Den liberale tænketank CEPOS præsenterede onsdag sin rangliste over cirka 1400 danske skolers undervisningseffekt. To Aarhus-skoler er med i top tre.
AARHUS: Interskolen i Viby står øverst på sejrsskamlen, når det kommer til at gøre eleverne fagligt dygtigere end forventet ud fra deres sociale baggrund. Sammen med Dyhrs Skole i Slagelse ligger den århusianske privatskole nummer et på CEPOS' liste over danske skolers undervisningseffekt, som kom onsdag.
En anden Aarhus-skole, nemlig Selam Privatskole i Hasselager kommer ind på en delt tredje plads blandt de omkring 1400 skoler på listen.
Undervisningseffekten er et udtryk for, hvor godt eleverne på skolerne klarede sig ved afgangsprøven sammenlignet med, hvad man kunne forvente ud fra baggrundvariabler såsom etnisk baggrund, forældres beskæftigelse og indkomstforhold.
Det betyder, at når Interskolen i Viby har en undervisningseffekt på 1,2, er det udtryk for at eleverne ved den seneste afgangsprøve har fået karakterer, der ligger 1,2 karakterpoint over forventet, når man har taget højde for baggrundsvariablerne.
På landsplan er der kun to folkeskoler, som ligger i top ti, og man skal ned på en 43. plads, før Gammelgaardsskolen i Åbyhøj dukker op på listen som den bedst placerede folkeskole i Aarhus Kommune.
Den dårligst placerede Aarhus-skole på ranglisten er Efterskolen for Scenekunst i Malling, der er nr. 1390 på listen.
Nederst på listen finder man Nysted Efterskole i Guldborgsund Kommune, der er nr. 1419.
Der er opstået en fejl:
Beskeden er sendt.