Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Rød plan: Parkering på gaden bliver næsten dobbelt så dyr den første time

Arkivfoto: Kim Haugaard

Rød plan: Parkering på gaden bliver næsten dobbelt så dyr den første time

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Parkering på gaden kommer til at koste 22 kroner pr. time i dagtimerne. Til gengæld bliver det billigere at parkere i de kommunale p-huse.

AARHUS: Alt tyder på, at det snart bliver væsentligt dyrere at parkere i Aarhus. I hvert fald, hvis man gerne vil parkere på gaden.

I en ny parkeringspolitik, som Magistraten behandlede mandag, lægges der op til, at parkering på gaden frem over skal koste 22 kr. i timen i dagtimerne. Også for de første timer. Det betyder, at parkeringstaksten for den første time næsten fordobles.

I dag kan man nemlig nøjes med at betale 12 kroner for den første time og 17 kroner for den næste time, hvis man ønsker at parkere på gaden.

Til gengæld bliver det billigere at parkere i de kommunale p-huse som eksempelvis Navitas og Parkeringshus Nørreport - i hvert fald hvis man vil parkere i længere tid:

Her kommer det til at koste 17 kr. i timen at parkere i alle dagtimer.

Samtidig skal området for betalingsparkering på gaden udvides. Det betyder, at en række af de gratis p-pladser, der i dag findes i den centrale bydel - blandt andet på det sydlige Frederiksbjerg - sandsynligvis vil forsvinde.

Nye p-takster
  • Parkerer man i dag i dagtimerne fire timer på gaden i den indre by, koster det 73 kr. i p-afgift.
  • Hvis de nye takster bliver vedtaget, stiger prisen for en sådan parkering til 88 kr.
  • Til gængæld bliver længere parkeringer i kommunens p-huse en smule billigere. Der er kommunal parkering i Navitas, i Parkeringshus Nørreport Aarhus, i Busgaden Parkeringshus og i Parkering Vesterbro Torv.
  • Her er prisen i dag 73 kr. for fire timers parkering i dagtimerne. Frem over bliver prisen 68 kr. Hvis altså byrådet vedtager oplægget til den nye parkeringspolitik.

Sværdslag

Groft sagt går hele øvelsen ud på at få udefrakommende bilister til at parkere i midtbyens store p-huse i stedet for på gaden. Samt at give beboere inden for Ringgaden mulighed for at finde en p-plads til deres bil.

Og hvorfor nu det? Jo, set fra kommunens og teknikrådmands Kristian Würtz' synsvinkel fungerer parkeringen i det centrale Aarhus langt fra optimalt i dag:

I flere store p-anlæg er der tomme pladser. Imens er der stigende pres på p-pladserne på gaden. Så stort pres, at bilisterne cirkulerer rundt i jagten på en ledig gade-p-plads.

Det øgede pres på parkeringspladserne på gaden gør, at beboere i midtbyen har stadig større problemer med at finde en p-plads. Især hvis der er gratis parkering på gaden i området. Derfor ligger det også i planen, at flere beboere inden for Ringgaden skal have mulighed for at købe en beboerparkeringslicens.

Det bliver i sidste ende byrådet, som kommer til at vedtage p-politikken og de nye takster. Det kommer først til at ske i det nye år.

Sandsynligvis vil det ikke ske uden sværdslag. Både rådmand Bünyamin Simsek (V), rådmand Jette Skive (DF) og Marc Perera Christensen (K) tog forbehold, da sagen blev behandlet i Magistraten. Det sender et signal om, at den foreslåede parkeringspolitik med øgede p-afgifter ikke er blå bloks kop te. Rød blok har dog klart flertal i Aarhus Byråd.

Hele projektet har en ubekendt faktor i form af byens mange private p-huse - som eksempelvis p-husene ved Salling, Bruuns Galleri, Magasin og Dokk1. Ingen ved endnu, om ejerne her vil justere på priserne.

Rød plan: Parkering på gaden bliver næsten dobbelt så dyr den første time

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.