Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Virksomhedsejer er stoppet med at anmelde kriminalitet: - Vi hører aldrig fra politiet

Indehaverne af Grejfreak i Viby, Casper Pedersen og Kristian Rasmussen, har gennem de seneste år oplevet, at indkøb med stjålne kreditkort er et stigende problem. Foto: Jens Thaysen

Virksomhedsejer er stoppet med at anmelde kriminalitet: - Vi hører aldrig fra politiet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhusvirksomhed har opgivet at anmelde it-kriminalitet, fordi Østjyllands Politi ifølge virksomheden ikke behandler sagerne. Manglende ressourcer på grund af grænsekontrollen ved den dansk-tyske grænse får skylden, når ejeren ringer og klager.

AARHUS: Da Casper Østergaard Pedersen var ved bageren lørdag morgen, var han ved at få krydderen i den gale hals. Her faldt han over en artikel i Århus Stiftstidende om, hvilke konsekvenser grænsekontrollen har for Østjyllands Politi.

Østjyllands Politi må hver dag afgive 15 betjente til grænsekontrollen, hvilket på grund af afspadsering bliver til 30 betjente om dagen. Ifølge politiet har det fået konsekvens for længden af sagsbehandlingen - men det er ikke sådan, at ét bestemt område er nedprioriteret som følge af grænsekontrollen.

Den melding er Casper Østergaard Pedersen dog lodret uenig i. Og derfor håber han, at han kan råbe nogle politikere op ved at fortælle om sine oplevelser som medejer af virksomheden grejfreak.dk.

Politiets efterlysning gav bonus: Formodet storsvindler anholdt
Har mistet over 100.000 kroner
Grejfreak.dk har tabt 126.927 kroner fordelt over 36 sager. Derudover koster det virksomheden et gebyr på 200 kroner til Nets for hver sag.

Når en handel er foretaget med et stjålet kreditkort, så kan "offeret" gå i banken og lave en indsigelse, og så trækker banken automatisk det beløb, der er købt varer for, hos butikken som har solgt ordren.

Dermed mister butikken både varen, der er sendt ud til den kriminelle. Og beløbet til ejeren af det stjålne kreditkort.

Udover de 36 sager, har virksomheden selv stoppet en lang række forsøg på svindel i deres eget sikkerhedssystem.

Ville lave civil anholdelse

Gennem de seneste år har han løbende anmeldt sager, hvor kriminelle har købt varer hos grejfreak.dk med stjålne kreditkort, men virksomheden har aldrig fået en tilbagemelding fra politiet på nogle af sagerne.

- I flere af tilfældene har vi efterforsket og stort set opklaret sagen, og alligevel har de ikke gjort noget ved min anmeldelse. Vi har serveret det hele på et sølvfad, men når jeg ringer og klager, har betjente fortalt, at der ikke er ressourcer til det, fordi de skal til grænsen, siger Casper Østergaard Pedersen.

I en af sagerne opdagede Casper Østergaard Pedersen, at den kriminelle havde fået ordren sendt ud til sin privatadresse i Viby, og at vedkommende havde signeret for at have modtaget pakken på adressen. Derudover havde han dokumentation fra korthaverens bank, der beviste, at transaktionen var ulovlig.

- Jeg ringede til politiet og sagde, at vi kunne se, at svindleren havde bestilt en ny ordre til sin hjemadresse, og at jeg havde tænkt mig at tage ud og lave en civil anholdelse, om de kunne hjælpe mig med nogle gode råd til, hvordan jeg håndterede en sådan situation. De slog vedkommendes navn op og sagde så, at det var ikke en god idé, fordi han er voldelig. Da jeg så spurgte, om de kunne tage med mig derud, fik jeg at vide, at de ikke havde ressourcer til at tage til Viby, siger Casper Østergaard Pedersen, der ikke gjorde mere ved sagen, fordi han ikke turde møde op hos en voldelig kriminel.

I en anden sag samarbejdede han med Post Nord og fandt frem til, at svindleren havde hentet sin pakke i en Menu-butik. Han kontaktede butikken og fik at vide, at de havde overvågning, men butikschefen måtte ikke udlevere videobåndet med mindre, det er politiet, der søger om udlevering.

Heller ikke i den sag kunne han få Østjyllands Politis hjælp til at få båndet med svindleren udleveret.

Så sent som mandag fik Grejfreak.dk brev fra Nets om to nye sager, og derfor er der trukket godt 10.000 kroner fra virksomheden, fordi varerne er købt med stjålne kreditkort. Foto: privat
Besøg af erhvervsministeren
Casper Østergaard Pedersens frustrationer over den manglende hjælp i sager om kreditkort-svindel har været så stor, at han kontaktede daværende erhvervsminister Troels Lund Poulsen for at bede ham om hjælp til at sætte fokus på de erhvervsdrivendes problem. Erhvervsministeren aftalte at komme forbi til et møde i butikken i Viby 14. december 2016, men 27. november var der regeringsskifte, og Troels Lund Poulsen blev flyttet til beskæftigelsesministeriet.

Politikere bør kende konsekvens

Virksomhedsejeren understreger, at han har den største respekt for politibetjente, og at han egentlig er ked af, at han skal skyde på en faggruppe, som han beundrer.

Men han mener, at de politikere som tager beslutningen om, at sende danske betjente til grænsekontrollen, bør have kendskab til, hvilken konsekvens det får for ham som erhvervsdrivende.

- Jeg er udmærket klar over, at hvis man tager en pulje fra politiet, så vil der være sager, som kommer bag i køen, men man bør da sende et signal til de kriminelle, at de risikerer at blive snuppet. Hvis jeg går i Føtex, og har planer om at stjæle, ved jeg, at der er 30-40 procent risiko for, at jeg bliver snuppet. Den samme følelse burde der være ved svindel med dankort, for så tror jeg faktisk antallet af sager ville falde meget, siger Casper Østergaard Pedersen.

Krænker retsfølelse

De mange dårlige erfaringer har fået den betydning, at Casper Østergaard Pedersen er stoppet med at anmelde kriminaliteten.

Nu forsøger han kun at følge op på allerede anmeldte sager. I sidste uge ringede han blandt andet til Østjyllands Politi for at spørge til en ét år gammel sag, som han stadig ikke har hørt noget på.

- De gange, hvor jeg har forsøgt at anmelde sagerne telefonisk, har jeg fået at vide, at jeg må gøre det på nettet. Og når jeg så har spurgt om en tidshorisont i forhold til at blive kontaktet, så har de rådet mig til at skrive "klage" i emnefeltet, for så bliver der åbenbart kigget på det hurtigere, siger Casper Østergaard Pedersen og fortsætter:

- Jeg er opdraget til, at hvis nogen stjæler fra dig, så anmelder man det til politiet, og så hjælper de dig. Så det krænker min retsfølelse, at der er områder, der nedprioriteres på grund af grænsekontrollen. Jeg er fuldt bevidst om, at visse områder er vigtigere at løse end andre, men lad os da få fanget alle mordere, en lille del af cykeltyvene og en lille del af de it-kriminelle, så vi sender et signal om, at der faktisk er nogle, der graver i de her sager.

Læs Østjyllands Politis svar her