Rumleriller skal få cyklister til at dæmpe farten

Rumlerillerne, som her er malet på cykelstien ved Vester Allé, skal få cyklisterne til at sagtne farten og signalere, at der er et farligt sted forude. Foto: Aarhus Kommune.

Rumleriller skal få cyklister til at dæmpe farten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommunen går nu i gang med at se nærmere på, hvordan farlige steder for cyklister kan forbedres.

AARHUS: Cyklister, der giver den fuld skrald ned ad byens bakker, lever livet farligt. Nu forsøger kommunen sig med såkaldte rumlestriber for at få cyklisterne til at sænke farten.

- Nogle steder kan vi helt sikkert forbedre sikkerheden, hvis vi kan få cyklisterne til at dæmpe farten, siger kommunens cykelekspert, Pablo Celis.

Et af de fartdæmpende midler er rumleriller. Blandt andet på Vester Allé, hvor cyklisterne ofte kører stærkt ned i krydset Vester Allé/Åboulevarden, er der nu lavet rumleriller.

- Rillerne skal ikke bare få cyklisterne til at sætte hastigheden ned. De skal også signalere, at nu kommer cyklisten til et sted, som kræver særlig opmærksomhed, siger Pablo Celis.

Ny initiativer på vej

Rumlerillerne er blot et af en række fremtidige initiativer, som skal forbedre sikkerheden for cyklister i Aarhus.

En ny analyse, som bygger på tal fra skadestuen og politiet, viser, hvor i byen, de fleste cyklist-uheld sker. Den liste vil kommunen nu gå i gang med at granske.

- Vi starter fra toppen af for at finde ud af, om vi anlægsteknisk kan forbedre sikkerheden de pågældende steder, siger Pablo Celis.

- Nogle steder kan vi reducere antallet af ulykker ved simple tiltag som at flytte stopstreger, rumleriller, at skabe mere oversigt og den slags ting. Andre steder drejer det sig nok mere om at få ændret cyklisternes og bilisternes adfærd, siger han.

To steder tør Pablo Celis allerede nu love, at der skal gøres noget:

Det ene sted er krydset Vestre Ringgade/Silkeborgvej, som er det kryds i byen, hvor flest cyklister kommer til skade. 41 kom ud for en ulykke i perioden fra 2013 til 2017.

Det andet sted er Frederiks Allé, hvor 39 cyklister kom til skade i samme periode.

Rumleriller skal få cyklister til at dæmpe farten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce