Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Rådmand står fast på vejs forløb - vil ikke skabe usikkerhed med flytning

4-spaltet

Rådmand står fast på vejs forløb - vil ikke skabe usikkerhed med flytning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Kommune har skitseret en justering af Beder-Bering vejen. Selv om den er billigere, afviser teknik-rådmanden løsningen. Teknisk udvalgs formand vil have en grundig undersøgelse af forslaget til ny linjeføring.

TRANBJERG: Glad blev anlægsgartner Hans I. Hansen, da han læste et brev fra Aarhus Kommune.

Brevet var et varsel om, at kommunen ville i gang med at undersøge muligheden for at lave en alternativ linjeføring på en del af Beder-Bering vejen.

Hans I. Hansen bor lige der, hvor Beder-Bering vejens asfalt skal rulles ud, og med udsigt til et alternativt vejforløb ligt længere mod nord, anede Hans I. Hansen pludselig muligheden for at undgå en ekspropriation.

Men i dag er han temmelig skuffet.

Hverken teknik og miljørådmand Bünyamin Simsek(V) eller anlægschef i Aarhus Kommune, Trine Buus Karlsen, har planer om at justere forløbet af Beder-Bering vejen.

Trine Buus Karlsen beklager, at offentligheden overhovedet fik nys om det alternative vejforløb.

- Vi skulle ikke have sendt det varslingsbrev ud. Det var helt klart en fejl fra vores side, og det er trukket tilbage, siger Trine Buus Karlsen.

På grund af et kortere forløb, færre ekspropriationer og ingen stikveje bliver den justerede linjeføring billigere.

Derfor begriber Hans I. Hansen ikke, hvorfor kommunen ikke vælger den i stedet for den oprindelige linjeføring.

Vi skulle ikke have sendt det varslingsbrev ud. Det var helt klart en fejl fra vores side, og det er trukket tilbage
Trine Buus Karlsen, anlægschef

Bliver sag for byrådet

- Jeg er altid lydhør overfor økonomiske argumenter, men man skal tænke på, at hver gang man sætter linjeføringen i spil, skaber man utryghed. Der er truffet en beslutning, og den skaber tryghed for nogle og utryghed for andre, siger Bünyamin Simsek, der sammen med resten af Venstres byrådsgruppe stemte imod linjeføringen, da den blev fastlagt i september 2016.

- Jeg vil ikke skabe ny usikkerhed om linjeføringen, med mindre et byrådsflertal beslutter noget andet, siger Bünyamin Simsek.

Og det er lige præcis hvad formanden for teknisk udvalg, Keld Hvalsø (EL), vil forsøge at få et byrådsflertal til at gøre.

- Vi er altså nødt til at forholde os til, at den nye vejføring er en billigere løsning. Vi mangler jo penge her i kommunen. Og med mindre nogen fortæller mig, at den justerede linjeføring får voldsomme miljø-konsekvenser, virker det som en bedre løsning, siger Keld Hvalsø, der forventer at have et forslag klar på byrådsmødet onsdag 23. maj.

- Jeg foreslår, at vi laver en grundig undersøgelse af konsekvenserne ved at ændre vejens forløb. Herunder en beregning af økonomien, siger Keld Hvalsø.

Ny usikkerhed

Når du åbner diskussionen om en ny linjeføring, så skaber du den usikkerhed, som Bünyamin Simsek ønsker at undgå. Hvad siger du til det?

- Når kommunen lægger planer, skal folk kunne regne med dem. Det er fuldstændig korrekt, og derfor løber vi ind i et problem. Men vi er nødt til at finde ud af, om vi har en bedre løsning. Og så må vi sørge for at træffe en beslutning så hurtigt som muligt, siger Keld Hvalsø.

Det er elektriciferingen af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus, der gør det muligt at justere Beder-Bering vejens linjeføring.

Broen, der fører Hovvejen over jernbanen, er nemlig så lav, at der ikke er plads til de elektriske togs køreledninger.

I stedet for at bygge broen højere, vil Banedanmark rive broen ned og opføre en ny.

- Og på den måde lader det sig pludselig gøre at bygge en ny bro lidt længere mod nord, så det passer med den justerede linjeføring, siger Keld Hvalsø.

Hvis sagen ender med, at Bering-Beder vejen får en anden og billigere linjeføring, har Keld Hvalsø allerede et forslag til, hvad besparelsen skal bruges til.

- Jeg vil foreslå, at pengene bruges på en cykelsti mellem Solbjerg og Tranbjerg, siger han.

Rådmand står fast på vejs forløb - vil ikke skabe usikkerhed med flytning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.