Annonce
Debat

Åbent brev til Midttrafik: Farvel - jeg køber en ny bil

"Om eftermiddagen haster jeg mod stationen. Jeg skal nå letbanen kl. 14.09 mod Lystrup. Jeg står og SER på skærmen, at information om toget forsvinder og erstattes af et andet tog en halv time senere. Jeg ringer til kundeservice, som intet aner. Nogle af de andre ventende passagerer kan oplyse, at Rejseplanen hævder, at toget er kørt, hvad det jo med al ønskelig tydelighed ikke er. Jeg spørger de andre - tydeligvis veteraner på letbanefronten - hvad de plejer at gøre? Svar: Ingenting", skriver Anette E. Kristensen. Arkivfoto: Henrik Lund

DEBAT: Mandag 16. november havde jeg bilens første sygedag, men det er jo intet problem, når man bor i Lisbjerg og arbejder i Ryomgård, for så kan man jo bare køre med letbanen, ikke?

Det kan man så ikke, viser det sig.

Det starter fint med linje L2 fra Lisbjerg/Terp til Lystrup, men bare seks minutter inde i rejsen går det galt. Linje L1 mod Grenaa kl. 7.34 udebliver. Helt. Ingen besked, ingen aflysning, ingenting.

Annonce

Spændingen ved alt det nye på trinbrættet i Lystrup er hurtigt overstået, i stedet bliver det til knap så spændende opkald til arbejdspladsen, som må aflyse dagens første gøremål. Så begynder det at småregne. Heldigvis gav en kollega et lift hjem.

Dagen efter, tirsdag 17. november, får letbanen en chance til. For en sikkerheds skyld tager jeg en afgang en halv time tidligere end nødvendigt, for man ved jo aldrig ...


Mine dage som togpendler er ovre. Jeg køber en ny bil, hvor der i det mindste er varme i sædet, hvis der opstår kø, hvor trafikradio er bedre til at informere om situationen end Midttrafik, og hvor mekanikeren har så meget pli, at han fortæller, hvornår jeg kan være på farten igen.


Om eftermiddagen haster jeg mod stationen. Jeg skal nå letbanen kl. 14.09 mod Lystrup. Jeg står og SER på skærmen, at information om toget forsvinder og erstattes af et andet tog en halv time senere.

Jeg ringer til kundeservice, som intet aner. Nogle af de andre ventende passagerer kan oplyse, at Rejseplanen hævder, at toget er kørt, hvad det jo med al ønskelig tydelighed ikke er. Jeg spørger de andre - tydeligvis veteraner på letbanefronten - hvad de plejer at gøre? Svar: Ingenting.

Jeg er utilfreds med, at man ikke kan regne med, at toget kommer. Jeg er vred over, at man ingen information får. Det kan da ikke være så svært at ringe eller taste forsinkelser ind, så passagererne i det mindste bliver mødt med så megen respekt for deres tid, at de får en ordentlig forklaring.

Jeg er åndssvagt rasende over de unge menneskers svar: "Sådan er det tit", "det nytter ikke at ringe, de er ligeglade", "hvis man står i Grenaa, skal man vente en hel time", "der sker ingenting". Det kan da ikke være rigtigt?

Lad venligst være med at give mig sangen om erstatning ved mere end tyve minutters forsinkelse. Vi prøvede det med min søn, og vi måtte true med advokat, før vi fik pengene.

Summa summarum: Mine dage som togpendler er ovre. Jeg køber en ny bil, hvor der i det mindste er varme i sædet, hvis der opstår kø, hvor trafikradio er bedre til at informere om situationen end Midttrafik, og hvor mekanikeren har så meget pli, at han fortæller, hvornår jeg kan være på farten igen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Vibeke ville bare bruge MitID: Så dukkede Mortens fortrolige oplysninger pludselig frem

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Klubhus på Tangkrogen har været tre år undervejs: Forening har millionerne klar, men byggetilladelsen trækker ud

Byudvikling For abonnenter

Træt torv skal friskes op: Mere grønt, røde bænke og granitbelægning - men der skal fortsat være plads til de 'skæve eksistenser'

Sport

Skanderborg Aarhus-spiller overvejer karrieren efter problemfyldt sæson

Østjylland

Søndag aften begynder en måneds vejarbejde på motorvejen mellem Randers og Aarhus: Her er planerne for trafikken

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Aarhus

Nyt gulvtæppe på rådhuset: Aarhus Kommune kan spare millioner ved at vælge nyt tæppe fra lokalt firma

Byudvikling For abonnenter

Molslinjen er væk og tilbage står et mærkeligt tårn: Hvad er det? Og får det lov at overleve, når Aarhus Ø kommer buldrende?

Debat

Boringsnære beskyttelsesområder har konsekvenser: Vi ønsker en korrekt beregnet erstatning, så vi kan komme videre

Byens Bedste

Kom med dit bud: Hvem skal være med i Byens Bedste?

Jørgen Olsen efter brors kræftsygdom: Den gamle cirkushest i mig skal videre

Aarhus

DSB afprøver nyt venteområde: - Der var mangel på ventepladser

AGF For abonnenter

Analyse: AGF sluttede ét sølle point over nedrykningsstregen, og derfor venter der et stort arbejde i sommerens transfervindue

Alarm 112

Stjal parfume i Magasin lørdag - søndag blev de udvist af Danmark i seks år

Annonce