Annonce
Danmark

Åh nej, ikke igen: 540 tyske vejarbejder i ferietrafikken

FDM råder til, at man så vidt som muligt forsøger at undgå de populære vejruter gennem Europa på lørdage i juli og starten af august. Grundet vejarbejder og ferietrafik vil der være stor risiko for kødannelse. Arkivfoto: Kim Rune / Jysk Fynske Medier / Ritzau Scanpix
Ferietrafikken i Europa kommer med stor sandsynlighed til at byde på timelange køer, blandt andet på grund af 540 vejarbejder i Tyskland. FDM råder til, at man tager sine forholdsregler.

Vejarbejde: Uanset om sommerferien i år går til Frankrig, Italien eller Kroatien, kan du godt tage den tålmodige kasket på og forberede dig på timevis af kø.

Rundt om i Tyskland er der nemlig allerede på nuværende tidspunkt gang i 540 vejarbejder. Det er 150 flere end på samme tid sidste år. Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.

Vejarbejderne fordeler sig over hele Tyskland, og det kan blive svært at navigere udenom, advarer FDM. Også på de populære veje, som danskerne ofte kører ad, er der flere vejarbejder. Det gælder blandt andet Autobahn A7 (Flensburg-Ulm), A9 (Berlin-München), omkring München og mod Salzburg i Østrig.

Det kan derfor blive svært at undgå kø, hvis turen går sydpå, fortæller Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.

- Der er overordentlig stor risiko for at ende i kø. Når der er mest trafik, er risikoen selvfølgelig størst. Men man skal være overordentlig heldig, hvis man helt kan undgå en eller anden form for kø.

Annonce

Udvalgte strækninger med vejarbejde

  • A7 Ulm - Würzburg v. Ellwangen og Dinkelsbühl/ Fichtenau samt ved motorvejskryds Feuchtwangen/Crailsheim og Rothenburg ob der Tauber
  • A7 Hamborg – Flensborg v. Waltershof og Stellingen
  • A8 Salzburg – München v. Frasdorf, Irschenberg, Bad-Reichenhall og Anger
  • A9 Berlin – Halle/Leipzig v. Brück og motorvejskryds Potsdam
  • A9 Halle/Leipzig – Nürnberg v. Marktschorgast og Pegnitz
  • A10 Nordlige del af Berliner Ring
  • A24 Berlin – Hamborg v. motorvejskryds Havelland og motorvejskryds Wittstock/Dosse

Kilde: FDM

Undgå lørdage og storbyer

Ifølge FDM vil både de mange vejarbejder og ferietrafikken generelt betyde et stort pres på vejnettet i Tyskland og dele af Europa.

De råder derfor til, at man tager sine forholdsregler. Blandt andet kan det være en god idé, hvis man vælger at køre om natten. Samtidig frarådes det at køre i eller omkring de store byer som Hamborg og Berlin i myldretiden.

Lørdage i juli og starten af august ventes at blive dagene med mest trafik og dermed størst risiko for kø, fordi lørdag er skiftedag på mange feriedestinationer. Derfor foreslås det også, at man særligt forsøger at undgå de store ruter disse dage. Det gælder både i Tyskland, men for eksempel også E45 over Brennerpasset mellem Østrig og Italien og Karawankentunnellen mellem Østrig og Slovenien. Ifølge FDM kører mange ad denne vej til Kroatien.

Ifølge Dennis Lange er der statistisk set størst sandsynlighed for, at det bedst kan betale sig at køre midt på ugen.

- Jo mere midt på ugen, desto bedre. Lørdag er som skiftedag værst, men ofte er der også øget trafikmængde fredag og søndag. Typisk er det nemmest tirsdag og onsdag, men selv her er der ingen garanti. Der kan altid ske uheld. Men statistisk set er der mindst risiko for kø de dage, siger han.

Ikke kun i ferien

Som dansk bilist kan det nogle gange undre, hvorfor det altid lige er i sommerferien, at der arbejdes på vejene i Tyskland. Men sådan forholder det sig faktisk ikke, fortæller Dennis Lange fra FDM.

- Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om, at det bare lige foregår i sommerferien. Det er mere langvarigt, og det foregår på begge sider af sommerferien. Vejarbejde tager bare lang tid, siger han.

I Tyskland er der lige nu flest vejarbejder i delstaten Nordrhein-Westfalen. Her er arbejdet i gang 143 steder. Derefter kommer Bayern (78) og Hessen (61).

De længste vejarbejder

  • A9 Berlin – Halle/Leipzig i begge retninger mellem Beelitz-Heilstätten og rasteplads Fläming-Vest
  • A71 Erfurt – Suhl i begge retninger mellem Arnstadt-Syd og Ilmenau-Vest
  • A9 Halle/Leipzig – Berlin i begge retninger mellem Dessau-Syd og Vockerode
  • A20 Rostock – Stettin i begge retninger mellem rasteplads Trebeltal og Grimmen-Øst

Vejarbejderne er mellem 10 og 16 kilometer lange.

Kilde: FDM

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Soloen er i højsædet på Gruppe 38

Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce