Venskaber skal opprioriteres i sommeren


Venskaber skal opprioriteres i sommeren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den sociale ungdomsorganisation Ventilen, folkebevægelsen Fucking Flink og ophavsmanden til det sociale spil SNAK står bag en ny kampagne, som hylder, levendegør og udvider venskabet.

Han mistede sine venner i en ulykke i Norge og fandt ud af, hvor vigtigt venskabet er. Nu er han initiativtager til en kampagne, der over sommeren sætter fokus på de vigtige venskaber.

»Al psykologi peger på, at det er de gode relationer, der betyder noget i livet. Alt kommer ned til de mennesker, vi har i hverdagen. Men vi har ikke så mange redskaber til, hvordan vi er en god ven. Vi kan gå til coaching i parforhold og arbejdsrelationer, mens vigtigheden af venskaber bliver forbigået,« siger Frederik Svinth, der står bag firmaet SNAK og spillet af samme navn.

Håbet er, at kampagnen #Venskaber kan være med til at mindske ensomheden blandt unge. Med er nemlig ungdomsorganisationen Ventilen, som hjælper ensomme unge. Og Fucking Flink, der startede som en bog, men nu lever sit eget liv som social bevægelse på blandt andet Facebook.

»Venskabet er et sted, hvor vi som drenge kan snakke om fodbold. Og det er fint nok, men kampagnen prøver at udfordre det. Det er vigtigt, at vi giver plads til at være sårbare. Der skal også være plads til at styrke relationen,« siger Frederik Svinth.

Venskabskampagnen er toledet og breder sig som både event- og mediekampagne.

Der bliver konkrete aktiviteter på festivaler og andre events, hvor et hold på omkring 30 frivillige møder unge i forskellige aktiviteter og forsøger at få dem til at tænke over og tale om relationer på en ny måde. De frivillige uddannes af Ventilen, så de er i stand til at møde unge og tale om ensomhed på en god og konstruktiv måde.

»Det er vigtigt, at de har en viden om de her forhold. Hvis der kommer nogen, hvor smerten er stor, skal man ikke italesætte venskaber som det vigtigste og som noget, alle bare har. De skal have respekt for emnet, det handler ikke bare om, at vi skal råbe højt,« siger Frederik Svinth.

Første sted, man kan møde kampagnen #venskaber, er på Sustain Festival, som åbnede i går på Godsbanen. Her kan publikum sætte sig i venskabsområdet og spille kortspillet SNAK, prøve et kuglebad - kendt fra McDonald's, men her er fyldt med kæmpe bolde med spørgsmål, som opfordrer venner til at sætte sig og på en legende måde åbne mere op, end de plejer. Der er også et venskabsspil med på festivalen - en arkademaskine, der fungerer som en visuel måde at blande blod på.

Kampagnen kommer også til at køre på sociale medier som Instagram, Facebook og Twitter under hashtagget #venskaber samt på hjemmesiden venskaber.nu, hvor otte frivillige journalister hver anden uge offentliggør et magasin med artikler om venskaber baseret på interviews med almindelige mennesker og eksperter i emnet.

Frederik Svinth udgav sidste år bogen Venskaber som en udløber af spillet Snak. Nu er næste skridt kampagnen.

»Venskaber er et aktivt valg. Den eneste tilfældighed i et venskab er jo mødet. Derefter begynder man aktivt at se hinanden, fordi man har lyst. Men når venskabet så er der, kan man proaktivt begynde at styrke relationen. Ventilen fortæller, at ensomhed ikke afhænger af, hvor mange mennesker, du har i dit liv, men af styrken af de relationer.«

Man kan møde venskabskampagnen på Northside, Jelling Festival, Roskilde Festival, Trailerpark Festival, Sommer Chill Out, Mejlgade for Mangfoldighed og Aarhus Festuge. Men selvom kampagnen kun løber sommeren ud, håber Frederik Svinth, at budskabet på sigt kan udbredes, så det producerede materiale kan bruges på skoler og i anden undervisningssammenhæng.

Venskaber skal opprioriteres i sommeren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce