Velbesøgt valgmøde om høje huse og en svær letbane

Århus Stiftstidende havde mandag aften inviteret spidskandidater fra ni af de partier, der stiller op til byrådsvalget, til valgmøde på Frederiksbjerg Skole. Foto: Jens Thaysen

Velbesøgt valgmøde om høje huse og en svær letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cirka 200 mennesker deltog i Århus Stiftstidendes valgmøde på Frederiksbjerg Skole.

AARHUS: Kom og snak byudvikling og trafik med spidskandidaterne fra ni af de partier, der stiller op til byrådet.

Sådan lød invitationen fra Århus Stiftstidende. Og den invitation takkede omkring 200 århusianere ja til mandag aften.

Kommunens allernyeste folkeskole, Frederiksbjerg Skole, lagde lokaler til sit første valgmøde nogensinde.

Det blev en debat, der især blev domineret af højhuse, en svær letbane og de gule bybusser, som der bliver færre og færre af.

Chefredaktør og ordstyrer, Jan Schouby, lagde ud med at mindes dengang, man kunne se Aarhus Bugt, når man kørte på Randersvej.

- I dag er udsigten spærret af en Berlin-mur i form af Bestseller-bygningen. Og nu er Nordea på vej med endnu en bygning i krydset. Passer I godt nok på byen, når I udvikler den, spurgte Jan Schouby.

Omkring 200 mennesker deltog i avisens vælgermøde.
Omkring 200 mennesker deltog i avisens vælgermøde.

Tabt udsigt er et vilkår

Det mente borgmester Jacob Bundsgaard (S) nu nok, at han gjorde.

- Det med at tage udsigten er et vilkår i en by, der udvikler sig. Da Klintegården blev opført, tog den også udsigten for nogle. Sådan vil det være, selv om det er brandærgerligt for dem, det går ud over, sagde Jacob Bundsgaard.

I en by, der vokser hastigt, kan det dog være nødvendigt at bygge i vejret.

- Men det er ikke et mål i sig selv at bygge højt. Men nogle steder giver det mening. For eksempel i gamle industriområder, der har udtjent deres oprindelige funktion, sagde Jacob Bundsgaard.

Enhedslistens spidskandidat, Keld Hvalsø, mindede om, at planerne for Aarhus Ø så en hel del anderledes ud end det, der blev virkelighed i form af Bestseller-bygningen.

- Det er det store problem, at man ikke har fulgt planerne. Der var også en plan om en park på Aarhus Ø, sagde Keld Hvalsø.

- At bygge højhuse er ikke et mål i sig selv. Men nogle steder giver det mening, sagde borgmester Jacob Bundsgaard (S) til publikum og chefredaktør Jan Schouby, der var aftenens ordstyrer.
- At bygge højhuse er ikke et mål i sig selv. Men nogle steder giver det mening, sagde borgmester Jacob Bundsgaard (S) til publikum og chefredaktør Jan Schouby, der var aftenens ordstyrer.

Bussen skæret væk

Da Jan Schouby sporede debatten ind på trafikken, var det, som om intensitetsniveauet gik op i et højere gear.

For letbanen har jo vist sig ualmindeligt svær at få ud at køre - i hvert fald med passagerer ombord - og som en mand fra Solbjerg, der desværre glemte at præsentere sig, fortalte, så hjælper det ikke folk i oplandet, at der kører en letbane op og ned ad Randersvej.

- Jeg boede i Solbjerg i et kvart århundrede. Det har altid været bøvlet at komme ind til Aarhus. Men det kunne lade sig gøre. Lige til linje 202 blev skåret ned til fire afgange om dagen. Det endte med, at jeg måtte flytte ind til Aarhus, sagde manden.

Klar opgave at styrke busser

Men måske flytter han en dag tilbage til Solbjerg. Politikerne lød nemlig enige om, at der er skåret for dybt i busserne.

Og at det er noget, et nyt byråd kommer til at forholde sig til.

- Vi skal have god kollektiv trafik i forstæderne. Skal bilerne ud af byen, så er det ikke nok med en letbane op og ned ad Randersvej. Vi skal ikke have en letbane på bekostning af forstæderne, sagde Jette Skive fra Dansk Folkeparti.

Thomas Medom, SF, var enig:

- Der er så mange biler i byen, at vi er nødt til at styrke busserne. Det er en klar opgave at udvide deres kapacitet.

Bus eller bane

Mens Liberal Alliances Almaz Mengesha kaldte letbanen "forældet teknik" og den konservative Marc Perera Christensen talte for hurtig-busser, Bus Rapid Transport, på letbanens anden etape, så talte den radikale Rabih Azad-Ahmad varmt for letbanen.

- Jeg ved godt, at det er upopulært, men jeg er tilhænger af letbanen. Den fungerer andre steder. Den kommer også til at fungere her. Men det er ikke enten-eller. For mange er bilen det, der får hverdagen til at hænge sammen, sagde Rabih Azad-Ahmad.

Efter en halv times trafiksnak var tiden kommet til kaffe og kage. Da den var drukket og spist, gik man i gang med aftenens sidste emne: Integration.

Velbesøgt valgmøde om høje huse og en svær letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce