Annonce
Debat

Åbent brev til Midttrafik: Farvel - jeg køber en ny bil

"Om eftermiddagen haster jeg mod stationen. Jeg skal nå letbanen kl. 14.09 mod Lystrup. Jeg står og SER på skærmen, at information om toget forsvinder og erstattes af et andet tog en halv time senere. Jeg ringer til kundeservice, som intet aner. Nogle af de andre ventende passagerer kan oplyse, at Rejseplanen hævder, at toget er kørt, hvad det jo med al ønskelig tydelighed ikke er. Jeg spørger de andre - tydeligvis veteraner på letbanefronten - hvad de plejer at gøre? Svar: Ingenting", skriver Anette E. Kristensen. Arkivfoto: Henrik Lund
Annonce

DEBAT: Mandag 16. november havde jeg bilens første sygedag, men det er jo intet problem, når man bor i Lisbjerg og arbejder i Ryomgård, for så kan man jo bare køre med letbanen, ikke?

Det kan man så ikke, viser det sig.

Det starter fint med linje L2 fra Lisbjerg/Terp til Lystrup, men bare seks minutter inde i rejsen går det galt. Linje L1 mod Grenaa kl. 7.34 udebliver. Helt. Ingen besked, ingen aflysning, ingenting.

Spændingen ved alt det nye på trinbrættet i Lystrup er hurtigt overstået, i stedet bliver det til knap så spændende opkald til arbejdspladsen, som må aflyse dagens første gøremål. Så begynder det at småregne. Heldigvis gav en kollega et lift hjem.

Dagen efter, tirsdag 17. november, får letbanen en chance til. For en sikkerheds skyld tager jeg en afgang en halv time tidligere end nødvendigt, for man ved jo aldrig ...


Mine dage som togpendler er ovre. Jeg køber en ny bil, hvor der i det mindste er varme i sædet, hvis der opstår kø, hvor trafikradio er bedre til at informere om situationen end Midttrafik, og hvor mekanikeren har så meget pli, at han fortæller, hvornår jeg kan være på farten igen.


Om eftermiddagen haster jeg mod stationen. Jeg skal nå letbanen kl. 14.09 mod Lystrup. Jeg står og SER på skærmen, at information om toget forsvinder og erstattes af et andet tog en halv time senere.

Jeg ringer til kundeservice, som intet aner. Nogle af de andre ventende passagerer kan oplyse, at Rejseplanen hævder, at toget er kørt, hvad det jo med al ønskelig tydelighed ikke er. Jeg spørger de andre - tydeligvis veteraner på letbanefronten - hvad de plejer at gøre? Svar: Ingenting.

Jeg er utilfreds med, at man ikke kan regne med, at toget kommer. Jeg er vred over, at man ingen information får. Det kan da ikke være så svært at ringe eller taste forsinkelser ind, så passagererne i det mindste bliver mødt med så megen respekt for deres tid, at de får en ordentlig forklaring.

Jeg er åndssvagt rasende over de unge menneskers svar: "Sådan er det tit", "det nytter ikke at ringe, de er ligeglade", "hvis man står i Grenaa, skal man vente en hel time", "der sker ingenting". Det kan da ikke være rigtigt?

Lad venligst være med at give mig sangen om erstatning ved mere end tyve minutters forsinkelse. Vi prøvede det med min søn, og vi måtte true med advokat, før vi fik pengene.

Summa summarum: Mine dage som togpendler er ovre. Jeg køber en ny bil, hvor der i det mindste er varme i sædet, hvis der opstår kø, hvor trafikradio er bedre til at informere om situationen end Midttrafik, og hvor mekanikeren har så meget pli, at han fortæller, hvornår jeg kan være på farten igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Stort fald i antallet af nye coronasmittede i Aarhus: Men den gode nyhed har desværre en nedslående bagside

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Aarhus

Aarhus-skole sender 14 klasser hjem: Ramt af stort corona-smitteudbrud

Annonce