Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sådan fører Banedanmark ny jernbane gennem Solbjerg

På kortet (tv.) er Banedanmarks tre forslag til linjeføring af en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgaard. En jernbane vest for Solbjerg betyder en bro over Solbjerg Sø (øverst tv.) Ender det med en central linjeføring, så jernbanen føres gennem Solbjerg, kan byen stå på toget på en ny station (nederst tv.) Kort: Nex, Visualisering fra VVM-redegørelse.

Sådan fører Banedanmark ny jernbane gennem Solbjerg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For at sænke rejsetiden skal Banedanmark anlægge ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård. Linjeføringen er nu i høring.

SOLBJERG: Det kom som en bombe for beboerne i Astrup lige øst for Solbjerg, da de i efteråret 2013 fandt ud af, at en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager kan blive anlagt, så den går tværs gennem deres landsby.

Beboerne i Astrup er med stor sandsynlighed i gang ved computertasterne lige nu. For Banedanmark har lavet VVM-redegørelse for Hovedgaard-Hasselager-banen, og den er i høring frem til søndag 18. februar.

Andre af Solbjergs knap 4.000 indbyggere bør nu også interessere sig for VVM-redegørelsen.

Nu er der nemlig tre forslag til en linjeføring i spil. Og de vil alle tre betyde store ændringer langs deres vej.

For eksempel betyder forslaget til en vestlig linjeføring, at der skal bygges en jernbanebro over Solbjerg Sø. En sø, der er så naturskøn, at den er omfattet af otte fredninger.

Få Togfonden taget af bordet
Borgermøde om bane
Banedanmark afholder tre borgermøder om den nye jernbane mellem Hasselager og Hovedgaard:

16. januar: Horsens Kommunes rådhus, Rådhustorvet 4, Horsens.

17. januar: Skanderborg Kommunes rådhus, Skanderborg Fælled 1, Skanderborg.

18. januar: Hallen på Solbjergskolen, Kærgårdsvej 4, Solbjerg.

Jernbane gennem byen

Siden de to første forslag til linjeføring blev præsenteret i 2013, har Banedanmark fundet ud af, at der er mulighed for en tredje linjeføring.

Den bringer jernbanen ind gennem Solbjerg by, og for Trafikstyrelsen rummer denne centrale linjeføring den klare fordel, at den er kortest. Og dermed giver den også den korteste rejsetid.

Men da jernbanen løber ind gennem byen, er det også den løsning, der betyder, at det største antal ejendomme skal eksproprieres for at skaffe plads til jernbanen.

Her er Banedanmarks tre forslag til linjeføring af en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgaard. Kort fra VVM-redegørelse. Kort: Nex

Men den centrale linjeføring rummer også en fordel for Solbjerg. Man kan opføre en station i Solbjerg, hvor flere mennesker i en indledende idefase-høring har givet udtryk for, at byen har behov for bedre offentlig transport.

Den nye jernbane mellem Hasselager og Hovedgård er en afgørende forudsætning for at bringe rejsetiden mellem Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København ned på en time.

Og det er en del af Togfonden, som er et politisk forlig, indgået mellem Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Helle Thorning-Schmidts regering, nemlig Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF.

Det er afsat 3,5 milliarder kr. til jernbanen, der forventes at blive 23-24 kilometer lang. VVM-redegørelsen og andet materiale om jernbanen kan ses på bane.dk/hovedgaard-hasselager.

Den vestlige linjeføring

Den centrale linjeføring:

Den østlige linjeføring: