Samarbejde har nedbragt antallet af p-afgifter til dette års Classic Race

Antallet af udskrevne p-afgifter ved dettes års Classic Race bliver formentligt langt mindre i år end sidste år. Det skyldes blandt andet det gode samarbejde mellem kommunen og Classic Race mener Kim, der er ansat som cityassistent. Foto: Axel Schütt

Samarbejde har nedbragt antallet af p-afgifter til dette års Classic Race

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et tæt samarbejde mellem Aarhus Kommune og Classic Race har nedbragt antallet af ulovlige parkeringer, mener to af cityassistenterne, der patruljerer ved dette års ræs.

AARHUS: Godt 600 p-afgifter blev der udskrevet ved sidste års Classic Race og året før det 200.

I år ser det ud til, at det tal bliver noget mindre, og det skyldes formentligt et tæt samarbejde mellem Aarhus Kommune og Classic Race.

- Vores hovedformål er at flytte folk og få dem til at parkere lovligt i stedet for at udskrive p-afgifter, fortæller Kim, der sammen med kollegaen Stig udgør en del af patruljen lørdag middag.

Cityassistenterne er i år blevet udstyret med en såkaldt 'klikker', som de trykker på, når der har bedt folk om at flytte sig eller hjulpet dem med at parkere lovligt - i stedet for at udskrive en p-afgift.

I tidsrummet mellem klokken 09 og klokken 13 har Kim og Stig trykket på 'klikkeren' næsten 300 gange, mens der kun er udskrevet godt 20 bøder.

Som en del af samarbejdet, har Classic Race også frivillige ude, så viser folk hvor de kan parkere, og fortæller dem, hvor der er ledige pladser. Det har også hjulpet en del.

- Vi var faktisk næsten arbejdsløse da vi kom klokken 09 i morges, fordi de var så gode, siger Stig med et grin.

Derudover er der blevet opsat skilte der siger, at det er ulovligt at parkere på det pågældende areal, og det har også fået flere til at lade være mener Stig og Kim.

Vores hovedformål er at flytte folk og få dem til at parkere lovligt i stedet for at udskrive p-afgifter.
Kim, cityassistent i Aarhus Kommune.
Selvom Stig og hans kollegaer forsøger at få folk til at parkere lovligt er det ikke altid det lykkedes, og så er det nødvendigt at udskrive en p-afgift som her i midterrabatten på Dalgas Avenue, hvor det kan være fristende at parkere bilen på det store græsareal - men den går altså ikke. Foto: Axel Schütt
Selvom Stig og hans kollegaer forsøger at få folk til at parkere lovligt er det ikke altid det lykkedes, og så er det nødvendigt at udskrive en p-afgift som her i midterrabatten på Dalgas Avenue, hvor det kan være fristende at parkere bilen på det store græsareal - men den går altså ikke. Foto: Axel Schütt

For de andres skyld

P-vagter, eller cityassistenter som de korrekt hedder, bliver oftest beskyldt for at være pengemaskiner, men sådan mener Kim bestemt ikke at det er.

- Vi er der for mange andres skyld, og for at sikre fremkommeligheden, siger han.

Det er blandt andet også derfor, at de - hvis de kan nå det inden folk smutter fra bilen - fortæller folk, at de har parkeret ulovligt og at de skal flytte bilen i stedet for at udskrive en bøde.

- Vi flytter flere biler, end vi skriver p-afgifter, siger Kim.

De er dog heller ikke blødsødne, og er det nødvendigt, bliver der også skrevet en p-afgift fortæller Kim og Stig.

- For det første er det jo nødvendigt, at andre bilister kan komme forbi, men også politi eller ambulance hvis det skulle blive nødvendigt. Derudover så er der også mange af de ulovlige parkeringer, der ødelægger græsset, og så skal kommunen bruge penge på at ordne det, siger Kim.

Cityassistenterne er godt tilfredse med samarbejdet mellem kommunen og Classic Race. De oplever, at parkeringen fungerer godt, og at folk generelt er glade og tilfredse med måden, det bliver gjort på.

- Vi har jo en fælles interesse i at afvikle det her arrangement så gnidningsfrit som muligt, siger de.

Foregangsmænd for parkering

Mike Legarth, direktør for løbet, peger også på samarbejdet mellem kommunen som en af grundene til, at parkeringen fungerer.

Han fortæller også, at der fra deres side af er gjort flere foranstaltninger, så folk har de bedste muligheder for parkering:

- Vi har blandt andet lejet væddeløbsbanen, hvor der er plads til 2.500 biler, og Østhavnen hvor vi har sørget for shuttle-busser, der kan fragte folk herind.

De har hos Classic Race kigget på lignende arrangementer i resten af verden for at se, hvordan de håndterer parkering og her opdagede de, at man faktisk ikke rigtig gør noget. Derfor ser Mike Legarth gerne, at de hos Classic Race kan blive en slags 'foregangsmænd' når det kommer til parkering.

- Vi vil gerne gå forrest og være det gode eksempel, siger han.

Præcis hvor mange p-afgifter, der ender med at blive udskrevet, må vi vente til mandag med at finde ud af, men alt tyder på, at det bliver mindre end de foregående år.

- Og det kan man jo glæde sig over, lyder det fra Kim og Stig.

Samarbejde har nedbragt antallet af p-afgifter til dette års Classic Race

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce