Trafikpropper skal væk: Ny vej skal redde bilisterne i Aarhus Nord

En ny vej skal afhjælpe trafikpropper i det nordlige Aarhus. Arkivfoto: Dennis Lehmann/Scanpix

Trafikpropper skal væk: Ny vej skal redde bilisterne i Aarhus Nord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny vej over markerne ved Kasted - fra Skejby til Djursland-Motorvejen - er svaret på de store trafikpropper, mener rådmand Bünyamin Simsek (V).

AARHUS: En ny vej på markerne ved Kasted skal løse de store trafikale problemer i Aarhus Nord.

Nye trafiktavler, letbanen og andre initiativer hjælper ikke det ringeste, efter hospitalet i Skejby er kommet op i omdrejninger. Trafikken propper til i det nordlige Aarhus. Derfor skal der anlægges en ny vej fra Viborgvej til Djursland-Motorvejen. Det mener trafikrådmand Bünyamin Simsek (V).

Enhver, der har forvildet sig ud i trafikken omkring Universitetshospitalet i Skejby, ved, at der er panik især i myldretiden til og fra Skejby. Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), mener nu at have set lyset. Løsningen er at bygge en vej, der forbinder Viborgvej med Djursland-motorvejen. Sådan at trafikken ledes udenom området i det nordlige Aarhus.

Mange holder i kø på rampen fra Randersvej til Paludan Müllers Vej og på Blomstervej og Bysmedevej i Tilst. Trafikken presses også gennem landsbyen Kasted, hvor der er meget gennemkørende trafik, mener rådmanden.

- Det er afgørende vigtigt, at vi begynder at gøre noget ved de trængselsforbindelser, der er flere steder i Aarhus og ikke mindst i Skejby. Kommuneplanen har allerede reserveret en vejforbindelse fra Bredskiftevej til Paludan Müllers Vej ved Agro Food Park. Det vil være oplagt at forlænge denne vej helt op til Søftenvej. De særligt trafikbelastede veje i området kan aflastes, og vi kan skabe et vejsystem med bedre adgang til Universitetshospitalet, Agro Food Park med flere, siger Bünyamin Simsek.

Fakta
o Den nye vej skal forbinde Viborgvej ved Bredskiftevej med Søftenvej ved Nymøllevej. Foreløbige beregninger af trafikken i år 2030 tyder på, at der fortsat vil ske en stor trafikstigning på de overordnede veje i Tilst og Skejby-området. Den nye vej vil aflaste trafikken på Randersvej (strækningen syd for Søftenvej) Blomstervej, Havkærvej, Bysmedevej, Kastedvej, Paludan Müllers Vej med flere. Vejen vil desuden skulle kobles til Paludan Müllers Vej ved Agro Food Park i krydset over for adgangsvejen til Universitetshospitaleto Marienlystvej, der i dag bærer mere trafik, end den er egnet til, vil i givet fald kunne lukkes som gennemkørselsvej. Runevej og Jernaldervej kan formentlig forvente trafikstigninger, hvis vejen anlægges. Forundersøgelserne skal derfor afdække, hvordan disse veje kan afvikle den forøgede trafik, samt hvordan vejen placeres mest skånsom i forhold til naturinteresser

o Anlægget af den første del af vejen - fra Bredskiftevej til en sidevej til Blomstervej - er netop påbegyndt. Denne strækning anlægges som led i byudviklingen af den tidligere GASA-grund i Tilst

o Det foreslås, at der igangsættes helhedsplanlægning med henblik på at inddrage arealerne nord og syd for Marienlystvej til byudvikling. De konkrete arealer skal nærmere afgrænses som led i helhedsplanlægningen

o Aarhus Kommune ejer en del arealer beliggende omkring Marienlystvej, der vil kunne indgå i en fremtidig byudvikling. Den aktuelle vækst og dermed efterspørgsel efter områder til byudvikling betyder, at der ved byudvikling omkring Marienlystvej genereres et provenu, der vil kunne bidrage til finansiering af vejforbindelsen
Her skal den ny vej gå geennem landsskabet ved Kasted, så der kommer luft i trafikken i det nordlige Aarhus - og Tilst. Kort: Teknik & Miljø
Her skal den ny vej gå geennem landsskabet ved Kasted, så der kommer luft i trafikken i det nordlige Aarhus - og Tilst. Kort: Teknik & Miljø

Ingen tidsplan - byrådet venter først

Foreløbig er der ingen tidsplan for ideen - heller ikke hvornår den eventuelt kommer i høring hos berørte beboere. Først vil rådmanden gå i byrådet med en indstilling om at lave i forundersøgelser.

Hvis vejforbindelsen bliver der til noget, vil rådmanden også åbne for en ny plan for udviklingen af området omkring Tilst og Brendstrup. Dette har tidligere været drøftet i byrådet, men er udskudt på grund af netop manglende infrastruktur - altså veje. Et salg af grunde skal ifølge rådmanden finansiere den ny vej.

- Jeg vil foreslå byrådet, at vi sætter gang i en helhedsplanlægning med byudvikling nord og syd for Marienlystvej. Byudviklingen kan bidrage til finansiering af vejforbindelsen og ved at arbejde med vejforbindelse og byudvikling samtidig, sikrer vi mest mulig synergi mellem de to dele, siger rådmanden.

Trafikpropper koster ansatte en million timer

Planerne om en ny vej, der kan gøre det hurtigere at komme frem, kører i samme retning som foreningen for virksomheder i området, Business Park Skejby.

- Den nye vej vil spare tid for virksomhedernes mange ansatte, siger Wilhelm Pedersen, der er næstformand i Business Park Skejby.

- Vi har regnet ud, at medarbejderne i området i 2017 brugte mere end en million timer på at holde i kø. Det er klart, at alt der kan nedbringe dette tal, kan betyde bedre indtjening og sparet tid og frustrationer for den enkelte ansatte, så sammen med andre tiltag er vejen et vigtigt bidrag. Derudover vil den nye vejforbindelse hjælpe med at afviklingen af den øgede trafikmængde af medarbejdere, patienter og pårørende til det udbyggede nye supersygehus i Skejby, siger Wilhelm Pedersen.

Trafikpropper skal væk: Ny vej skal redde bilisterne i Aarhus Nord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce