Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Rami fra Aarhus vil lære børn i Beirut at optræde

Rami Trill er også taget af sted for at finde ud af, hvor "Cirkus Beirut" skal sætte ind i flygtningelejrene. Foto: Jens Thaysen

Rami fra Aarhus vil lære børn i Beirut at optræde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

29-årig fra Gøglerskolen betaler selv tre måneders ophold i flygtningelejr og er forløber for større århusiansk projekt.

AARHUS: Rami Trill er god til gøgl og artisteri og til at lære andre det. Engang var han en stjerne i breakdance, men med sine 29 år er kroppen blevet for gammel til det - og maven for tyk, som han selv siger med et smil.

Men han kan stadig boltre sig, stå på hænder og lave akrobatik, og så kan han lære fra sig. Lige nu er han på vej til Beirut som forløber for det århusianske projekt "Cirkus Beirut", der går ud på at lære børn og unge i flygtningelejre akrobatik, der kan blive til cirkus.

Rejsen og opholdet betaler han selv, når han i tre måneder er i Beirut og omegn for at lære fra sig, opleve og finde ud af, hvor og hvordan "Cirkus Beirut" bedst kan sætte ind i flygtningelejre i området. Han er en slags forløber for et større projekt, der går ud på at sende gøglere fra Aarhus til flygtningelejrene, og han finder under sit ophold ud af, hvor der bedst kan sættes ind.

Rami Trill er født her i landet og kom til Aarhus fra Holstebro som tre-årig med sine forældre, der er fra Eritrea. Han begyndte med breakdance, da han var 13 år og boede i Trillegården.

I undomsklubben "Klub2teket" blev de unge sat i gang med dansen "for at holde os væk fra gaden og for, at vi ikke skulle lave ballade", som han udtrykker det.

- Jeg dansede sammen med nogle unge knejter som mig selv, siger han.

Han havde talent, og i 2008 blev han ansat på Gøglerskolen for at lære eleverne dans og akrobatik.

P. C. Asmussen, leder af Gøglerskolen, inviterede ham med på en tur til Palæstina, hvor seks trænere og tre andre elever besøgte Palestine Circus School og tog på en to ugers turné for at vise, hvad det ville sige at optræde og lave cirkus.

- Efter det fik jeg blod på tanden, forklarer Rami. Han tog til København for at prøve sig frem. Efter to år ville han hjem til Aarhus. Han savnede mor og far, siger han.

En halv million til nye cirkusklubber
Kræfterne bag "Cirkus Beirut"
Rabih Azad-Ahmed

Institut for Krop og Komik

Vedvarende energi

Rethink Human Being

Privatpersoner

Dansk Arabisk Venskabsforening

Gøglerskolen

Cirkus Tværs

Gøglerskolens KUU-linjer

Mondo

På Cirkus Tværs

I Aarhus kom han ind på Cirkus Tværs i Gellerup, da lederen spurgte, om han ville have et vikarjob.

- Det er fem år siden, og jeg er der stadig som underviser, siger han.

- Vi lavede workshops og holdt en europæisk cirkusfestival i 14 dage med ti hold fra ti lande, og vi betingede os, at palæstinenserne skulle have lov at være med. Det kom de, og det var en fed oplevelse, forklarer Rami, der siden tog til Libanon og fik nye kontakter.

Nu skal han så til flygtningelejre i Beirut.

- Formålet er at skabe inspiration, glæde og motivation for beboerne i lejrene i Beirut, siger Rami.

"Cirkus Beirut"-projektet drives gennem donationer og frivillig arbejdskraft i den idealistiske forening "Institut for Krop og Komik". Den har blandt andet til formål at skabe træningsmiljøer for unge med interesse for akrobatik og artisteri, skabe netværk og sociale tilhørsforhold.

Projektet, der ikke har en slutdato, kan tænkes udvidet, for eksempel til Jordan.

- Vi vil tage til Beirut i grupper på fem frivillige artister ad gangen. De laver workshops og forestillinger i 13 flygtningelejre i en bus kaldet "Cirkus Beirut". Undervisningen i artisteri er for både børn og voksne, og vi laver en lille cirkusforestilling. Vi slutter med at forære stedet en boks med rekvisitter, så deltagerne kan arbejde videre, forklarer Nicholai Friis Pedersen, der er lærer på Gøglerskolen.

Fællesskaber betyder meget for børnene, og de gavner deres sprog. De får også en anden selvopfattelse, får selvtillid og synes, det er fedt at gå på scenen. Tilmed er det sundt at bruge sin krop, så vi hjælper til at skaffe sunde og afbalancerede borgere, der kan klare sig selv og indgå i fællesskaber.
Rami Trill

Fællesskabers betydning

Projektetet er opstået på initiativ af Rabih Azad-Ahmad, kulturrådmand i Aarhus. Han voksede selv op i en flygtningelejr i Libanon og husker en episode, hvor der kom en klovn ud i lejren:

- Han bragte et smil ud i en ellers noget trøstelsesløs hverdag, fortæller Rabih Azad-Ahmad.

Det kom til at betyde meget for Rabih og hans mod på livet. Det er det smil, han nu gerne vil sende tilbage til Libanon i form af Cirkus Beirut.

Rabih Trill synes, det er spændende at arbejde med de unge, både herhjemme og i udlandet.

- Det giver fede oplevelser for alle. Vi har blandt andet arbejdet med alle modtageklasser på Sødalskolen i Brabrand i formiddagstimerne i to år, siger Rami Trill og fortsætter:

- En del af eleverne bliver inspireret til at arbejde videre med akrobatikken, og på den måde skaber vi relationer. Fællesskaber betyder meget for børnene, og de gavner deres sprog. De får også en anden selvopfattelse, får selvtillid og synes, det er fedt at gå på scenen. Tilmed er det sundt at bruge sin krop, så vi hjælper til at skaffe sunde og afbalancerede borgere, der kan klare sig selv og indgå i fællesskaber.

Når Rami Trill kommer hjem fra turen, laver han en rapport om mulighederne på stedet.

- Akrobatikken indgår i KUU, Kombineret Ungdoms Uddannelse på Gøglerskolen - en to-årig uddannelse, hvor eleverne kan sætte forskellige emner sammen. Den findes også på en del andre uddannelsessteder i Aarhus med andet indhold.