stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
En ny station i Brabrand, letbanens etape 2 samt togfond-projekter i Østjylland er ikke med ny trafikplan for den statslige jernbane. - Det bør de være, mener S.
AARHUS: Der står ikke et ord om letbanens etape to i den trafikplan for den statslige jernbane, som Transportministeriet lige nu har ude i offentlig høring.
En ny station i Brabrand står der heller ikke noget om.
Derfor er det på høje tid, at Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø, kommer til tasterne og får skrevet et høringssvar.
Det mener i hvert fald Socialdemokraterne.
I en pressemeddelelse opfordrer Ango Winter, der er næstformand i teknisk udvalg, Bünyamin Simsek til at fremlægge et udkast til et høringssvar for byrådet.
Trafikplanen tegner retningen for statens fremtidige indsats på jernbaneområdet.
"Men den savner fokus på projekter, som skal fremme mobiliteten i Østjylland," skriver Ango Winther i pressemeddelelsen.
Bünyamin Simsek undrer sig:
- Hvis Ango Winther vil i dialog med mig, kan han altid henvende sig. Det havde været seriøst. Han behøver ikke gå gennem Århus Stiftstidende. Det er da vist mest for at markere sig, siger Bünyamin Simsek, der ikke kan nå at få et høringssvar gennem byrådet, inden fristen udløber 26. februar.
Da trafikplanen blev sendt i høring, inden Bünyamin Simsek satte sig i rådmandsstolen, spiller han ansvaret for forsinkelsen tilbage til sin forgænger, nemlig Ango Winthers partifælle Kristian Würtz.
- Men det glæder mig da, alt det Socialdemokraterne mener, at jeg kan nå at udrette på en måned, siger Bünyamin Simsek.
Han agter at løse problemet på samme måde som det forsinkede høringssvar til den VVM-redegørelse for jernbanen mellem Hasselager og Hovedgård, vi skrev om i lørdags.
Også denne gang sender han et høringssvar med det forbehold, at byrådet endnu ikke har behandlet sagen. Og at det endelige høringssvar derfor kan ende med at få et andet indhold.
Og det kræver ikke den store indsigt i århusiansk trafikpolitik at slå fast, at det endelige høringssvar med sikkerhed får et andet indhold.
Venstre er nemlig modstander af både letbanens etape to og jernbanen mellem Hasselager og Hovedgård.
Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten, der tilsammen har flertal i byrådet, er tilhængere af begge dele.
Dermed er det kun Brabrand Station, der er lokalpolitisk enighed om at anbefale transportminister Ole Birk Olesen (LA) at tage med i sin nye trafikplan.
Der er opstået en fejl:
Beskeden er sendt.