Randers forsinker rejsende: Lyntogene vender tilbage, men bliver langsommere

Fra februar er der igen lyntog mellem Aarhus og Aalborg, men de bliver langsommere. Arkivfoto: Jens Thaysen

Randers forsinker rejsende: Lyntogene vender tilbage, men bliver langsommere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DSB indsætter igen lyntog på jernbanen mellem Aarhus H og Aalborg. Men problemer i Randers forlænger rejsetiden for togpassagererne med seks minutter.

AARHUS: Efter næsten to måneder uden lyntog på jernbanen mellem Aarhus og Aalborg, vender de hurtigere afgange tilbage på strækningen. Det sker fra 4. februar.

Det meddeler Banedanmark i en pressemeddelelse.

Arbejdet med at udskifte sikringsanlægget, som er årsagen til, at lyntogene ikke har kørt siden 9. december 2018, er imidlertid ikke helt afsluttet endnu. Derfor vil der i en periode være længere rejsetid både for intercity-afgangene og for lyntogene. Helt præcis bliver der lagt seks minutter oven i rejsetiden i forhold til den normale køreplan.

Problemerne skal findes i Randers, hvor leverandøren af banens sikringsanlæg ikke har afleveret den nødvendige dokumentation for anlægget. En dokumentation, som er nødvendig for at få anlægget godkendt i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Togene skal derfor ind- og udrangeres, når de passerer Randers Station.

Sporspærringer
Arbejdet med at teste anlægget kræver en række spærringer af togtrafikken.

I perioden frem til og med 1. februar kører der færre tog efter ændrede tider, og om aftenen er togene erstattet af togbusser.

I perioden fra 1. februar om aftenen til og med 3. februar er alle tog erstattet af Togbusser.

Fra 4. februar kører InterCity- og InterCityLyn-togene i fuldt omfang, men efter ændrede tider.

Fra 4. februar vil der periodisk være behov for spærringer af trafikken.

Køreplanen er foreløbig lagt frem til 29. marts.

Banedanmark forventer, at det nye sikringsanlæg vil være i drift i løbet af andet kvartal.

Banedanmark opfordrer til, at man tjekker rejseplanen eller jernbanevirksomhedernes hjemmesider for at få aktuel trafikinformation.

vanskeligheder med anlæg

Anlægget skulle have være sat i drift umiddelbart efter sommerens sporombygning af strækningen, men leverandøren har store vanskeligheder med at levere og installere anlægget.

- Der er nu lagt en plan fra februar og frem, som begrænser generne så meget som muligt, og hvor lyntogene kommer tilbage på strækningen. Vi undskylder naturligvis over for passagererne og håber på deres tålmodighed frem til, at sikringsanlægget er på plads, og vi igen kan levere normal køretid på strækningen, meddeler Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.

Sikringsanlægget er det system, der styrer sporskiftene og signalerne på stationerne og ude på strækningerne. Samtlige komponenter i det nye sikringsanlæg skal dokumenteres og testes, inden anlægget kan sættes i drift.

Den midlertidige køreplan gælder foreløbig frem til 29. marts, men Banedanmark kan ikke afvise, at den længere rejsetid bliver forlænget i en tid derefter. Forventningen er, at det nye sikringsanlæg vil være i drift i løbet af andet kvartal 2019.

Randers forsinker rejsende: Lyntogene vender tilbage, men bliver langsommere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce