Så langsomt går det i bil: Her er byens værste strækning

Selv midt på dagen er der godt fyldt op på Kyststrækningen - her tæt på Nørreport. Morgen og eftermiddag bliver belastningsniveauet med kommunens eget udtryk "Kritisk". Foto: Flemming Krog

Så langsomt går det i bil: Her er byens værste strækning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fremkommeligheden er "kritisk" i store perioder. I myldretiden kan det tage op mod et kvarter at køre de 3,4 kilometer. Vi har kigget på Aarhus' værste strækning.

AARHUS: Da Kyststrækningen langs havnefronten i Aarhus i 2012 åbnede i en ny udgave med kun ét spor i hver retning, var kommunens tanke egentlig, at bilisterne i stort tal skulle undgå strækningen og bruge Ringvejen og Ringgaden i stedet.

Men det har vist sig svært at "jage" bilisterne væk fra Kyststrækningen. Facit er i hvert fald, at strækningen i dag har fået noget nær forstoppelse. Det kan Århus Stiftstidende i dag dokumentere med de seneste tal for belastningsniveauet på vejen.

I store perioder af dagen er belastningen med kommunens egen betegnelse "kritisk".

Tallene viser, at man skal regne med ni minutters ventetid, hvis man mellem 7 og 9 om morgenen kører mod nord ad strækningen. I gennemsnit tager den 3,4 kilometer lange tur 13 minutter.

Endnu værre er billedet, hvis man vover sig ud på strækningen på det travleste tidspunkt mellem 7.50 og 8.05. Så er der 11 minutters ren ventetid.

Stressede bilister

Hvis der var politikere, som håbede på en fredeligere havnefront, de de i 2005 som en del af Trafikplan for Aarhus Midtby vedtog, at kyststrækningen skulle gå fra at være tosporet til ensporet i hver retning - så har de næppe fået det, de håbede på:

I stedet for to rækker kørende biler har de fået én række holdende biler med stressede bilister bag rattet. Groft sagt. I hvert fald virker det ikke specielt redeligt.

Teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V) kender udmærket til problemerne på strækningen. Han havde endda forudset dem.

Efter at være blevet advaret af både cityforening og strøgforening undersøgte han således i 2012 om kystvejsstrækningen, som under alle omstændigheder skulle laves om for at skabe plads til letbanen, kunne få en vognbane mere end planlagt. Men løsningen viste sig kompliceret, og den blev aldrig ført ud i livet.

Hvad kan der så gøres?

Nu kommer vi til noget, som ikke er så godt.

100.000 flere

Der kan måske ikke gøres noget som helst.

- Med de mange penge, der er investeret i strækningen, tror jeg ikke, det er realistisk, at den igen kan laves firesporet. En sådan strategi ville jo i øvrigt forudsætte, at byrådsflertallet erkender, at der er et problem på strækningen, siger han.

Men måske kommer der alligevel en løsning, som i en eller anden grad kan aflaste kyststrækningen. Bünyamin Simsek har netop sat gang i et servicetjek af trafiksituationen i Aarhus. Et tjek, som i løbet af et års tid skal komme med et samlet bud på, hvad der kan gøres for, at Aarhus også i år 2050 er fremkommelig.

Buddet vil blandt andet - som omtalt i Århus Stiftstidende søndag - omfatte beregninger af, hvad en boret biltunnel under hele Aarhus vil kunne gøre for trafikken.

Prognoserne siger, at der i år 2050 vil bo 450.000 mennesker i Aarhus Kommune. Det er godt 100.000 flere end i dag.

Så langsomt går det i bil: Her er byens værste strækning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce