Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Vil bekæmpe fake news: Iværksætter-trio har succes med ny foto-app

Brødrene Mikkel (midten) og Morten Westphal Stephensen (th) har sammen med Christian Thiesen udviklet den nye foto-app Byrd, som gør alle brugere til freelancefotografer, der kan tjene penge på deres billeder. Pressefoto

Vil bekæmpe fake news: Iværksætter-trio har succes med ny foto-app

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny billede- og videotjeneste, hvor private kan agere freelancefotografer, skal bringe medier og brugere tættere sammen og bekæmpe falsk indhold i nyhedsdækningen.

AARHUS: Siden afslutningen af studiet på Journalisthøjskolen i Aarhus har Mikkel Westphal Stephensen kæmpet for de gode og ikke mindst ægte historier på DR Nyhederne.

- Men når jeg sad på en vagt og ville inddrage brugergenereret indhold fra en protestmarch eller et terrorangreb, var det svært at verificere indholdet. Er det den rette ejermand, der har uploadet det? Bagefter skal en aftale laves om at bruge det. Og så er deadline overskredet, siger Mikkel Westphal Stephensen.

Han og hans bror, Morten, der ligeledes arbejdede i mediebranchen, savnede et redskab eller en tjeneste, som kunne gøre det nemmere og hurtigere at slå fast om billeder og videoer var ægte.

Det fandtes ikke, og sammen med deres ven, Christian Thiesen, byggede de den tjeneste.

De opgav deres fuldtidsjobs og oprettede Byrd. En billede- og videotjeneste, der skal gøre det sikkert for medier at købe billeder og videoer af private, og bringe lokale medier tættere på lokale begivenheder. I tjenesten kan man se, hvor og hvornår billedet eller videoen er taget, så det med det samme bliver verificeret.

- Det er en gratis app, som giver nyhedsmedierne mulighed for at være til stede overalt, og som gør, at brugerne kan tjene penge på deres billeder, siger den nyudklækkede iværksætter.

- En lokal er altid den første på stedet og tættest på, hvor historien udspiller sig, siger Morten Westphal Stephensen, som fortæller at både Ekstra Bladet, Fyens og Lokalavisen har købt og brugt de første Byrd-billeder og videoer.

- EB skrev på Byrd, at de skulle bruge en video af en tankbil, som blokerede en afkørsel på E20 på Fyn. Der var så en fotograf, som reagerede hurtigt og solgte den til Fyens og EB og på den måde tjente knap 500 kroner.

Fotografen får 110 kroner for et billede og 220 for en video. Men brugerne har også mulighed for at sælge billeder eller video eksklusivt til ét medie og på den måde selv bestemme prisen, ligesom et medie kan lægge en bestilling på en specifik opgave ind.

Her er Østjyllands bedste iværksættere

Millioninvestering

Inden lanceringen af appen modtog Byrd en millioninvestering fra erhvervsmanden Anders Thorgaard, som gjorde det muligt for de tre iværksættere at gå all in på projektet.

- Vi drømmer om at være en global tjeneste, som kan servicere alle medier, siger Mikkel Westphal Stephensen.

Derfor har de lavet platformen på engelsk.

- Men for at blive globale, skal man være lokalt forankret, så det er der, fokus er lige nu.

- Medierne er stadig afhængig af at have godt indhold. Hvis de ikke har deres egne fotografer til at levere det, er de nødt til at finde det andre steder, og det kan Byrd hjælpe med, siger brødrene Westphal Stephensen, som har opstillet nogle retningslinjer for at sikre, at appen ikke bliver misbrugt.

- Det første vi gjorde var at opstille nogle etiske regler. Byrd skal ikke blive en paparazzitjeneste, som gør, at man går bag politiafspærringer, og derfor forbeholder vi os retten til at slette billeder.