Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Transportminister afgør Bruuns Bros skæbne

Vandrehallen på Aarhus Hovedbanegård skal formentlig rives ned for at gøre plads til elektriske ledninger over togene. Aarhus Byråd opfordrer Banedanmark til at bevare mest muligt af de arkitektoniske kvaliteter ved hallen, men accepterer også en helt nedrivning, hvis det er den eneste løsning. Foto: Kim Haugaard

Transportminister afgør Bruuns Bros skæbne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmark vil nu samle alle høringssvar og sende en anbefaling af løsning for Aarhus H til transportminister og Folketing, som i sidste ende skal afgøre, hvad der skal ske.

Aarhus: Det bliver transportministeren og politikerne i Folketinget, som i sidste ende kommer til at afgøre, om vandrehallen på Aarhus H skal rives helt eller delvist ned, og om nogle af hallens historiske og arkitektoniske kvaliteter kan bevares. Det bliver også ministeren og Folketinget, der skal afgøre, om Bruuns Bro og Bruuns Arkade må lade livet for at få plads til de elektriske køreledninger til nye elektriske tog.

Efter at høringsfristen for Banedanmarks VVM-undersøgelse af elektrificering af Aarhus H er udløbet, går man nu over til den næste fase.

Og her er bolden i den grad spillet over til den nye transportminister Ole Birk Olesen (LA), der er valgt i Østjylland samt til Folketingets transportudvalg.

DSB vil flytte fra midtbyen: Bygger nyt værksted i Årslev
Fakta
Der mangler en halv meter i frihøjde ved Aarhus H, for at Banedanmark kan elektrificere stationen, så den kan modtage fremtidens elektriske tog med strømledninger oven på taget.Banedanmark har lavet VVM-undersøgelse af to løsninger:

Den ene er at rive Brunns Bro og arkade ned og opføre en ny bro med højere frihøjde. Samtidig skal vandrehallen hæves eller rives ned for at opføre en helt ny vandrehal med bedre frihøjde og med kapacitet til flere passagerer.

Den anden løsning er at sænke jernbanesporene. Men det får man ikke mere kapacitet på banegården ved.

Flere har foreslået Aarhus H flyttet ud af byen. Men det forslag blev fravalgt allerede i 2015, da Cowi konkluderede i en rapport, at Aarhus H ligger bedst, hvor den ligger. Det skyldes, at Aarhus H har det største opland af passagerer. Og at mere end 80 procent af passagererne i de gennemkørende lyntog og IC-tog enten stiger af eller på i Aarhus. Desuden ankommer de fleste passagerer til IC-tog og lyntog til stationen til fods, på cykel eller med bus.

Byrådsflertal vil helhedsplan

Aarhus Byråd har som mange andre sendt et høringssvar til Banedanmark, hvori byrådets flertal bestående af S, SF, K, R og EL anbefaler en helhedsløsning for hele området, der omfatter nedrivning af Bruuns Bro og butiksarkaden og som accepterer en hel eller delvis nedrivning og ombygning af vandrehallen. Dog med opfordring til, at Banedanmark reducerer indgrebet i de arkitektoniske værdier i vandrehallen og gerne forsøger at genplacere arkaden på Bruuns Bro.

Et mindretal i Aarhus Byråd bestående af V, DF og Nye Borgerlige siger nej til nedrivning af Bruuns Bro af hensyn til forretningslivet og trafikken i anlægsperioden. De tre partier peger på, at det er bedre at grave skinnerne den halve meter ned, der mangler i frihøjde under bro og vandrehal for at få plads til køreledningerne.

Sagen er nu ude af byrådets hænder, og det er minister og Folketing, der endeligt skal vælge mellem: Ny bro og vandrehal eller sænkning af skinnerne. Eller måske en tredje og helt ny løsning.

- Nu går processen i gang, hvor vi vil behandle alle de høringssvar, vi har modtaget meget grundigt og seriøst. Og vi vil rette vores materiale til, der hvor det kan blive bedre, fortæller Betina Lose, sektionschef i Banedanmark.

Banedanmark vil gennemgå de mange høringssvar, regne på dem og besvare dem i et høringsnotat, som vil blive offentliggjort i det nye år.

Herefter bliver høringsnotatet, alle høringssvarene og det samlede materiale leveret til minister og politikere, som så skal træffe endelig afgørelse om projektet.

- Vi regner med i løbet af foråret at kunne lægge et grundlag frem til politisk drøftelse. Vi har en forventning om, at ministeren og politikerne derefter kan træffe en endelig beslutning i løbet af 2017, siger Betina Lose.

Hvis politikerne beslutter, at projektet skal gennemføres, kan den egentlige projektering gå i gang og derefter følger en anlægsperiode på to-tre år. Præcist hvornår man kan forvente, der skal bygges i Aarhus, tør sektionschefen ikke give et bud på endnu.

Århus Stiftstidende har skriftligt spurgt transportminister Ole Birk Olesen, om han som minister finder, at det er rimeligt, at staten skal bestemme over byplanlægningen i Aarhus og ikke kan finde en anden teknisk løsning end en, der vil betyde store indgreb på arkitektoniske perler og historiske bygninger?

Ministerens presseafdeling svarede fredag, at Ole Birk Olesen var optaget af samråd og møder, men vil vende tilbage på et senere tidspunkt om sagen.

Vi har en forventning om, at ministeren og politikerne kan træffe en endelig beslutning i løbet af 2017.
Betina Lose, sektionschef i Banedanmark