Særlige elcykler er rykket ind i gammel banegårdsbygning på Østbanetorvet

Eksklusivt møbeldesign er rykket ud af Østbanetorvet, mens cykelbutikken Biomega i stedet er rykket ind. Foto: Flemming Krogh

Særlige elcykler er rykket ind i gammel banegårdsbygning på Østbanetorvet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Biomega laver elegante elcykler, der ikke kræver meget vedligeholdelse. I en ny cykelbutik på Østbanetorvet står hele serien af cykler fra Biomegas i udstillingen, hvor der også er plads til to citybikes uden strøm.

AARHUS: Den tidligere banegårdsbygning på Østbanetorvet plejer at være fyldt med eksklusivt møbeldesign. Men nu er en del af Paustian rykket ud af lokalerne på den markante placering ved havnen. Det har givet plads til cykelbutikken Biomega.

Med deres enkle design uden stærke farver passer modellerne fra Biomega ganske fint ind i rammerne i den velholdte banegårdsbygning. Mat sort, grå og en skinnende hvid er de tre farver, man normalt kan vælge imellem. Det giver et stramt og enkelt udtryk. Indimellem kommer en særlig limited model til salg i en anden farve. En pink udgave er til salg i denne tid.

De fleste af modellerne er elcykler. Hvor en traditionel elcykel bruger en krankmotor, er det anderledes på en elcykel fra Biomega. Her trækker elmotoren forhjulet.

- Det har en stor fordel, da man kan bruge vores elcykler - uanset om de er ladet op eller ej. Det giver frihed, forklarer Eva Østenkjær Gram, den 20-årige butiksbestyrer.

- Selvom man er ung kan man have fordel af en elcykel. Det øger rækkevidden, mener butkschef i den nye butik, Biomega, Eva Østenkjær Gram, der gerne stiller cykler til rådheg for prøveture. Foto: Flemming Krogh
- Selvom man er ung kan man have fordel af en elcykel. Det øger rækkevidden, mener butkschef i den nye butik, Biomega, Eva Østenkjær Gram, der gerne stiller cykler til rådheg for prøveture. Foto: Flemming Krogh

Kvinde i mandebranche

At der står en ung kvinde forrest i butikken er ikke tilfældigt.

- Som ofte er det mænd, der sælger cykler i byens butikker. Når man har valgt, at jeg skal stå her, er det for at sende et signal om, at her sker noget nyt og anderledes, siger den velklædte kvinde, som bestemt ikke betjener kunder i en kedeldragt.

Kendskabet til cyklerne fra Biomega har hun fra sig selv. Hun har kørt på en elcykel fra Biomega i længere tid. Med bopæl i Ry - men med lyst til at opleve byer i nærheden, som Skanderborg og Silkeborg - var det oplagt for hende at investere i en elcykel. Valget faldt på designet fra Biomega, der ikke ligner andre elcykler på markedet.

- Jeg vil gerne se godt ud - også når jeg sidder på en cykel. Derfor nyder jeg at køre på min hvide elcykel. Med sit enkle, rene design, passer den godt til mig, siger den nyansatte butikschef, som på kort tid har sat sig ind i fordelene ved cyklerne fra Biomega.

Matsort, grå og hvid er de tre standardfarver, man kan vælge imellem, hvis man vil køre på en Biomega. Foto: Flemming Krogh
Matsort, grå og hvid er de tre standardfarver, man kan vælge imellem, hvis man vil køre på en Biomega. Foto: Flemming Krogh

Uden kæde

Ud over det enkle design er remtrækket noget, man lægger mærke til. Det består af en kraftig, takket rem i kulfiber, der gør det ud for en cykelkæde. Remtrækket er robust, og man slipper for at tænke på, at skulle smøre sin "kæde". De indvendige gear, som de fleste af cyklerne er bygget med, gør dem også robuste i det omskiftelige, danske klima.

- Cyklerne kræver et minimum af vedligeholdelse. Når en ung mor til to små børn skal ud ad døren en hektisk hverdagsmorgen, er det vigtigt, at hendes transportmiddel fungerer, fastslår Eva Østenkjær Gram, som er hurtig til at lokke avisens medarbejder til at prøve en tur på en af elcyklerne.

I løbet af få minutter er vi på vej ned til bugten gennem Aarhus Ø. I en strid modvind. Heldigvis hjælper elmotoren til. Med fire indstillinger (fra svag til kraftig effekt, red.) som man vælger imellem på styret, når vi hurtigt frem til parkeringspladsen med udsigt til bugten.

Her laver vi en lille "fotosession", inden vi kører tilbage til Østbanetorvet. Hjemturen går ganske nemt. Indimellem slår jeg strømmen fra og kører på cyklen som en normal cykel. Det fungerer udmærket, selvom man tydeligt mærker, at elcyklen er tungere end en almindelig cykel.

Netop vægten er et argument for at vælge en Biomega i det lette kulfibermateriale frem for en model i aluminium.

- De fleste modeller er i karbon. Det er let og stærkt. De er dyrere end aluminium, men en karbon-model er også federe at køre på, mener Eva Østenkjær Gram.

Remtrækket kræver ingen vedligeholdelse og bliver ikke slapt eller rustent, som en traditionel cykelkæde kan blive. Foto: Flemming Krogh
Remtrækket kræver ingen vedligeholdelse og bliver ikke slapt eller rustent, som en traditionel cykelkæde kan blive. Foto: Flemming Krogh
Foto: Flemming Krogh
Foto: Flemming Krogh

Særlige elcykler er rykket ind i gammel banegårdsbygning på Østbanetorvet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce