Styrelse siger nej til nye stationer

Togene har ikke standset i Brabrand siden 1979, og står det til Trafikstyrelsen, bliver der ikke ændret ved den procedure. Et nyt standsningssted ved viadukten under Silkeborgvej kunne ellers benyttes af beboerne i en række større boligområder i Brabrand. Foto: Henrik Lund.

Styrelse siger nej til nye stationer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der bliver ikke åbnet nye jernbanestationer i Aarhus og omegn, hvis det står til Trafikstyrelsen.

Med tog fra Brabrand til Aarhus H på syv minutter - og fra Åby til Aarhus H på bare fire minutter.

Fra et standsningssted, som Trafikstyrelsen kalder Åbyhøj, på broen over Viby Ringvej, kunne passagerer komme til Aarhus midtby på bare fire minutter. Foto: Henrik Lund.
Fra et standsningssted, som Trafikstyrelsen kalder Åbyhøj, på broen over Viby Ringvej, kunne passagerer komme til Aarhus midtby på bare fire minutter. Foto: Henrik Lund.

Dagligt hænger buspassagerer og bilister i de samme pendlerkøer, der snegler sig af sted på indfaldsvejene ind og ud af Aarhus. Toget kører hurtigt, direkte ind til midtbyen, men transporttider på henholdsvis syv og fire minutter fra de to forstæder og ind i hjertet af Aarhus lyder næsten for godt til at være sandt.

Passagertal
<p>Så mange passagerer vil ifølge Trafikstyrelsen benytte nye stationer</p>

<p>Åbyhøj 300</p>

<p>Brabrand 300</p>

<p>Mundelstrup 150</p>

<p>Søften 350</p>

<p>Laurbjerg 100</p>

<p>Hasselager 200</p>

<p>Stilling 300</p>

<p>Skanderborg Øst 150</p>

<p>Skanderborg Vest 100</p>

<p>Hylke 50</p>
Aarhus H - Langå
<p>Trafikstyrelsen har udarbejdet et forslag til en køreplan for en nærbane mellem Aarhus H og Langå med to tog i timen hver vej.</p>

<p>Station &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; afgang hver time på minuttal</p>

<p>Aarhus H &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 06 og 36</p>

<p>Åbyhøj &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;10 og 40</p>

<p>Brabrand &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 13 og 43</p>

<p>Mundelstrup &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 21 og 51</p>

<p>Søften &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 25 og 55</p>

<p>Hinnerup &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;29 og 59</p>

<p>Hadsten &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;36 og 06</p>

<p>Laurbjerg &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 43 og 13</p>

<p>Langå &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;46 og 16</p>

Det er de også, hvis det står til Trafikstyrelsen, der er en styrelse underlagt Transportministeriet.

I en netop offentliggjort analyse, »Optimering af stationsstrukturen«, konkluderer Trafikstyrelsen, at nærbanedrift på jernbanen mellem Aarhus og Langå ikke kan lade sig gøre, da der ganske enkelt ikke er plads til flere tog på jernbaneskinnerne fra Aarhus og nordpå.

Ingen tog til 1200

Trafikstyrelsen har ellers lavet et udkast til en køreplan for en eventuel nærbane på strækningen med stationer i Åby, Brabrand, Mundelstrup, Søften og Laurbjerg oveni Hinnerup og Hadsten, hvor togene i forvejen standser.

Beregningen viser, at cirka 1200 ville benytte sig af de nye stationer. Men det kommer de altså ikke til - i stedet må de benytte cykel, bus eller bil, hvis de også i fremtiden skal til og fra Aarhus.

På jernbanen sydpå vender Trafikstyrelsen også tommelfingeren nedad. Her har Hasselager, Stilling, Skanderborg Øst, Skanderborg Vest og Hylke været på tale som nye standsningssteder.

Men alle stederne vurderer Trafikstyrelsen, at for få passagerer vil benytte togene til, at det bliver rentabelt.

Skidt for Midttrafik-plan

Det nej fra Trafikstyrelsen er en alvorlig streg i regningen for den samspilplan for den kollektive trafik, som Midttrafiks Letbanesekretariat præsenterede i efteråret 2013.

Ifølge den plan skal pendlerne kunne skifte mellem tog, letbane og busser på nye stationer i Hasselager og Brabrand.

Trafikstyrelsens manglende anbefalinger er dog ikke ensbetydende med, at Midttrafiks plan er endelig død, men det havde selvfølgelig været lettere at finde et politisk flertal for planen, hvis Trafikstyrelsen havde anbefalet at åbne stationerne.

Styrelse siger nej til nye stationer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce