Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Spirituel skattejagt i byens religiøse miljøer

Jens Carsten Hansen droppede for ti år siden sin mildest talt travle tilværelse i erhvervslivet for at blive buddhist. I dag arbejder han med socialt udsatte og er en del af det buddhistiske center Øsal Ling. Foto: Christian Salling.


Spirituel skattejagt i byens religiøse miljøer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Teaters Borgerscene står lørdag bag »Et Spørgsmål Om Tro« - en interreligiøs byvandring for alle. Her er der mulighed for at træde indenfor på flere formentlig ukendte steder.

Hvor mange liv har en buddhist? Hvad er Kongens Folk?

Kan en moské i Danmark være andet end et trist kælderlokale i et industrikvarter?

Et spørgsmål om tro - en interreligiøs byvandring
<ul><li>Lørdag 12. marts.</li><li>De to vandringer begynder klokken 11 og 16.</li><li>Billetpris: 50 kroner.</li><li>Mødested: Billetsalget ved Aarhus Teater.</li><li>Hver vandring varer cirka tre timer, og man behøver ikke at gå med rundt til alle steder. Har man lyst til at blive hængende kun ét af stederne, er det også fint.</li><li>Initiativet er en del af Borgerscenens projekt »Udlfugt«.</li><li>»Udflugt« er økonomisk støttet af Bikubefonden, Goetheinstituttet og Kulturgesellschaft Aarhus.</li><li><em>Læs mere: www.aarhusteater.dk</em></li></ul>
Interreligiøs byvandring: Her kan du kigge forbi
<ul><li>Aarhus Domkirke, Bispetorv. </li><li>Sultan Ayyub Moskeen, Nørre Allé 34.</li><li>Frikirken Kongens Folk, Frederiksgade.</li><li>Sirius Center (Teosofisk Center), Mejlgade 28.</li><li>Heartfulness Aarhus, Sonnesgade 13.</li><li>Øsal Ling, tibetansk buddhistisk center, Fredensgade 39.</li><li>Aarhus Blótlaug, Mogador Tesalon, Nørregade 34.</li></ul>

Og spiser de asa-troende vildsvin og drikker mjød hver dag?

Spørgsmålene - også de mere kløgtige end de nævnte - er der givetvis mange af, når det gælder tro.

Og svarene er der rig mulighed for at få serveret, når der lørdag 12. marts er såkaldt interreligiøs byvandring i Aarhus.

»Et spørgsmål om tro,« hedder arrangementet, som Aarhus Teaters Borgerscene står bag.

Teater er der for en god ordens skyld ingenting af; initiativet er en del af Borgerscenens tema »Udflugten«, der opfordrer til at betragte verden fra nye vinkler.

Med kortet i hånden

For at løfte opgaven har Borgerscenen allieret sig med dels Aarhus Stifts domprovst Poul Henning Bartholin og dels Diana Wesser, en tysk kunstner med speciale i byvandringer.

Den spirituelle skattejagt, som byvandringen er døbt, når omkring både Aarhus Domkirke, det buddhistiske center Øsal Ling og Sultan Ayyub moskeen i Nørre Allé.

Publikum udstyres med et kort over steder, man kan besøge. Dem er der foreløbig syv af.

Og som arrangørerne formulerer det, er det op til én selv at bestemme, hvor mange steder, og i hvilken rækkefølge, man har lyst til at foretage besøgene.

»Måske bliver du budt på kaffe hos det islamiske trossamfund? Måske lærer du om meditationsteknikker hos tibetanske buddhister? Andre steder udfolder mødet sig måske helt frit, hvor alt kan ske?«

Julegave som vendepunkt

Da Diane Wesser forleden tog rundt til et par af stederne, tog vi med.

Første stop: Øsal Ling i Fredensgade.

Hvem skulle nu have troet, at ligger et buddhistisk center her - i tre etager?

I døren står en smilende mand ved navn Jens Carsten Hansen.

Over en kop i køkkenet ridser han sin historie op.

»Jeg var en driftig erhvervsmand indtil for ti år siden. Jeg arbejdede tidligt, sent og i weekenderne som projektleder i TDC.«

»En juleaften ville min svigerinde drille mig ved at forære mig en lille bog af Dalai Lama.«

»Jeg læste den og tænkte: Det var ligegodt satans. Her var noget, jeg savnede eller som jeg måske ikke havde været opmærksom på,« mindes Jens Carsten Hansen.

Han begyndte at meditere lidt og blev, ifølge resten af familien, noget asocial.

Takket være Lakha Lama

Mere og mere bidt af buddhismen sagde han sit job op, blev skilt og flyttede som 52-årig ind i en ungdomshybel på 23 kvadratmeter.

Han meldte sig ind i Tibet Charity og mødte ad den vej Lakha Lama, som er bosat i Søborg ved København, og som er personlig ven af Dalai Lama.

Det er takket være Lakha Lama, at det buddhistiske center i Aarhus blev etableret for nu syv år siden.

Så hvad foregår der derinde?

»Lakha kommer her et par gange om året og holder foredrag; vi har tre såkaldt dharma-lærere, som underviser i buddhistiske tekster, og ellers mediterer vi,« fortæller Jens Carsten Hansen, som til daglig arbejder som opsøgende social vicevært med de udsatte, der hænger ved Klostertorv.

»Huset her er rammen for, hvordan man kan lære at finde ro og pladsen i sig selv til atdealemed dagligdagen,« siger han og viser vej en etage op.

Her er der levende lys og karakteristiske farverige mønstre på løsthængende klæder.

»Grundlæggende lærer vi om, at gavnlige handlinger giver god karma,« siger han og tilføjer, at husets brugere donerer det, de vil, når de kommer her.

»Vi ønsker ikke et overskud. Det, vi har, giver vi til velgørenhed.«

Bedre end en forelæsning

Ude på gaden igen tygger vi på nogle af buddhismens guldkorn, som Jens Carsten Hansen delte ud af:

Forvent intet - for dér ligger kimen til skuffelse.

Gør, hvad du kan. Og lad være med at ærgre dig over der, du ikke kan.

»Du kan sagtens læse en masse om det i bøger og på nettet, men at møde menneskene bag - der er altså en verden til forskel,« siger Diana Wesser, mens vi bevæger os gennem byen.

Er du selv religiøs?

»Jeg vil nok nærmere kalde mig en sprituel person,« siger hun.

»Jeg forbinder religion med institutioner, hvorimod tro er noget mere personligt.«

»Jeg er meget mere interesseret i de personlige historier, end hvad forskere og eksperter siger. Igen; du kan sagtens gå til en forelæsning om for eksempel islam, men jeg er mere nysgerrig efter at høre, hvordan det er at være for eksempel muslim i Danmark.«

»Det er et helt andet spørgsmål, en helt anden vinkel.«

Bliver man lykkeligere af at tro på noget?

»Jah, det er jo et af de spørgsmål, du måske kan blive klogere på, hvis du deltager i byvandringen«, smiler hun.

»Men ud fra de personer, jeg har talt med til det her projekt vil jeg nok umiddelbart sige ja.«

Moskeen midt i byen

Gennem en åbning langs Nørre Allé når vi hen til et flot. ældre hus.

Her holder en tyrkisk kulturforening med en tilhørende moské til.

Som en fredfyldt oase nærmest lige midt i byen ligger Sultan Ayyub moskeen stille hen, da vi kigger indenfor.

»Set udefra ligner det nok ikke en moské,« siger Ahmet Esen på klingende århusiansk, mens vi går rundt på de bløde tæpper.

Han tager sig især af de unge, der bruger foreningen til at mødes om alt fra lektiehjælp til filmaftener.

»Vi har været her siden 1990. Det er primært tyrkere, der kommer her, men også somaliere og arabere bruger stedet,« fortæller Ahmet Esen, som tydeligvis brænder for at give unge tosprogede et alternativ til »de dårlige omgivelser«.

»De skal have et mål i livet og en uddannelse. Det prioriterer vi at gøre dem opmærksomme på - derfor er stedet her så vigtigt.«

Med den seneste tids massive medieomtale af Grimhøjmoskeen i Brabrand er Ahmet Esen iøvrigt forberedt på alle de spørgsmål, det skulle være fra deltagerne i byvandringen.

»Helt sikkert«, smiler han.

»Vi er kun interesserede i at få nedbrudt enhver fordom om muslimer og islam.«