Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Uheldsbilist har fundet på en løsning til letbanekryds

Ole Guldager har en plan for, hvordan vejens forløb kan ændres, så andre bilister ikke som han ender inde på letsporet ved Olof Palmes Allé . Foto: Jens Thaysen

Uheldsbilist har fundet på en løsning til letbanekryds

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den ene bilist efter den anden kører på ind på letbanesporet i vintermørket, men flere bilister efterlyser en løsning.

AARHUS: Dækaftrykkene i sandet taler deres tydelige sprog. Ole Guldager er ikke den eneste bilist, der har været en tur inde over letbaneskinnerne, men han er måske den eneste af dem, der har udtænkt en løsning, så andre bilister slipper for ødelagte dæk, fælge eller det, der er værre. Hans løsning på problematikken på Olof Palmes Allé fremgår af grafikken længere nede.

- Vi skulle besøge min mor på hospitalet i Skejby, fortæller Ole Guldager.

Vejret var godt, men der er mørkt om aftenen i november på Olof Palmes allé.

- Jeg kender ikke krydset særligt godt, så jeg gør det, de fleste gør; kører lige hen over det, fortæller han.

Første efter flere meters kørsel, opdager Ole Guldager, at det ikke er kørebanen, men letbanens skinner, han kører på. Vejen tilbage fra de forkerte spor går hen over en ti centimeter høj kantsten, og koster ham to nye dæk og besværet med at få bilen slæbt væk.

- Jeg ved ikke, om det er ulovligt, men det er en ufattelig dårlig måde, de har lavet krydset på. Jeg tror, de har set det fra letbanens side og ikke fra bilisternes, siger han.

Opfordring til trafikanter: Pas på fodgængere i løb efter letbanen
Jeg ved ikke, om det er ulovligt, men det er en ufatteligt dårlig måde, de har lavet krydset på. Jeg tror, de har set det fra letbanens side og ikke fra bilisternes.
Ole Guldager

En løsning

Ole Guldager foreslår, at man udvider Halmstadgade med et par meter i bredden, så bilisterne ledes på rette vej, inden de møder letbanesporene. Og som selvstændig grafiker har han visualiseret sit forslag på den tegning, som kan ses nedenfor.

- Og så skulle man lægge brosten de første fem til ti meter af sporene. Det kan redde mange biler og måske også nogle liv, siger han.

Ole Guldager har klaget til kommunen og til letbanen over sine ødelagte dæk. Som ventet har han fået afslag. Email-korrespondancen er lang, men kort fortalt: letbanetraceen er anlagt i henhold til love og bestemmelser. Det er kommunens trafikkonsulents opfattelse, at der med fuld opmærksomhed på vejens forløb ikke bør være risiko for at køre ind over letbanens tracé.

Men rigtige bilister ude i den virkelige verden tænker på deres syge mor, langer riskiks om til ungerne på bagsædet, tjekker deres mobiltelefon, roder med radioen, er blændet af lav sol og duggede ruder - er kort sagt alt andet end fuldt opmærksomme. Det ser man tydeligt i sandet - ikke kun der, hvor Ole Guldager kørte galt, men også i krydset Randersvej/Nehrus Allé er der tydelige dækaftryk fra uopmærksomme bilister, og længere nede ad Randersvej er den også gal.

Ole Guldager 
Foto: Jens Thaysen
Også ved krydset Nehrus Alle/Randersvej kan man se spor efter bilister, der har været en tur inde over letbanens spor. Foto: Jens Thaysen

Bedre skiltning

En lørdag i november skulle århusianske Lene Larsen dreje fra Langelandsgade mod Randers.

- Det er ikke en vej, jeg er vant til at køre, og denne aften var det mørkt og regnfuldt, hvilket gav meget dårlig sigtbarhed, siger Lene Larsen.

Svinget bringer hende, som Ole Guldager, på sporet af en værkstedsregning for nye dæk.

- Da jeg besigtiger skadestedet ved Stjernepladsen i dagslys kan jeg se, at jeg langt fra er den eneste bilist, der har haft problemer i krydset, siger Lene Larsen og efterlyser lys, reflekser og bedre skiltning.

- Hvorfor skal afmærkningen være så dårlig omkring letbanen. Striberne på kørebanen er svære at se. Der skal skiltes oppe i højden. Vis mig et helleanlæg i Aarhus, der ikke har en tydelig markering. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at så mange skal køre galt, siger hun.

Århus Stiftstidende har tidligere skrevet om mødet mellem letbanen og bilisterne. Ved Dokk1 hvor man alt for let kommer til at dreje for tidligt, og ender på letbanesporene i stedet for inde under Dokk1. En kvindelig billist kolliderede som den første med letbanen ved Vennelyst Boulevard og Randersvej 14. september. 28. november måtte letbanetoget vente på, at en anden bilist blev trukket fri af sandet i krydset Randersvej/Ringgaden, og sent tirsdag aften kolliderede en 19-årig mand med letbanen ved Nørreport.

Den øverste tegning viser bilisternes rute gennem krydset Halmstadgade / Olof Palmes Allé / Nehrus Allé i dag: For at undgå at køre ud på letbanesporet skal man holde godt til højre. Den nederste tegning viser Ole Guldagers forslag til et ændret forløb: Han vil gøre udmundingen i krydset fra Halmstadgade bredere og placere en midterrabat med en helle ved udkørslen til krydset, så bilisterne har kurs mod den rette fortsættelse på Olof Palmes Allé, når de kører ud i krydset. Næsten samme idé arbejder kommunen nu med. Grafik: Ole Guldager

Kommunen har en lignende plan

Ole Guldager er ikke super optimistisk på kommunens vegne.

- De burde tage til efterretning, at der er så mange bilspor. De 1000 kroner, de to dæk koster, overlever jeg nok. Jeg er mere bekymret for, om der sker en dødsulykke, og jeg kan stå tilbage og sige "Hvad sagde jeg", siger han.

Den simple løsning med at udvide vejen har han sendt til Aarhus Letbane, der til avisen fortæller.

- Der er ikke sket uheld, men det er korrekt, at nogle bilister kommer til at køre op over kantstenen. Det bliver afhjulpet i den færdige udformning af krydset, siger anlægschef Jørgen Hansen.

Der er blevet etableret en midlertidig gul afstribning for at markere kørselsretningen (afstribningen er midlertidig, da der endnu ikke er etableret endeligt slidlag i krydset). Desuden er der opsat en N42 markeringstavle (såkaldt 'slikkepind') mellem vej og letbane, hvor Olof Palmes Allé begynder. N42 tavlen er placeret, så den både tillader letbanetog og biler at passere.

- Lige nu har Aarhus Letbane en byggeplads placeret for enden af Nehrus Allé. Når byggepladsen lukkes ned med udgangen af december, etablerer vi efterfølgende et helleanlæg på Halmstadgade op mod Olof Palmes Allé. Det er samme sted, som Ole Guldager foreslår. Dette helleanlæg skal lede bilisterne bedst muligt ind på Olof Palmes Allé, siger Jørgen Hansen.