Vigtig letbane-tilladelse i hus: Tog til Grenaa rykker tættere på

Den lille letbanemodel - Variobahn - har indtil i dag kun måttet køre på den indre letbanestrækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalel. Fra i morgen begynder de også at køre på strækningen til Odder. Dermed kan den store model - Tangoen - frigives til Grenåbanen, hvor der fra nu af køres tests. Arkivfoto: Henrik Lund

Vigtig letbane-tilladelse i hus: Tog til Grenaa rykker tættere på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Planen om, at letbanen skal begynde at køre på Grenåbanen sidst i april, holder stadig, efter at Trafikstyrelsen netop har sendt en nødvendig godkendelse. Men den gælder kun en måned.

ØSTJYLLAND: Aarhus Letbane modtog torsdag en midlertidig, men særdeles vigtig godkendelse.

Den betyder, at selskabets plan for at komme i gang med passagertrafik på Grenåbanen sidst i april stadig holder.

Det er godkendelsen for at køre med den lille letbanemodel - Variobahn - på Odderbanen, som netop er indløbet hos Aarhus Letbane. Det betyder, at letbanetrafikken på hele den åbne letbanestrækning fra Odder til Lisbjergskolen fra fredag morgen bliver varetaget af Variobahn-modellen.

Dermed kan den store model - Tangoen - som siden august 2018 har befordret passagererne på strækningen Aarhus-H-Odder og Universitetshospitalet-Lisbjergskolen, frigives til at køre de afsluttende test på Grenåbanen og på strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup.

Havde Aarhus Letbane ikke fået godkendt Variobahn til kørsel på Odder-strækningen inden for en uge eller to, havde det betydet, at åbningen af passagertrafikken til og fra Grenaa endnu engang måtte udsættes.

- Det er på et hængende hår, erkender Aarhus Letbanes direktør Michael Borre.

De nødvendige tilladelser
Aarhus Letbane skal opnå en række tilladelser fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for at kunne køre med passagerer på Grenåbanen.

Ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er der følgende status omkring godkendelserne:

Tilladelse til udførsel af test: Er udstedt.

Godkendelse af trafikale sikkerhedsregler: Er udstedt.

Godkendelse af vejvendte sikkerhedsforanstaltninger: Er udstedt.

Ibrugtagningstilladelse af rullende materiel: Er udstedt for Tango-togtypen.

Ibrugtagningstilladelse af infrastrukturen: Der er udstedt en ibrugtagningstilladelse, der giver tilladelse til, at der kan køres på Grenåbanen uden passagerer til brug for såkaldt "Trial Run" (strækningskendskabsindøvning). Inden Aarhus Letbane kan begynde kørsel med passagerer, skal der udstedes en ibrugtagningstilladelse til infrastrukturen, som tillader kørsel på Grenåbanen med passagerer.

Godkendelse af tekniske sikkerhedsregler for Grenåbanen: Sagsbehandling er i gang - og godkendelse er dermed ikke udstedt.

Opdateret sikkerhedsgodkendelse til Aarhus Letbane (godkendelse af at letbaneselskabet også er infrastrukturforvalter af Grenåbanen): Der er udstedt en sikkerhedsgodkendelse, som tillader kørsel på Grenåbanen uden passagerer til brug for såkaldt "Trial Run" (strækningskendskabsindøvning). Inden letbanen kan begynde kørsel med passagerer, skal den have udstedt en sikkerhedsgodkendelse, som tillader kørsel på Grenåbanen med passagerer.

Opdateret sikkerhedscertifikat til Keolis (godkendelse af, at Keolis også kan drive jernbanevirksomhed på Grenåbanen): Er udstedt.
Michael Borre er direktør for Aarhus Letbane. Han er glad for, at der netop er indløbet en midlertidig men meget afgørende tilladelse. Arkivfoto: Axel Schütt
Michael Borre er direktør for Aarhus Letbane. Han er glad for, at der netop er indløbet en midlertidig men meget afgørende tilladelse. Arkivfoto: Axel Schütt

Midlertidig tilladelse

Aarhus Letbane har knoklet for at dokumentere Variobahn-togets opførsel i tilfælde af kollision.

Dokumentationen er et krav fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

- Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gav 10. september 2018 tilladelse til, at Aarhus Letbane kan køre med Variobahn-togsæt i Aarhus midtby og på Odderbanen. Til denne tilladelse var der tilknyttet et vilkår om, at Aarhus Letbane skal dokumentere styrken af Variobahn-togsættet ved kollision i overkørsler uden bomme, som eksempelvis benyttes af tunge landbrugsmaskiner. Dette vilkår er årsagen til, at Aarhus Letbane og Keolis ikke tidligere har kunnet sætte Variobahn i drift på Odderbanen, forklarer kontorchef Lars Korsholm, Center for Marked og Kollektiv trafik i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Aarhus Letbane har fremskaffet og udarbejdet ny dokumentation i samarbejde med togproducenten.

På den baggrund giver styrelsen en midlertidig tilladelse på en måned til Variobahn-tog til kørsel på Odder-strækningen

- Dokumentationen mangler nu at blive vurderet af en uvildig fagekspert, hvilket er forudsætningen for, at styrelsen kan give sin endelige accept af forholdet, understreger Lars Korsholm.

Aarhus Letbane var planlagt til at åbne på Djursland i efteråret 2017. Siden har der været flere udsættelser af åbningsdatoen. Arkivfoto
Aarhus Letbane var planlagt til at åbne på Djursland i efteråret 2017. Siden har der været flere udsættelser af åbningsdatoen. Arkivfoto

Letbane under pres

Den seneste tid har været presset for ledelse og medarbejdere i Aarhus Letbane, der har arbejdet for, at få den netop indhentede godkendelse fra Trafikstyrelsen.

- Vi har ikke været nervøse, men vi vidste, at der var en risiko for, at det ville ende med en forsinkelse af Grenåbanen, fortæller en glad letbanedirektør.

Der har være pres på fordi der både skulle arbejdes for nogle godkendelser for Grenåbanen og for at få godkendt Variobahn-modellen til Odderbanen.

Samtidig stødte Aarhus Letbane på pludseligt opståede problemer, da en inspektion viste nogle små revnedannelser i bremseskiverne på to af Tango-togene.

- Så især sikkerhedschefen har haft pres på, fortæller direktøren.

Pas på - der kommer tog

Aarhus Letbane meddelte onsdag, at de afsluttende testkørsler på Grenåbanen går i gang. Onsdag og torsdag aften kørte de første af slagsen, men fra fredag morgen kan beboerne langs banen forvente en mere intensiv trafik ad sporene. Letbanedirektøren opfordrer derfor igen folk til at holde sig væk fra sporerne og bilisteren til at holde et vågent øje i overskæringerne.

De sorte sække er taget af blinklysene og togene kører så småt med fuld hastighed på strækningen.

Vigtig letbane-tilladelse i hus: Tog til Grenaa rykker tættere på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce