Shitstorm: Tastefejl kan lukke webshop med otte ansatte

Jacob Friis-Christensen og hans firma trendyliving.dk har været i sand modvind de sidste dage, efter de ved en fejl satte en vare til salg alt for billigt. Fotos: Pr.foto og Jens Thaysen

Shitstorm: Tastefejl kan lukke webshop med otte ansatte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den århusianske webshop trendyliving.dk er havnet i en veritabel shitstorm på sociale medier efter en tastefejl, der gjorde en eftertragtet vare uhørt billig.

TRIGE: Det er menneskeligt at fejle. Men tilsyneladende knap så menneskeligt at tilgive.

Det må den århusianske webshop trendyliving.dk sande, efter at virksomheden er havnet i en hæsblæsende shitstorm på Facebook, Instagram og Trustpilot, hvor der nærmest er ved at opstå lynchstemning.

"Det er simpelthen for nemt, at gemme sig bag den undskyldning om, at det var en åbenlys fejl," lyder det blandt andet fra en utilfreds kunde.

Stridens kerne er en af de populære skumfigurer fra designfirmaet Bobles, som trendyliving.dk ved en fejl kom til at prissætte til 199 kroner i stedet for 799 kroner.

Det resulterede mandag aften i mere end 450 ordrer på en time, indtil fejlen blev opdaget og prisen korrigeret.

Dagen efter meddelte trendyliving.dk fejlen til køberne, samt at webshoppen ikke kunne sælge varen til den lave pris, der ligger langt under virksomhedens indkøbspris.

Så begyndte shitstormen. Trendyliving.dk bliver nu kaldt alt fra svindlere til bondefangere og fupbutik, ligesom der også er indløbet adskillige trusler om retssager.

Ifølge indehaver Jacob Friis-Christensen kan tastefejlen i yderste konsekvens komme til at koste virksomheden livet og dermed de otte ansatte jobbet.

- Jeg har været selvstændig siden 2002, men har aldrig oplevet noget så forfærdeligt og magtesløst. Vi har lavet en fejl, som vi efterfølgende erkender. Som kompensation for fejlen tilbyder vi endvidere de berørte 450 kunder en rabat på 15 procent på en fremtidig ordre. Skal en tastefejl, hvor ingen kunder har mistet noget eller kommet til skade, kunne lukke et firma med otte ansatte, spørger han.

Jacob Friis-Christensen mener, at forbrugerne efterhånden har fået så stor magt over butikkerne, at få utilfredse kunder reelt kan lukke mindre virksomheder med harmdirrende anmeldelser.

- Forbrugerne kan gemme sig bag en skærm og via de sociale medier lukke en butik, hvis de ønsker dette. Det er skræmmende. En side som Trustpilot giver ikke et retvisende billede af, hvad brugerne synes om en butik. Hvis man er tilfreds med en handel, vil brugeren ofte ikke skrive det på Trustpilot, hvorimod en utilfreds bruger oftere vil lave et indlæg, siger han.

Kan ikke forstå vreden

Efter at have svaret på mails og kommentarer i halvandet døgn er man godt brugte i hovederne på kontoret i Trige.

Kan du forstå, at folk bliver skuffede, når de føler, de har gjort en god handel, og den så bliver annulleret?

- Ja, jeg kan godt forstå skuffelsen, og at man bliver ærgerlig. Men jeg kan ikke forstå, at man bliver så rasende og vred, når man ikke har mistet noget eller betalt for noget, man ikke har fået, siger indehaveren, der især er ked af at blive kaldt en svindler.


LÆS OGSÅ: Efter shitstorm: Kunder kommer udskældt webshop til undsætning

- Vi har været i gang med firmaet siden 2009, og vi kan mærke, at folk bliver sværere og sværere at tilfredsstille og mere og mere skingre i deres anmeldelser. Jeg tror ikke, folk tænker over, at der sidder nogle rigtige mennesker og ansatte bag et firma, som ikke har interesse i eller intentioner om at snyde.

Har I fortrudt, at I kun gav dem 15 procent rabat?

- Jeg tror, det havde været lige meget, om vi havde givet 10 eller 20 procent.

Men kunne I ikke have givet dem varen til de 199 kroner, som den stod til?

- Den pris er så meget under vores indkøbspris, så det tab ville vi ikke kunnet have taget. 450 ordrer, det ville blive et tab på over 100.000 kroner, og det er for meget for et lille firma som os, siger Jacob Friis-Christensen, der glæder sig over, at der også er kunder, der tager dem i forsvar.

"I havde lavet en fejl med en vare og tilbyder nu 15 procent på alt i jeres shop! Om det den bObles-båd eller en computer fra Føtex, der er på ualmindeligt tilbud, kan det ikke få mit pis i kog. Alle kan lave en fejl - ingen er døde og herre Gud det er en skumfigur vi snakker om," skriver en bruger blandt andet.

Hvad siger loven?

En lignende sag rullede gennem mediemøllen i 2016, hvor Føtex ved en fejl solgte en computer alt for billigt.

Dengang annullerede man de i alt 160 ordrer og røg ind i en shitstorm på de sociale medier.

Som reglerne er, binder en tilbudspris på nettet. Men har kunderne handlet i 'ond tro' altså købt varen velvidende, at prisen var urealistisk lav, har man ikke længere krav på varen.

Shitstorm: Tastefejl kan lukke webshop med otte ansatte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce