Se billederne: Indenfor i Molslinjens nye hurtigfærge

En sikker hånd. Bestyrelsesformand Frantz Paludan (bagerst) på vej ombord på Express 4. Molslinjen har haft succes med flere færger, billigere biletter og højere frekvens. Prisen på businessclass er faldet fra 1100 kroner til 650. Det er noget, både erhvervskunderne og fritdskunderne kan lide. - I spidsbalastningsperioderne sejler vi med timedrift. Der er ingen grund til at bygge en kattegatbro, for vi har allerede en flydende en af slagsen, sagde han. Foto: Jens Thaysen

Se billederne: Indenfor i Molslinjens nye hurtigfærge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Molslinjens nye hurtigfærge forøger kapaciteten på Kattegat med 20 procent.

AARHUS: Når passagererne torsdag 14. marts klokken 7.45 har sat sig tilrette i sæderne ombord på Molslinjens nye, 500 millioner kroner dyre, hurtigfærge Express 4, vil det være med en følelse af genkendelighed. For selv om den nye færge er bygget på Austal-værftet i Perth, der ligger i Australien og dermed ikke deler ophavsland med såvel kronprinsessen som søsterfærgerne Express 2 og Express 3, der er fra Tasmanien, ligner hun til forveksling.

- Det område passagererne sidder i, ligner rigtig meget det, folk kender. De vil måske lægge mærke til, at vinduerne ser anderledes ud, siger Molslinjens PR- og Kommunikationschef Jesper Maack.

Her er Express 4
Med jomfruturen har Molslinjen tre færger på Kattegat. Express 2, Express 3 og den nye Express 4.
  • Express 4 har kostet en halv milliard kroner at bygge.
  • Færgen har følgende dimensioner:
  • Længde: 109 meter
  • Bredde: 30,9 meter
  • Motorkraft: 36 MV (50.000 HK)
  • Fart: 40 knob / 75 km/t
  • Der er plads til 980 passagerer.
  • Og ca. 400 biler
  • Besætningens størrelse afhænger af, hvor mange passagerer der er ombord. Der er altid: To maskinmestre, to navigatører og tre skibsassistenter. Dertil cateringpersonale op til 10 medarbejdere.
Køkkenet ligner til forveksling, det der findes på Express 3. Foto: Jens Thaysen
Køkkenet ligner til forveksling, det der findes på Express 3. Foto: Jens Thaysen

Set udefra, er der tydelige designforskelle på skroget, Express 4 her en mere lodret stævn, men sejlegenskaberne skulle meget gerne være mindst lige så gode som de andre færgers.

- På trods af at det er et andet værft, der vandt udbuddet, har vi forsøgt at få nogle af de samme egenskaber, så folk får en ensartet oplevelse, uanset hvilken af færgerne de sejler med. Det er blandt andet derfor, vi har haft folk i der ned i to år, siger han.

Det bliver lettere, at køre bilen ombord på Molslinjen. Den nye færge har ikke de samme midterstolper, til at tage lys og udsyn. Foto: Jens Thaysen
Det bliver lettere, at køre bilen ombord på Molslinjen. Den nye færge har ikke de samme midterstolper, til at tage lys og udsyn. Foto: Jens Thaysen

Plads til flere

At kalde det for en jomfrutur, når færgen sejler med passagerer for første gang torsdag morgen, er måske nok lidt af en tilsnigelse. Ikke alene har Express 4 jo sejlet hele vejen hjem fra Australien ved egen kraft. Den har også lagt til og fra kaj her i Aarhus.

- Specielt broen er bygget fuldstændig anderledes op, derfor er besætningen også glade for, at de har haft god tid til at øve sig, så den sidder lige i skabet i morgen tidlig, siger Jesper Maack.

Overstyrmand Tina Jensen (tv), Maskinchef Henrik Hansen,1. Mester Kim Esmarch, 1. Mester Nichlas Thomsen og Kaptajn Nis Pedersen (th) sejlede Express 4 de 10553 sømil hjem fra Australien. - Vi var rigig heldige med vejret. Vindstille til Sri Lanka, medvind og sø over Biscayen og meget usædvenligt for januar havblik på Nordsøen, fortalte de. Foto: Jens Thaysen
Overstyrmand Tina Jensen (tv), Maskinchef Henrik Hansen,1. Mester Kim Esmarch, 1. Mester Nichlas Thomsen og Kaptajn Nis Pedersen (th) sejlede Express 4 de 10553 sømil hjem fra Australien. - Vi var rigig heldige med vejret. Vindstille til Sri Lanka, medvind og sø over Biscayen og meget usædvenligt for januar havblik på Nordsøen, fortalte de. Foto: Jens Thaysen

Med den nye færge øges kapaciteten på ruten med godt 20 procent, det skyldes, at den mindre Max Mols, der fra påske 2019 skal sejle på Bornholm-overfarten, erstattes med en større færge.

- Det gavner også trafikken til og fra Ebeltoft, at der nu kun sejler en af de helt stor færge på ruten. Det er en højsæsonrute, hvor det ind imellem har knebet lidt med at få plads til alle campingvognene, når den helt store "sommerbølge" af turister skyller ind fra Sjælland og tilbage igen efter ferien, siger han.

Vinduerne på Express 4 er større, og så er de trekantede. Foto: Jens Thaysen
Vinduerne på Express 4 er større, og så er de trekantede. Foto: Jens Thaysen
84.000 liter vand i sekundet flytter de fire vandjets tilsammen. Foto: Jens Thaysen
84.000 liter vand i sekundet flytter de fire vandjets tilsammen. Foto: Jens Thaysen
Der er sparet en masse vægt stævnen af skibet, ved at den vender den modsatte vej i forhold til de
Der er sparet en masse vægt stævnen af skibet, ved at den vender den modsatte vej i forhold til de "gamle" færger. Foto: Jens Thaysen
Gooday mate. Direktør, David Singleton, for det Australske værft, der har bygget Express 4, var taget til Aarhus. Han syntes himmelen var mærklig grå, men havde kun rosende ord at sige om samarbejdet med og ekspertisen hos Molslinjens folk, hvoraf flere opholdte sig på værftet i to år. Foto: Jens Thaysen
Gooday mate. Direktør, David Singleton, for det Australske værft, der har bygget Express 4, var taget til Aarhus. Han syntes himmelen var mærklig grå, men havde kun rosende ord at sige om samarbejdet med og ekspertisen hos Molslinjens folk, hvoraf flere opholdte sig på værftet i to år. Foto: Jens Thaysen
Komandobroen mangler de brovinger, man ser på Max Mols. Når der lægges til kaj, vender kaptajnen sig om, og styrer via en tv-skærm. Foto: Jens Thaysen
Komandobroen mangler de brovinger, man ser på Max Mols. Når der lægges til kaj, vender kaptajnen sig om, og styrer via en tv-skærm. Foto: Jens Thaysen
Maskinrummet. Foto: Jens Thaysen
Maskinrummet. Foto: Jens Thaysen

        Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

        Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

        Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

        Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

        Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

        Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

Se billederne: Indenfor i Molslinjens nye hurtigfærge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce