Stærkt problematisk og helt skæv: Bundsgaard kritiserer den nye investeringsplan

Jacob Bundsgaard kritiserer den nye investeringsplan fra regeringen og DF. Han mener, der er flere mangler, som går ud over den kollektive trakfik og presset på motorvejsstrækningen mellem Aarhus og Randers. Foto: Henning Bagger/Scanpix

Stærkt problematisk og helt skæv: Bundsgaard kritiserer den nye investeringsplan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er flere mangler i den nye trafikplan, mener Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard. Hverken Marselistunnelen eller næste etape af letbanen er med i planen, og en udvidelse af strækningen mellem Aarhus og Randers kommer for sent.

AARHUS: Lad os begynde med de pæne ord.

Det er godt, at udvidelsen af E45 er kommet med, og at det allerede begynder i 2021, lyder det fra Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune og formand for KL.

Men flere pæne ord er der heller ikke. Der er nemlig store mangler i den nye investeringsplan, mener han.

- Det er stærkt problematisk, at man ikke tager strækningen mellem Aarhus og Randers med i samme ombæring, men først igangsætter det i år 2030. Deres egne tal viser selv, at den strækning er meget belastet allerede i dag, og at presset kun vokser. Derfor er det nødvendigt, at man sikrer fremkommeligheden allerede nu, ellers flytter man bare proppen, siger han.

Men motorvejsstrækningen mellem de to østjyske byer, er kun én af manglerne i den nye trafikplan, mener Bundsgaard.

Det er helt skævt, at man går væk fra at investere i den kollektive trafik. Der er katastrofale mangel på kollektiv trafik i Jylland, og hvis man skal have en chance for en grøn omstilling, er man nødt til at investere i skinner.
Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune.

Letbanen og Marselisborgtunnellen

For der er flere ting, man ikke har tilgodeset, pointerer han.

Man har ikke nævnt Marselistunnellen, den næste etape af letbanen, og man har ikke prioriteret at investere i den kollektive trafik, lyder det.

- Det er helt skævt, at man går væk fra at investere i den kollektive trafik. Der er katastrofale mangel på kollektiv trafik i Jylland, og hvis man skal have en chance for en grøn omstilling, er man nødt til at investere i skinner, siger Jacob Bundsgaard.

Derfor er han også ærgerlig over, at man ikke har taget den næste letbaneetape i Aarhus med i planen.

- Vi har brug for at staten er med-bidragydere i den næste etape af letbanen. Vi har vores del af finansieringen på plads, nu skal staten skal på banen for at sikre et vigtigt skridt for den kollektive trafik, siger han.

At der er lagt mange penge til investeringer i den kollektive trafik til side i den nye investeringsplan - som regeringen og DF mener - er Bundsgaard ikke helt enig i.

FAKTA
  • Aarhus S til Aarhus N: Aftaleparterne er enige om at afsætte 1.467 milioner kroner til udvidelse af Østjyske Motorvej fra Aarhus S til Aarhus N fra fire til seks spor. Projektet igangsættes i 2021.

  • Aarhus - Viborg: Aftaleparterne er enige om at afsætte 800 milioner kroner til kapacitetsforbedringer på Rute 26 mellem Aarhus og Viborg. Det konkrete projekt vil afvente resultaterne af analysen. Projektet igangsættes i 2022.
  • Aarhus - Randers: I en ny flerårig plan for perioden 2030 og frem i 2030 fortsættes udbygning af E45 nord for Aarhus op mod Randers. Der gennemføres aktuelt VVM-undersøgelse af E45 mellem Aarhus N og Randers N, som forventes færdig i 2020.

Tilbageskuende plan

Jacob Bundgaard synes nemlig ikke, at investeringsplanen gør noget særlig godt for den kollektive trafik.

- Den er mere tilbageskuende end den er fremtidssynet i forhold til den kollektive trafik. Virkeligheden er, at man har underinvesteret i skinner i mange årtier. Hvis vi ser på i dag, er der ingen forbedringer i rejsetiderne i forhold til for 50 år siden. Og kigger man på vores europræirske naboer, Sverige, Tyskland og Schweiz, så er de milevidt foran os. Vi er ikke i nærheden, siger han.

Bundsgaard nævner ligeledes, at investeringsplanen er kortsynet og utilstrækkelig, eftersom den kun strækker sig frem til 2030.

Han så derfor gerne, at man kiggede længere frem, tilgodeså den kollektive trafik og at regeringen og DF revurderer deres beslutning om at udsætte udvidelsen af strækningen mellem Randers og Aarhus.

Stærkt problematisk og helt skæv: Bundsgaard kritiserer den nye investeringsplan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce