Uanset hvad nedgangen skyldes: Aarhus kan ikke undvære sit strøg

Aarhus får svært ved at undvære sit strøg. Det er to af Danmarks førende eksperter i detailhandel helt enige om. Foto: Axel Schütt

Uanset hvad nedgangen skyldes: Aarhus kan ikke undvære sit strøg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uanset om forklaringen på Strøgets nedtur er få parkeringspladser, mange kædeforretninger eller internethandel, så må Aarhus arbejde sammen om at redde gaden, råder detailhandelseksperter.

AARHUS: Det er noget af en debat, strøg-formand Lars Svendsen fik rejst, da han på Strøgets generalforsamling slog alarm og advarede mod butiksdød og krise.

- Mange har røde tal på bundlinjen, en del får det til lige at løbe rundt, konstaterede Lars Svendsen.

Men hvad ville der egentlig ske, hvis butikkerne på Strøget døde? Hvis handelen i stedet foregik i Bruuns Galleri, City Vest, Storcenter Nord, Veri Centret eller de andre centre, hvor det er nemt - og mange steder - gratis at parkere?

Vi spurgte to af Danmarks største eksperter i detailhandel:

Bruno Christensen, stifter af Retail Institute Scandinavia, og Henning Bahr, der har efterfulgt ham som instituttets ejer og administrerende direktør.

- Strøget kan Aarhus ikke undvære, lyder det korte svar fra begge.

- Strøget er byens puls. Det er Strøget, man tager til for at fornemme, at der sker noget i byen, uddyber Bruno Christensen.

- Strøget er med til at hæfte byen sammen som bindeled mellem Aarhus H og Bruuns Galleri på den ene side og Latinerkvarteret på den anden side, siger Henning Bahr.

Produktudvikling, tak

I dag går der ifølge Strøgforeningen hvert år 14 millioner mennesker gennem Strøget. Men der er ingen garanti for, at der også vil gøre det i fremtiden:

Hvis Strøget skal overleve på længere sigt, kræver det produktudvikling, og at butikkerne skiller sig ud, mener de to detailhandeleksperter.

Et af problemerne er, at kædebutikker dominerer Strøget. De ligner butikker, som man finder alle andre steder.

- Det er en kæmpeudfordring med de mange kædeforretninger, for det betyder, at alle strøg i danske byer kommer til at ligne hinanden. Vi mangler individualisterne, siger Bruno Christensen.

Henning Bahr foreslår, at kædeforretningerne udnytter de usædvanligt mange mennesker, der færdes på Strøget.

- Ofte handler kædeforretninger med de samme varer alle steder. Men de kunne gøre Aarhus til udstillingsvindue. Stedet, hvor kædens nyeste produkter bliver testet. Det skal netop gøres et sted med mange mennesker, siger Henning Bahr.

Han råder Strøgets øvrige butikker til at tænke i produktudvikling. Og de behøver ikke kigge ret langt for at lade sig inspirere.

Salling viser vejen

- Det bedste eksempel på en spændende produktudvikling er Sallings nye, store tagterrasse. Det er den slags tiltag, der kan få folk til at søge mod Strøget. Butikkerne skal give kunderne en oplevelse, siger Henning Bahr, der giver Lars Svendsen ret i, at det er blevet sværere at drive detailhandel.

- Især fordi nethandel er i kraftig vækst. Hvis forbrugerne skal lokkes ind i butikken, kræver det, at de fornyr sig. Det må ikke blive en rutineagtig oplevelse at komme på Strøget, siger Henning Bahr.

De mange kædeforretninger og væksten i internethandel kan hverken strøgforening eller byråd stille noget op med.

Til gengæld kan problemerne med tilkørselsforhold og få parkeringspladser løses. Og de bør løses, mener Bruno Christensen.

- Det er vigtigt at værne om parkerings- og adgangsforhold. Og de ændringer, letbanen og omlægningerne langs Kystvejen, har betydet, har bestemt ikke gjort adgangsforholdene lettere. Den problemstilling skal løses i samarbejde. Og her bør alle vise god vilje og forståelse, siger Bruno Christensen.

Uanset hvad nedgangen skyldes: Aarhus kan ikke undvære sit strøg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce