Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Transportgruppe vil erstatte letbanen med hurtige busser

Letbanens første etape bakker Jesper H. Hansen og Jess Abildskou (forrest) fra Aarhus Transport Group varmt op om. Men de ­næste etaper bør erstattes af meget billigere hurtigbusser, der kører i egne baner, mener de to. Foto: Kim Haugaard


Transportgruppe vil erstatte letbanen med hurtige busser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

System med busser i egne baner er meget billigere at anlægge og drive end letbanen. Og lige så effektivt, siger Aarhus Transport Group.

De gør det i Malmø og i nordfranske Metz. De gør det også i Bogotá og en masse andre sydamerikanske storbyer:
Spil om overkørsler på Grenaabanen er i gang

Lader den kollektive transports krumtap være ledbusser, der kører i egne baner - separeret fra den øvrige trafik. Bus Rapid Transit - BRT - hedder systemet.

De storbyer bør Aarhus tage ved lære af.

Det mener Aarhus Transport Group, der har til formål at styrke infrastrukturen i Aarhus og Østjylland.

»Vi går fuldt og helt ind for letbanens første etape. Vi venter os meget af den, for vi synes, at det er en god ide at koble Odderbanen og Grenaabanen sammen med en ny bane inde i Aarhus. Men vi mener ikke, at de næste etaper skal betjenes af letbanetog. De skal betjenes af BRT-systemet,« siger Jess Abildskou, der er direktør for Abildskou Busser - et af medlemmerne af Aarhus Transport Group.

Det er noget af en bombe, han og Aarhus Transport Groups sekretariatschef, Jesper H. Hansen, nu kyler ind i debatten om Aarhus Letbanes fremtid.

For Aarhus Kommune har forlængst planlagt i detaljer, hvordan letbanetog kan køre mellem Aarhus Ø og Brabrand og mellem Lisbjerg og Hinnerup. En VVM-redegørelse er lige nu i offentlig høring.

I pengeproblemer

Problemet med at gennemføre de to etaper er finansieringen. Deres samlede pris er 1,9 milliarder kr.

Så mange penge har Aarhus Kommune ikke. Og i Århus Stiftstidende lørdag 29. oktober afviste regeringspartiet Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, blankt at give statstilskud til flere letbaneetaper.

»Det er et lokal ansvar, som der ikke ydes statstilskud til,« sagde Kristian Pihl Lorentzen.

Og her er det, at BRT-systemet bliver interessant. Det er nemlig langt billigere at anlægge og drive end en letbane.

Kan selv betale

»Vi kan vente og vente og prøve at overtale regeringen. Måske ender det med, at vi aldrig får flere etaper. Så hellere vælge BRT-løsningen. Den er så billig, at kommunen selv vil kunne betale. Staten behøver ikke være med,« siger Jesper H. Hansen.

I Aalborg, hvor man måtte opgive at bygge letbane, fordi staten ikke ville yde tilskud, planlægger man nu et BRT-system.

Cowi-beregninger viser, at BRT-systemet i Aalborg kan anlægges for 1 milliard, mens den sløjfede letbane ville koste 1,8 milliarder.

Men busser? Er det ikke en meget mindre attraktiv løsning end letbanetog. Aarhus Sporvejes gule bybusser kan man kalde meget. Men komfortable? Ikke rigtigt, vel?

»Du kan slet ikke sammenligne. At køre i en BRT-bus er akkurat lige så komfortabelt som at køre i tog,« siger Jess Abildskou.

Årsagen er blandt andet asfalten i den specielle bane, busserne kører i.

»Den er så glat og plan, at det føles som om, bussen kører på skinner,« siger Jess Abildskou, der fortæller, at busserne kan leveres som ledbusser og så store, at de kan transportere lige så mange mennesker som et letbanetog.

Men hvad så med miljøet? Aarhus Letbane drives jo af miljøvenlig elektricitet.

»Det gør busserne også. De kører på batterier, og de kan køre hele dagen på en enkelt opladning, når den suppleres med korte opladninger hver gang, de når endestationen,« siger Jess Abildskou, der nu når til endnu et argument for den bus-løsning, han ser som den bedste for Aarhus.

Ingen master

»Vi slipper for de master, letbanetoget skal bruge til sin kørestrøm. De er altså ikke pæne, og jeg er ked af at tænke på, at Aarhus skal fyldes med en hel masse grimme master. Gennem tiden har vi brugt jeg ved ikke hvor mange millioner på at lægge elledninger, telefonledninger og jeg ved ikke hvad ned i jorden. Skal vi så igen til at se på grimme master,« siger Jess Abildskou, inden han affyrer sit sidste argument for BRT-løsningen.»Det er langt hurtigere at lægge den nye asfalt i busbanerne end at lægge skinner til en letbane. Tænk på, hvor lang tid den første etape af letbanen tager at anlægge. Og tænk så på, hvor lang tid byen skal døje med gravearbejde, når de næste to etaper skal lægges. Og noget foregår helt midt inde i byen. For Aarhus Ø-Brabrand-etapen skal op gennem Ny Banegårdsgade, hen over Banegårdspladen, gennem Park Alle og videre ud mod Brabrand,« siger Jess Abildskou.