aalborg og bor i Gellerup, kan man skifte fra tog til letbane ved Brabrand-terminalen, forklarer Kristian Würtz.

Beboere går til kamp mod letbanen

Station i Brabrand?

Det vil jo kræve, at der kommer en station i Brabrand. Gør der det?

 - Det kan jeg ikke love, at der gør. Men et flertal i Folketinget er kommet med penge og har bedt os undersøge en terminal i Brabrand. Det er et klart signal om visionen om at få sammenhæng mellem flere transportformer. Jeg mener aldrig, at odds'ene har været større for at få en station og en anden etape af letbanen, siger Kristian Würtz.

Hvorfor skal letbanen ikke være hurtig, men køre en snirklet vej?

- Rejsen mellem Gellerup via Edwin Rahrsvej og Ryhavevej til Viborgvej vil blive hurtig. Og pointen er at knytte områder sammen, der har et stort potentiale for byudvikling, og hvor der allerede bor rigtigt mange mennesker. Men selvfølgelig kunne det da være fedt en dag at have penge til mange flere ruter af letbanen.

Hvorfor skal letbanen ikke gå direkte ud af Silkeborgvej via Åbyhøj?

- Åbyhøj er ikke nær så tæt befolket som Hasle og Gellerup, og det gælder om at vælge strækninger, hvor der er en stor rejsestrøm i begge retninger.

 Hvor skal en station ligge i Brabrand?

- Det kommer vi til at diskutere i VVM-undersøgelsen. Og her er det afgørende, at vi kan placere den et sted, hvor der er omstigning til og fra toge og busser.