Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Trafikkonsulent om Dokk1-kryds: - Jeg er målløs

Færdselstavler og færdselsretninger respekteres ikke ved Dokk1.

Trafikkonsulent om Dokk1-kryds: - Jeg er målløs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Man må ikke køre ligeud gennem kryds på Mindet ud for Dokk1. Det er masser af bilister ligeglade med, selv om de bringer sig selv og andre i fare.

AARHUS: Efter 40 år hos politiet - syv af dem som leder af Østjyllands Politis færdselsafdeling - troede Kristian Thomsen, at han havde set alle de trafikale unoder, en dansk bilist kan finde på.

Det havde han så alligevel ikke.

For på Mindet foran Dokk1 ligger et kryds, hvor der sker så mange overtrædelser af færdselsloven, at det kunne give en politibetjent fuldtidsbeskæftigelse med uddeling af bøder i 2000 kr.-klassen.

- Jeg er målløs. Ja faktisk er jeg rystet, siger Kristian Thomsen, der i dag er trafikkonsulent hos Aarhus Kommune.

Krydset er sådan indrettet, at uanset om man kommer fra Europaplads eller fra Sydhavnsgade må man ikke køre ligeud. Man må kun svinge ind til Dokk1.

Og det fortæller helleanlæg, lyssignaler og pile i asfalten så tydeligt, at der ikke burde være noget at tage fejl af.

Ikke desto mindre kunne Århus Stiftstidende onsdag eftermiddag tælle sig frem til, at 67 procent af de bilister, der i løbet af en halv time kørte ind i krydset, lod hånt om al skiltning og kørte direkte igennem.

Lav det kryds om

Der er ingen undskyldning

- Det er rystende, at det her sker. For der er en tydelig markering af, at der kun er adgang til Dokk1. Tavlerne viser det, Det samme gør pilene i vejbanen og signalanlæggene. Der er ingen undskyldning, og det er farligt, siger Kristian Thomsen.

Farligt fordi bilister, der kommer fra Europaplads, risikerer at køre en fodgænger ned. Der er nemlig grøn mand i fodgængerfeltet over Mindet samtidig med, at der bliver grønt lys til at køre ind i Dokk1 fra Europaplads.

Bilister fra Sydhavnsgade risikerer at tørne ind i et 50 tons tungt letbanetog, hvis de kører gennem krydset. Letbanen har nemlig grønt lys samtidig med, at der er grøn pil ind i Dokk1 fra Sydhavnsgade.

Sådan ser krydset ved Mindet ud. Grafik: Jens Nex

Letbanen passer på

Selv om letbanen i sidste uge blev nægtet tilladelse til at køre med passagerer, fortsætter den med at køre testkørsler. Og alene i onsdags indberettede letbaneførerne fem farlige situationer i overkørslen ved Mindet, fordi bilister kørte over for rødt eller imod færdselsretningen.

- Vi kører med stor forsigtighed i området, men vi har opfordret Aarhus Kommune til at undersøge, hvorvidt der kan findes sikkerhedsmæssige tiltag, som kan minimere antallet af rødkørsler, siger letbanens kommunikationschef, Jens Velling.

Kristian Thomsen garanterer, at kommunen har opmærksomheden rettet mod det farlige kryds.

- Det samme har havnen. Men så nemt er det ikke at lave krydset om, siger Kristian Thomsen.

Vil undgå kødannelse

Men hvorfor er krydset egentlig indrettet på denne måde. Hvorfor ikke bare erstatte det med et helt almindeligt lyskryds?

- Byrådet har truffet en beslutning om, at erhvervshavnen og byen skal være adskilt. Det er den, vi følger ved at indrette krydset sådan. Men det er også sådan, at efter, at kystvej-strækningen blev reduceret til to spor, ønsker vi ikke for meget trafik ind fra sidevejene, så vi undgår opstuvning, siger Kristian Thomsen.