Mange oplever stadigvæk dækningsproblemer


Mange oplever stadigvæk dækningsproblemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danmark har et af verdens mest udviklede mobilnetværk, hvor vi både har god dækning på mobiltale og høj 4G LTE hastighed på mobildata.

Men mange oplever stadigvæk store udfordringer på deres adresse.

Mobilnetværket i Danmark

Siden mobilerne kom på banen fra snart rigtigt mange år siden, har primært 4 danske mobilselskaber opbygget egne netværk i landet og kæmpet om at kunne pryde sig med mærkatet ”Bedste dækning”.

De fire netværk er opbygget af: 3 (Hi3G), TDC, Telia og Telenor.

Der har være forskellige strategier og fokusområder gennem tiden, måske husker du da Hi3G med deres mobilselskab 3 var agressive omkring 3G i medierne eller da Telia markedsførte sig på ”At have vundet 4G licensen i Danmark”.

Alle de fire mobilselskaber med eget netværk har både 3G og 4G, markedsføringen har dog forskellig og Telia gik helt til grænsen med 4G, hvor de da også fik en bøde.

Telia købte ganske rigtigt en licens til at sende 4G, men det gjorde de tre andre selskaber også, så de ”Vandt” ikke en 4G licens over de andre selskaber, eller rettigheder de andre ikke fik.

I 2016 valgte Telia og Telenor at sammenlægge deres to netværk ti ét stort samlet, så de begge fik stordriftsfordele i kampen om kunderne.

Det har medført at deres sammensluttede netværk (de kalder det TT-netværk) i dag har samlet set flets mobilmaster i Danmark (4.200).

TDC har omkring 3.300 master og Hi3g omkring 2100.

Flest master giver ikke bedste oplevelse

I 2016 undersøgte telestyrelsen dækningen i Danmark på 500 forskellige punkter og her var TDC tydeligt bedst.
TT netværk kom på andenpladsen og Hi3g på tredje pladsen.

Antallet af master er med andre ord ikke nok, de skal også stå de rigtige steder, vende i den rigtige retning og sende med den rigtige styrke.

Sådan tjekker du mobildækning

De tre mobilnetværk har lavet kort over deres mobildækning, som du kan besøge på deres hjemmesider.
Deres dækningskort er dog baseret på teoretiske data og ikke praktiske opmålinger. De betyder, at deres dækningskort kan vise dækning i områder, hvor i praksis er meget lav dækning pga. signalforhindringer.

Du kan få et bedre overblik over den forventede dækning på en udvalgt adresse, ved at besøge telestyrelsens mastedatabase.
Her kan du indtaste en adresse og se hvilke mobilmaster, der er i området og hvilket selskab, der ejer den.

Kender du området godt, vil du også hurtigt kunne se, om der er mulige signalhindringer fra mastens placering til adressen.

Mobilsignalet kan forhindres

Et mobilsignal er ikke så stærkt som radiosignalerne og kan derfor ikke trænge igennem forhindringer på same måde.

Signalet kan blive svagere eller helt forhindret af:

- Høje bakker
- Dybe dale
- Store skovområder
- Store søer, der reflekterer signalet
- Dårlige mobiltelefoner
- Energivinduer med metalfilm

Skift af udbyder eller mobil er ofte nok

I langt de fleste tilfælde, kan du få en bedre dækning ved at skifte mobiludbyder. Der er et hav af mobilselskaber og abonnements, men de kører alle på et af de tre netværk – De selskaber der ikke ejer et mobilnet selv, lejer sig ind hos de andre.

En mulighed kan også være at se på selve mobiltelefonen, hvor flere modeller har vist sig særligt dårlige til at modtage og sende signalerne – særligt iphone har haft problemer på området.

Det kan derfor være en god ide, at undersøge om gæster på adressen oplever samme udfordringer med dækningen kontra deres mobilmodel og udbyder.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i et samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Når en artikel er markeret med 'annonce' eller 'annoncørbetalt indhold', betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel. Indholdet skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med 'Annoncørbetalt indhold' og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.

Mange oplever stadigvæk dækningsproblemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce