Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Virksomhed kalder konkurrent for snylter: Aarhus-firmaer mødes i retten

Anodyne har løbende købt tøjet for Myposture for at sammenligne dem med deres egne produkter. Her er det Anodynes til venstre og Mypostures til højre. Foto: Axel Schütt

Virksomhed kalder konkurrent for snylter: Aarhus-firmaer mødes i retten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Virksomheden Anodyne føler sig hårdt plaget af det Aarhus-baserede firma Myposture, der ifølge Anodyne snylter på deres koncept. Det billede kan Myposture dog ikke genkende: - Vores sti er helt ren, lyder det fra direktøren. Anodyne har sagsøgt Myposture.

AARHUS: Snart mødes de to århusianske firmaer, Anodyne og Myposture, der begge sælger holdningskorrigerende tøj til for eksempel personer med dårlig ryg, i retten.

Myposture er i en civil sag anklaget for at snylte på Anodyne og dets koncept - blandt andet ved at bruge Anodynes billeder og tekster.

Striden begyndte i marts 2017, da ejerne af Anodyne, Kenneth og Mia Gaardmand Avnsted, opdagede, at deres billeder og tekst var blevet kopieret direkte til Myposture.

De gik straks til firmaet, hvor de af firmaets direktør Halfdan Harring fik af vide, at der var tale om en misforståelse.

- Halfdan Harring sagde, at han ikke var klar over, at det var vores billeder de havde brugt. Han påstod også, at det var nogle andre, der stod for den billedmæssige del af hjemmesiden og billederne blev fjernet, siger Kenneth Gaardmand Avnsted.

Det værste er jo, at de lokker folk, der har rigtig ondt i ryggen, og dermed har det rigtig, rigtig skidt, til at købe de her produkter, fordi de lover, at de virker.
Mia Gaardmand Avnsted, Anodyne

Ret til kompensation

Bruger man andres billeder eller tekst uden aftale, er der tale om brud på ophavsretsloven. Sker det, kan man kræve kompensation i henhold til loven om ophavsret, hvilket Kenneth og Mia Gaardmand Avnsted også har gjort - og her har de fået 10.000 kroner.

Halfdan Harring, direktør i Myposture, erkender også, at Anodynes billeder blev brugt ved en fejl:

- Det har vi også sagt undskyld for, og vi har betalt en masse tusind kroner for det, siger han.

Ifølge Kenneth Gaardmand Avnsted har Myposture dog ikke kun brugt Anodynes billeder, men er fortsat med at 'snylte' ved at købe adwords med Anodynes varemærker og henvise til tv-reklamer, som Anodyne har betalt for.

Halfdan Harring fortæller, at de har kørt på Anodynes adwords i tre dage.

- Men det har vi Googles ord for, er indenfor deres regelsæt. Og vi har aldrig nogensinde henvist til reklamer på tv, som Anodyne har betalt for, siger han.

Ingen dokumenteret effekt

Anodynes tøj er registeret af lægemiddelsmyndigheden FDA i USA og i EU CE-registreret som medicinsk udstyr på lige fod med kørestole og pacemakere. Det er tøjet fra Myposture ikke, hvis man spørger Kenneth Gaardmand Avnsted.

- De sælger shapewear, der er beregnet til at holde deller inde. Vi kan jo se, at man kan få det samme tøj på sider som ebay og lignende, og her markedsføres det som shapewear. Myposture markedsfører det som det, vi sælger, altså holdningskorrigerende tøj, siger han.

Halfdan Harring mener dog ikke, at Myposture sælger produkter, der ikke lever op til det lovede - og der er slet ikke tale om shapewear.

- Vi har videreudviklet på et produkt fra Kina der ganske rigtigt er shapewear, men det er vores ikke. Vores tøj har ikke dokumenteret effekt, men det siger vi heller ikke, at det har, siger han.

- Til gengæld har vi en masse tilfredse kunder, der siger, at vores tøj virker.

Han afviser også blankt, at der er tale om det samme tøj, som man kan købe på Ebay og lignende sider til få dollars.

- Vi har bare en anden tilgang til det, end Anodyne har. Vi åbnede webshoppen fordi vi kunne se, at der var meget dyrt holdningskorrigerende tøj på markedet. Vi tænkte, at det måtte kunne gøres billigere, siger Halfdan Harring.

Forvirrede og vrede købere

Anodyne modtager hver dag adskillige beskeder fra frustrerede købere, som tror, at de har købt Anodynes tøj. På et tidspunkt var det så slemt, at firmaet måtte have en fuldtidsmedarbejder til at sidde og svare på henvendelser fra kunder, der følte sig snydt, fortæller Kenneth Gaardmand Avnsted.

- Vi havde kunder, der mødte op på vores adresse og forlangte at få deres penge tilbage, fordi de ikke havde fået det produkt, de var blevet lovet, siger Kenneth Gaardmand Avnsted.

- Og så måtte vi jo skuffe dem og sige, at det slet ikke var vores produkt, de havde købt.

Han estimerer, at de har fået et firecifret antal kundehenvendelser siden marts 2017, hvor sagen startede.

Det har Halfdan Harring svært ved at forstå.

- Det holder jo ikke vand. Hvordan kan man misforstå, hvor man har købt en trøje henne, siger han.

Taber 100.000 kroner om dagen

Kenneth Gaardmand Avnsted estimerer, at konkurrencen fra Myposture koster hans firma godt 100.000 kroner om dagen i tabt omsætning. Det koster blandt andet i øget omkostning til markedsføring i de otte lande, hvor Myposture indtil videre er fulgt efter dem.

For ham handler det dog ikke om pengene.

- Slet ikke. Vores firma er i vækst, nok ikke så meget, som det ellers ville have været, men det er i vækst. Men det gør mig vred, at de skruppelløst sælger produkter, der potentielt kan forværre rygsmerter hos folk med kroniske lidelser, siger han og fortæller, at de har fået henvendelser fra folk, der siger de har fået ondt i ryggen af produkterne fra Myposture.

- Det værste er jo, at de lokker folk, der har rigtig ondt i ryggen, og dermed har det rigtig, rigtig skidt, til at købe de her produkter, fordi de lover, at de virker, supplerer konen, Mia Gaardmand Avnsted.

Svært at skelne

De kan godt forstå, at forbrugerne har svært ved at skelne.

- Det tøj, som Myposture sælger, ligner jo vores. Men det er slet ikke det samme, siger Mia Gaardmand Avnsted.

- Myposture kører konstant med tilbud, så deres produkter er reelt hele tiden til 50 procent, men deres førpriser på produkterne er angivet til at være det, vi tager for vores tøj. Det er med til at narre forbrugerne til at tro, at der er tale om de samme produkter, siger Kenneth Gaardmand Avnsted.

- Vores tøj, koster det, det gør, fordi der ligger mange forudgående tests bag, siger Mia Gaardmand Avnsted.

Halfdan Harring erkender at der tidligere har været nogle 'kontroverser' med priserne på deres hjemmeside.

- Det er vi ved at kigge på, og uanset hvad, er det også en sag for Forbrugerombudsmanden. Det er ikke Anodyne, der skal gå ind i det, siger han.

Derudover understreger han også, at hans firma aldrig har påstået, at dets tøj er det samme som Anodynes.

- Deres er et andet produkt, hvor der blandt andet ligger nogle undersøgelser bagved. Men det er også derfor, at vores tøj er billigere end deres, siger han.

Svært at få stopet

Hos Anodyne undrer de sig over, at det tilsyneladende er så svært at få stoppet en virksomhed som Myposture.

Sagen er meldt til politiet, hvor Kenneth og Mia Gaardmand Avnsted fik den melding, at de ikke havde ressourcer til at gøre noget ved det. Den er også meldt til Forbrugerombudsmanden, der ikke kan gøre noget, når det kommer fra virksomhedens side - det skal komme fra forbrugernes side.

Derudover har Kenneth og Mia Gaardmand Avnsted sendt adskillige stævninger afsted og klaget til flere instanser, blandt andet Lægemiddelstyrelsen. Det hele er dog uden resultat.

- Vi ved ikke, hvad vi skal stille op, siger Kenneth Gaardmand Avnsted.

Og meldingen fra e-mærket, en nonprofitorganisation, der sikrer sikker og gennemsigtig e-handel, er også, at det kan være svært at stoppe.

Systemet mangler de nødvendige midler til at håndtere den nuværende belastning, fortæller Jesper Arp-Hansen, der er direktør i e-mærket:

- Retssystemet har få ressourcer til at gøre noget ved disse fupvirksomheder, og lykkes det, er konsekvenserne små. Selv om økonomisk it-kriminalitet er det hastigst voksende område i forhold til sager, bliver der ikke tildelt flere midler til politiet. Og når det gælder fupwebshops med danske bagmænd, er det den lokale politistation, der skal prioritere mellem terrorsikring og fupwebshops, og så er valget givet på forhånd, siger Jesper Arp-Hansen.

Han fortæller også, at der i 2017 blev anmeldt over 3.000 hjemmesider til politiet.

Webshops må ikke vildlede

Som forbruger er du sikret af markedsføringsloven når du handler på internettet, fortæller Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Helt grundlæggende, så må en virksomhed ikke vildlede. Gør den det, så kan man klage, siger hun.

Susanne Aamann forklarer, at forbrugerombudsmanden løbende holder øje, og hvis hun får mange henvendelser om en sag, så kan hun tage den op:

- Men forbrugerombudsmanden har begrænsede ressourcer, og derfor er det også en prioriteringssag, hvilke sager hun sager op, siger Susanne Aamann.

Hun har ikke hørt om sagen med Myposture og Anodyne, og kan derfor ikke udtale sig om den specifikt, men understreger, at man som køber altid kan henvende sig til Forbrugerklagenævnet, hvis man føler sig snydt eller har købt en vare, der ikke lever op til det lovede.

Susanne Bager, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, har tidligere fortalt til Berlingske Business, at man har kendskab til sagen, men at man har valgt ikke at tage den op af ressourcemæssige årsager, og fordi klagen primært gik på 'interne forhold mellem to erhvervsdrivende og kun i begrænset omfang forbrugerhensyn'.

- Vi er ikke bange for konkurrence

Hos Myposture er Halfdan Harring uforstående overfor Anodynes fremgangsmåde.

- Det er en stor gigantvirksomhed, som forsøger at destruere os. De gør alt hvad de kan, for at tilsvine os, siger han.

Han tror, at det i virkeligheden handler om, at Anodyne er bange for konkurrencen.

- De kan se, at vi får flere og flere kunder, og det vil de gerne have stoppet. De prøver at skræmme folk væk fra os, men det vi har gang i, er ganske almindelig, sund konkurrence. Bare fordi, der ikke er videnskabelig evidens for vores tøj, betyder ikke, at det ikke virker, siger Halfdan Harring.

Sådan forholder det sig dog ikke, forsikrer Kenneth Gaardmand Avnsted.

- Vi er ikke bange for konkurrence. Der er flere forhandlere af holdningskorrigerende tøj i Danmark, og det er også helt okay, så længe der er fair konkurrence, siger han og fortsætter:

- Men der er grund til at råbe vagt i gevær, når en virksomhed sælger tøj, der lover at forbedre rygsmerter, men som slet ikke hjælper.

Anodyne venter stadig på en endelig dato for, hvornår de skal i retten, men Kenneth Gaardmand Avnsted forventer, at det bliver inden sommer.

Virksomhed kalder konkurrent for snylter: Aarhus-firmaer mødes i retten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.