Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Søstrene Grene tordner derudad: To millioner følgere på de sociale medier


Søstrene Grene tordner derudad: To millioner følgere på de sociale medier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Familieejede Søstrene Grene har en stærk kultur og følges af to millioner på de sociale medier. 90 procent af kunderne er kvinder. Og søstrene er ikke til salg.

AARHUS: Søstrene Grene tordner derudad. Butikkerne bliver flere og flere, omsætningen stiger voldsomt, og butikkerne og deres produkter er så interessante, at to millioner mennesker følger Søstrene Grene på Facebook.

- Vi er Danmarks største firmaside, siger Mikkel Grene, den ene af de to direktører og ejere af familiefirmaet fra 1973. Han er CEO, chef for ledelse og administration, mens broderen Cresten er kreativ direktør.

Men hvad er forklaringen på, at en kæde og dens varer i den grad kan være så interessant, at den på et år kan sælge varer for 1,6 milliarder kroner - og beløbet er steget voldsomt det seneste par år.

Ud over at virksomheden har en rigtig god fornemmelse for kundernes behov og smag, mener Mikkel Grene, at det også har at gøre med, at medarbejderne har en god hverdag på jobbet, og de spiller med, når der skal udvikles.

Mikkel Grene er direktør og ejer af Søstrene Grene
Foto: Jens Thaysen
Mikkel Grene er direktør og ejer af Søstrene Grene Foto: Jens Thaysen
Målet er 200 butikker: Søstrene Grene med succes i Tyskland
Søstrene Grene
Søstrene Grene er grundlagt i Aarhus i 1973 af søstrene Inger og Ruth Grene.

Virksomheden har 160 butikker i 12 lande, heraf 57 i Danmark.

Tre ligger i Aarhus, og bortset fra dem drives alle på franchisebasis.

Omsætningen i seneste regnskabsår er på 1,6 milliarder kroner.

Hovedkontoret ligger på Mariane Thomsens Gade i Aarhus Ø.

Til nytår åbner Søstrene Grene et nyt logistikcenter i Årslev i det vestlige Aarhus.

Virksomheden ledes af brødrene Mikkel og Cresten Grene.

Går rundt til alle

Mikkel Grene er varm fortaler for værdibaseret ledelse. Han bryder sig ikke om at være inde over alt og have fingrene nede i alle afdelinger.

- Det kan være fristende, men den går ikke i takt med, at virksomheden bliver større. Personligt bruger jeg 80 procent af min tid på at lede de flere end 90 personer på to etager på hovedkontoret og 50 mand på logistikcenteret, forklarer han. I alt er der 150 medarbejdere i Aarhus og Holland tilknyttet hovedkontoret, og dertil kommer medarbejderne i butikkerne.

Faste ineffektive møder, som bare sættes i kalenderen for at have dem, er han heller ikke fan af.

- Men hver dag går jeg en runde og taler med alle medarbejdere om stort og småt. Værdiledelse er særlig vigtig i forhold til rekruttering, mener han, der har sagt nej til mange samarbejdspartnere, som ville investere store penge i Søstrene Grene, men virkede mere interesserede i profit end i organisationen.

Føler stolthed

- Det kræver ansvar og forpligtelse at lede en virksomhed godt. En stor del af danskernes liv er at gå på arbejde, og det har stor betydning, om man har det godt på jobbet. Hvis man er glad, kommer man også glad hjem, siger Mikkel Grene, der er meget bevidst om, at mange har givet deres liv til virksomheden.

- Det er spændende at arbejde med mennesker og sætte et hold, så to og to bliver fem. Hos os taler vi om "søster-ånden", der står for arbejdsglæde og god stemning. Der er et godt fællesskab omkring Søstrene Grene, der er gode værdier, folk føler stolthed ved at være her, og vi har dygtige medarbejdere, siger Mikkel Grene, der hylder en god omgangsform med respekt og ordentlighed.

- Det er vi selv vokset op med i familien, siger Mikkel Grene, der er 45 år. Han kom tidligt ind i forretningen, så en egentlig uddannelse har han ikke.

- Jeg er autodidakt, bruger min sunde fornuft og tænker ud af boksen, siger han og føjer til, at han dog har taget forskellige kurser.

Skæve indfald

- Vores forretning har brug for skæve indfald, og ideer kan komme fra alle i organisationen. Vi har en stærk decentralisering, hvor vi sætter rammerne. I den her branche skal man være parat hele tiden. Ellers kan tæppe blive trukket væk under forretningen på ganske kort tid, siger Mikkel Grene, der svarer "ingen" på spørgsmålet om, hvor mange konkurrenter, Søstrene Grene har.

Det kreative har han og bror Cresten på 50 år muligvis fra opvæksten. Begge har gået på Rudolf Steiner Skolen på Strandvejen i Aarhus, og familien boede ikke så langt derfra i en villa på Niels W. Gades Vej. Det var også der, det hele begyndte. I begyndelsen uden fortjeneste. Først da forældrene fik ideen til at sy hynder til kirkesæder, begyndte klokkerne at ringe for det gode.

Faderen Knud Cresten Vaupel Olsen er død, men deres mor Inger Grene på 83 år kommer stadig i forretningen. Dens navn er også et familieforetagende. Søstrene Grene, Anna og Clara, de gennemgående figurer bag navnet, i annoncer og reklamer, er sønnernes to ugifte fastre fra Skjern.

57 butikker i Danmark

Søstrene Grene vokser hele tiden, men ledelsen er meget bevidst om, hvilke lande og områder, det betaler sig at åbne forretninger i. Det handler om Europa og Japan.

Lige nu består kæden af 160 butikker.

Flest er i Danmark med snart 57, heraf seks i København og tre i Aarhus, på Søndergade, i Bruun's Galleri og i City Vest.

Derudover er der butikker i Norge, Tyskland, Sverige, Island, England, Irland, Nordirland, Holland, Spanien, Frankrig og Japan, der har to og en tredje på vej.

På nær de tre i Aarhus drives alle på franchisebasis.

Omsætningen på 1,6 milliarder kroner i 2017 er 40 procent over året før, og 2016 var 35 procent over 2015.

- Vi aflægger snart årsregnskab og venter, at egenkapitalen vil ligge på cirka 172 millioner kroner i koncernen.

Ingen konkurrenter

Mikkel Grene ryster tal og kendsgerninger om forretningen ud af ærmet lige så hurtigt, som spørgsmålene falder. Han har det hele i hovedet.

Man får dette svar, når man spørger, hvem der handler hos Søstrene Grene:

- 90 procent er kvinder - i alle aldre. Mænd bryder sig ikke om at komme ind i sådan en labyrint. De vil hurtigt ind og hurtigt ud, mens kvinder gerne vil gå rundt og gøre opdagelser, siger Mikkel Grene.

Samtalen foregår på det ret nye kontor i Pakhusene på Aarhus Ø, hvor Søstrene har været siden 1. april efter at have haft hovedkontor på Strandvejen. Nu er det hele, design, kommunikation, it, finans og retail samlet i huset med den smukke udsigt over vandet og byhaverne. 80 medarbejdere på to etager.

Til nytår tager virksomheden et splinternyt logistikcenter til 185 millioner kroner i brug i Aarslev lige ved motorvejen

Til det skal en del af finansieringen hentes via realkredit.

- Det er vigtigt for os at være i Aarhus, selv om det måske er lidt dyrere, end hvis vi flyttede længere ud. Vi er grundlagt i Aarhus, og byen er en del af vores dna. Vi vil også være tæt på byens puls ligesom dengang, vi lå på Strandvejen, siger Mikkel Grene.

Lys og servietter

Hvad kender og husker folk så Søstrene Grene for?

- Vi har altid været forbundet med lys og servietter, selv om de kun udgør tre procent af omsætningen - det er vores mælk og smør, siger Mikkel Grene og føjer til, at postkort kommer kunderne også efter. Der kommer ny kollektion hver måned.

Men et hurtigt rundspørge blandt kvinderne på mediehusets redaktion viser, at boliginteriør fylder mest i kundernes hoveder.

- Måske er det mest en undskyldning for at komme ind i butikken, at kvinderne taler om, at de skal købe lys og servietter, tilføjer Mikkel Grene med et smil. Og så bemærker han, at "til jul vælter folk også ind for at se, hvad vi har fundet på af moderne julepynt med god stil".

I marts og september står folk i kø for at købe små møbler fra søstrenes nye kollektion.

- De er lækre og skyldes vores gode designere, og møblerne interesserer alle, siger Mikkel Grene.

Når forretningen kan gå så godt, hænger det også sammen med, at Søstrene Grene køber ind i kæmpestore partier, og der kommer stort set intet på udsalg. Alt bliver solgt.

Ikke til salg

Der har været forespørgsler, men Søstrene Grene er ikke til salg, siger Mikkel Grene.

- Vi har ikke haft konkret dialog med potentielle købere, da Søstrene Grene ikke er til salg. Vi er glade for selv at eje, da det giver os en god mulighed for at drive virksomheden ud fra vores værdier og med den kultur, som vi og vores medarbejdere sætter pris på. Desuden giver familieejerskabet os mulighed for at arbejde langsigtet, for eksempel ved at ansætte mange nye medarbejdere. De skal løfte os på den lange bane, men er en stor omkostning her og nu, siger Mikkel Grene.