Rundtur: Letbanen bliver handicapvenlig og miljørigtig


Rundtur: Letbanen bliver handicapvenlig og miljørigtig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når man får chancen for at bygge en jernbane op fra bunden, kan man lige så godt gøre det miljørigtigt. Det gør Aarhus Letbane.

Det er ikke hver dag, man får chancen for at anlægge en jernbane helt fra bunden og med alt, hvad dertil hører.

Den chance har anlægsselskabet bag Aarhus Letbane fået. Og selskabet har besluttet at gribe opgaven miljørigtigt an.

Derfor er planterne på taget af letbanens trafik- og servicebygning bag Ringgadebroen ikke til pynt.

Planterne er der, fordi de har den bundne opgave at optage 12 tons CO2 om året. Det svarer til en bøgeskov på en hektar.

Planterne og deres rødder er der også for at forsinke regnvandet, så voldsomme regnskyl ikke oversvømmer Aarhus Å.

Genbrug af regnvand

Og for at være helt sikker på at undgå oversvømmelser har letbanen gravet regnvandsbassiner med en kapacitet, så de kan matche det kraftigste regnskyl gennem de sidste 100 år.

Vandet fra dagligdags regnbyger og regnskyl sendes gennem de grønne planter og ned i en vandtank.

Her ligger vandet, indtil det er tid at vaske letbanens tog. Det sker ved at køre toget gennem en meget stor vaskehal, hvor toget vaskes i regnvand fra tanken.

Ved at vaske tog i regnvand slår letbanen to miljørigtige fluer med et smæk:

Regnvand indeholder mindre mængder kalk end drikkevand. Og det betyder, at der ikke er brug for så meget sæbe. Desuden sparer letbanen dyrebart drikkevand.

Også de to togtyper, Variobahn og Tango, passer på miljøet. Den oprindelige plan var at indkøbe tog, der kun skulle drives af elektricitet inde i Aarhus. Ude på de lange stræk til Odder og Grenaa skulle de slå over på miljøbelastende diesel.

Miljøet kan glæde sig over, at der viste sig kun at være en slags diesel/el-hybridtog på markedet. Og det tog var så dyrt, at det bedre kunne betale sig at elektrificere alle de 100 kilometer mellem Grenaa og Odder.

Specialdesignet front

Togenes producent, Stadler, fik ikke lov at levere sit standardtog til letbanen. Letbanen bestilte en specialdesignet front med en række små LED-lamper, som man kender fra nyere - og ofte eksklusive - bilmærker som Audi.

Selv om LED-belysning flugter med letbanens ønske om at være på forkant med miljøet, er det nu ikke den primære grund til den specialdesignede front.

»Vi vil jo meget gerne have fat i de mennesker, der plejer at vælge den kollektive trafik fra. Der forsøger vi at sende signaler om lækkerhed, coolness og et attraktivt transportmiddel. Jeg synes, at det er lykkedes,« siger letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj.

Miljø er andet og mere end at spare på ressourcerne. Miljø er også at føle sig godt tilpas.

Inklusion

Også handicappede skal føle sig godt tilpas i et letbanetog. Derfor er der ikke et skilt med en kørestol ved den knap, man skal trykke på, hvis man gerne vil have togdørens dør til at stå åben i lidt længere tid end normalt.

I stedet står der blot »Mere tid«.

»Vi vil gerne være inkluderende,« forklarer Claus Rehfeld Moshøj.

Og en mor eller en far, eller en mand med en cykel kan lige så vel som en kørestolsbruger have brug for mere tid til at komme ind eller ud af toget.

Nej, letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj slænger sig ikke i en blomstermark. Han befinder sig såmænd på det miljørigtige plantetag over letbanens trafik- og servicecenter. Foto: Axel Schütt
Nej, letbanedirektør Claus Rehfeld Moshøj slænger sig ikke i en blomstermark. Han befinder sig såmænd på det miljørigtige plantetag over letbanens trafik- og servicecenter. Foto: Axel Schütt
Foto: Axel Schütt
<p>Letbanetogets front er specialdesignet. For at få et publikum i tale, der ikke normalt bruger kollektiv transport, skal den signalere coolness, lækkerhed og et attraktivt transportmiddel. Døm selv om det er lykkedes. Foto: Axel Schütt</p>

Letbanetogets front er specialdesignet. For at få et publikum i tale, der ikke normalt bruger kollektiv transport, skal den signalere coolness, lækkerhed og et attraktivt transportmiddel. Døm selv om det er lykkedes. Foto: Axel Schütt

Montører fra togproducenten Stadler arbejder på at gøre de første to letbanetog, leveret til Aarhus Letbane, køreklare. Foto: Axel Schütt
Montører fra togproducenten Stadler arbejder på at gøre de første to letbanetog, leveret til Aarhus Letbane, køreklare. Foto: Axel Schütt
Foto: Axel Schütt
<p>Montører fra togproducenten Stadler arbejder på at gøre de første to letbanetog, leveret til Aarhus Letbane, køreklare. Foto: Axel Schütt</p>

Montører fra togproducenten Stadler arbejder på at gøre de første to letbanetog, leveret til Aarhus Letbane, køreklare. Foto: Axel Schütt

Foto: Axel Schütt/Scanpix Denmark
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Foto: Axel Schütt/Scanpix Denmark
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Foto: Axel Schütt/Scanpix Denmark
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Foto: Axel Schütt/Scanpix Denmark
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Aarhus Letbane viser sit trafik og servicecenter frem for pressen. Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt
Foto: Axel Schütt/Scanpix Denmark
Foto: Axel Schütt/Scanpix Denmark
<p>Anlægsarbejdet af letbanen er enormt. </p>

Anlægsarbejdet af letbanen er enormt.

<p>Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt i et af de nye store letbanetog</p>

Direktør Claus Rehfeld Moshøj viser rundt i et af de nye store letbanetog

Rundtur: Letbanen bliver handicapvenlig og miljørigtig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce