Stiften tester ny supercykelsti: Den er lige til at blive glad i låget af


Stiften tester ny supercykelsti: Den er lige til at blive glad i låget af

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På mandag åbner supercykelstien mellem Lisbjerg og Skejby officielt. Avisen sadlede fredag to jernheste og drog på testtur.

AARHUS: En sommerdag i 2016 ville jeg efter arbejde cykle fra Århus Stiftstidende på Banegårdspladsen til Grejbiksen i Trige for at hente en ny fluestang.

Først en halv time før butikkens lukketid kunne jeg holde fyraften. Situationen var kritisk. Men tanken om den nye fluestang gav ekstra kræfter, og jeg røg op ad Langelandsgade i højt gear og havde på det tidspunkt håb om at nå forretningen i tide.

Men ak. Ved Skejby røg jeg ind i et så kuperet terræn, at der kom syre i benene, og et stykke fra Trige måtte jeg opgive. Klokken var to minutter i lukketid.

Her kunne jeg fortælle, at jeg siden fik hentet fluestangen, men mit primære ærinde i dag er at oplyse, at på mandag er der officiel åbning af en supercykelsti netop på den strækning, som slog mig ud den sommerdag: Mellem Lisbjerg og Skejby.

Fredag tog avisen ud for at teste stien inden den officielle åbning, og lad det være sagt med det samme: Supercykelstien, som på en stor del af ruten kører langs letbanens skinner, er lige til at blive glad af.

Vi begyndte turen ved det nye Parker og Rejs-anlæg ved Klokhøjen i Lisbjerg. I den runde bygning til højre i billedet kan man gratis parkere sin cykel i et aflåst cykelskur. Foto: Axel Schütt
Vi begyndte turen ved det nye Parker og Rejs-anlæg ved Klokhøjen i Lisbjerg. I den runde bygning til højre i billedet kan man gratis parkere sin cykel i et aflåst cykelskur. Foto: Axel Schütt

Stiv modvind

Jo, der er bakker på ruten. Men slet ikke sammenlignet med før. Når testholdet alligevel kun tildeler ruten fem cykelhjul - i stedet for stjerner - skyldes det en enkelt mangel. Den kommer vi tilbage til.

Mens ruten mellem Skejby og Trige tidligere ikke alene var kuperet i svær grad, foregik turen også klos op ad tæt biltrafik. Med den nye sti er det anderledes. Vi observerede ingen biltrafik i nærheden. Kun letbanen kom med mellemrum hvislende forbi.

Det var en anderledes - god - oplevelse.

Vi begyndte turen ved det nye Parkér & Rejs-anlæg ved Klokhøjen i Lisbjerg. Anlægget skal gøre det nemmere for bilister at parkere bilen og tage enten cyklen eller Letbanen ind til byen. På Parkér og Rejs-anlægget kan man gratis parkere sin cykel i et aflåst cykelskur.

Derefter gik det i stiv modvind ind mod Skejby. Undervejs stoppede vi og snakkede med andre cyklister, som også har taget supercykelstien i brug før den officielle startdato.

Bakkerne på den nye supercykelsti er så beskedne, at Margeret Skelmose fra Lisbjerg lader sin elcykel stå og i stedet sadler sin almindelige jernhest for at nå på job i Skejby. Foto: Flemming Krogh
Bakkerne på den nye supercykelsti er så beskedne, at Margeret Skelmose fra Lisbjerg lader sin elcykel stå og i stedet sadler sin almindelige jernhest for at nå på job i Skejby. Foto: Flemming Krogh

Ingen forhindringer

Tilfredsheden var stor. Eksempelvis hos Margeret Skelmose, som kom cyklende fra hjemmet i Lisbjerg. Hun var på vej mod sin arbejdsplads, IBM, i Skejby.

Tidligere boede hun i Midtbyen, og dengang kørte hun på elcykel for at komme op ad bakkerne, når hun skulle på job.

- Elcyklen lader jeg stå nu. Her er der ikke så mange bakker, og man skal jo også have noget motion, forklarede hun.

Jo, jo. Vi trampede videre, og det mest bemærkelsesværdige var, at vi ikke stødte på forhindringer af nogen art. Ingen parkerede biler, ingen huller, kun to brede cykelspor.

Den nye etape er cirka fire kilometer lang, og da vi nåede enden, gik det i rask tråd hjemad i medvinden. Det er den også god til, den nye sti - at cykle stærkt.

Den nye sti er også god at gå på, fortalte Heidi Vissing fra Skejby. Hun har lidt vrøvl med knæene, så det kniber med at løbe og cykle. Dagligt bliver det gerne til 10 km på gåben. Foto: Flemming Krogh
Den nye sti er også god at gå på, fortalte Heidi Vissing fra Skejby. Hun har lidt vrøvl med knæene, så det kniber med at løbe og cykle. Dagligt bliver det gerne til 10 km på gåben. Foto: Flemming Krogh

Plant træer

Men tilbage til uddelingen af cykelhjul. Hvorfor kun fem cykelhjul?

Kan det være fordi cykelstien stadig mangler ny belægning på broerne over Egådalen samt afmærkning enkelte steder? Næ, så små sko går vi ikke i. Manglerne vil blive udbedret i løbet af efteråret 2018, lover Aarhus Kommune. Nå ja, så kunne det også trække fra, at den lovede belysning endnu ikke er klar. Det sker først i 2019.

Næ, det eneste rigtige problem, testholdet stødte på, var Stormen Knud, som vi fik et svirp af på udturen. Vinden samlede vældige kræfter på de bare marker langs med letbanen, og den slags er ikke så rart for cyklister uden elkraft.

Så her skal der lyde en bøn: Plant træer, masser af træer langs cykelstien. Lige som ved Brabrandstien.

Når de har fæstet rod, er vi klar med seks cykelhjul.

Ikke mindst fordi en ny fluestang til den tid vil kunne hentes i en ruf.

Jamen, der er da til at blive glad i låget af.

Stiften tester ny supercykelsti: Den er lige til at blive glad i låget af

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce