Stonemuse: Bloggeren har skabt sit eget brand

Michelle Nielsen lever af sin blog Stonemuse, hvor hun blandt andet skriver om mad, film, tv-serier og mode. Foto: Martin Ravn

Stonemuse: Bloggeren har skabt sit eget brand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det startede med et blogindlæg om Lady Gaga i 2012. I dag er bloggen Stonemuse 27-årige Michelle Nielsens levevej og fritidsinteresse.

Aarhus: Vasen med de friske blomster bliver rykket tættere på kaffekoppen og kanden med det skummede mælk, før Michelle Nielsen trykker klik på smartphonens kamerafunktion. Senere på dagen vil hendes mange følgere kunne se billedet på bloggen Stonemuse, der er den 27-årige århusianers hobby, arbejde og hjertebarn.

- Jeg elsker at skrive, fotografere og redigere billeder og vise det frem for andre. Og forhåbentlig får de noget ud af det, de ser og læser, siger Michelle Nielsen.

Bloggen blev født i 2012 med et indlæg om, hvor sej hun syntes, Lady Gaga var. At skrive blogs var nyt og spændende, og hun skulle jo få pendlertiden mellem bopælen i Aarhus til uddannelsesintitutionen Teko i Herning til at gå med et eller andet, så Michelle Nielsen begyndte at skrive om sko, tøj og mode.

I dag er bloggen en levevej, hvor hun særligt skriver om mad, mode, film, tv-serier og rejser. Mere end 35.700 følger med på Instagram, mens bloggen har op mod 30.000 unikke besøg om måneden.

Blogs, vlogs og instagram
En blog er en side på internettet, der typisk er oprettet og vedligeholdt af en enkelt person, og som hyppigt opdateres med bloggerens personlige kommentarer til bestemte emner, ofte i dialog med læsere, der klikker sig ind på siden. Ifølge Overskrift, der overvåger danske blogs, findes der i dag 3.600 aktive danske blogs. Det vil sige blogs, hvor der har blogget de seneste tre måneder.En vlog er en kort video, der fungerer ligesom et filmet blogindlæg, hvor vloggeren er i centrum. Oftest findes vlogs på videodelingssiden Youtube.

Instagram er en online fotodelings- og social netværkstjeneste, hvor man kan uploade og kommentere billeder. 24 procent af danskerne har en bruger på Instagram.
Michelle Nielsen lever af sin blog Stonemuse, hvor hun blandt andet  skriver om mad, film, tv-serier og mode. Foto: Martin Ravn
Michelle Nielsen lever af sin blog Stonemuse, hvor hun blandt andet skriver om mad, film, tv-serier og mode. Foto: Martin Ravn

Levevej

I lejligheden i Aarhus står der altid en vase med friske blomster, ligesom der i flere kroge er placeret planter, det egner sig nemlig godt til billeder. Michelle Nielsen arbejder hjemmefra omkring tre dage om ugen, de øvrige dage har hun aftaler, møder eller sidder på café og arbejder.

Egentlig er hun uddannet multimediedesigner, men de sidste to år har hun været selvstændig og lever af at have bloggen Stonemuse. Det kan lade sig gøre ved, at samarbejdspartnere og sponsorer i form af virksomheder betaler hende for at omtale dem eller deres produkter. Ved et samarbejde aftaler hun med det enkelte firma, hvor mange blokindlæg hun skal skrive og hvor meget, hun skal ligge på de forskellige medier.

- Jeg har kun aftaler med brands og firmaer, jeg kan stå inde for, og som passer til mit eget brand. Det er vigtigt, for jeg lever af min troværdighed, og hvis følgerne ikke synes, en virksomhed eller produkt passer til mig, så er der også direkte respons fra dem, fortæller Michelle Nielsen.

Udover bloggen har hun også freelanceopgaver som fotograf, som er hendes store passion, og de to opgaver sikrer hende hver måned en løn på den gode side af 25.000 kroner før skat.

- Jeg har nogen gange svært ved at finde en titel, der passer. Så ofte siger jeg Michelle Nielsen, selvstændig og kreativ, siger hun.

Og som selvstændig og kreativ planlægger hun en måned frem, hvad der skal på bloggen og de sociale medier. Blogindlæggene er altid nøje udvalgt, og alt er gennemarbejdet før, der bliver trykket publicer.

- Indholdet skal være godt, hvis folk skal finde ind på siden og også komme igen. Så jeg bruger meget tid på hvert indlæg, fortæller hun.

Vi har talt med
Michelle Nielsen er blogger på www.stonemuse.dk. Johanne Mygind bruger især Instagram. Og Patrick Bay Damsted uploader vlogs på Youtube. For de tre århusianere er det en hobby, og de bruger alle en stor del af deres tid på at dele tanker og hverdag med deres følgere. Avisen har taget en snak med dem om, hvad de får ud af det og hvilke overvejelser, de gør sig i blog- og vlogverdenen.

- Jeg skriver om det, jeg selv synes er spændende at læse om, siger blogger Michelle Nielsen. Foto: Martin Ravn

Personligt men ikke privat

Arbejde og fritid flyder oftest sammen for Michelle Nielsen, for hun har altid bloggen med i tankerne. Overvejelser om hun skal have taget et billede af kaffen, eller om hun skal gøre noget ekstra ud af anretningen af middagsmaden, er altid i baghovedet. Men det gør hende ikke noget, at hun altid er på arbejde, for hun ser det ikke blot som et job.

- Først og fremmest er det en hobby, jeg kan leve af, dernæst er det et arbejde. Det er svært at skelne, hvornår det er arbejde, og hvornår det er hobby. For tjente jeg ikke penge på det, ville jeg stadig blogge, ligesom jeg stadig ville ligge billeder på instagram, hvis jeg havde et normalt job, siger Michelle Nielsen.

Hun forsøger dog at holde sig fra at svare på mails om aftenen og i weekenderne, men rent indholdsmæssigt er hun altid på job.

- Bloggen er en stor del af mig nu, og jeg ser bloggen som meget personlig men ikke privat. Jeg nævner tit Andreas (kæresten, red), men jeg holder det på et minimum, og jeg kommer aldrig til at udlevere ham på en negativ måde, siger Michelle Nielsen og fortsætter:

- Jeg har min personlighed i bloggen, men jeg lukker ikke ind til det helt private. Det er ikke det, jeg vil med bloggen, og jeg tror ærlig talt heller ikke, det er interessant for følgerne, siger hun.

Hun har gennem sine flere års erfaring fundet ud af, hvad der er interessant for følgerne, og hvad der fungerer på blog, Facebook, Instagram og Youtube, som hun figurerer på. Men selvom hun ser hendes tilværelse som et privilegium, kan det også være en udfordring at drive sin egen blog.

- Det kan godt være hårdt altid at være på, og hårdt at der er krav til, at man skal finde på og præstere. Men jeg kan mærke, at jeg slapper meget mere af i det nu end tidligere. Jeg tror, jeg har fundet min vej, siger Michelle Nielsen.

Interview med Michelle Nielsen, der har bloggen Stonemuse. Jeg tager en snak med hende om blogverdenen og overvejelserne bag.
Foto: Martin Ravn
Der er altid friske blomster i hjemmet, som Michelle Nielsen deler med kæresten Andreas i Aarhus Midtby. Foto: Martin Ravn

Stonemuse: Bloggeren har skabt sit eget brand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce