Annonce
Danmark

Åh nej, ikke igen: 540 tyske vejarbejder i ferietrafikken

FDM råder til, at man så vidt som muligt forsøger at undgå de populære vejruter gennem Europa på lørdage i juli og starten af august. Grundet vejarbejder og ferietrafik vil der være stor risiko for kødannelse. Arkivfoto: Kim Rune / Jysk Fynske Medier / Ritzau Scanpix
Ferietrafikken i Europa kommer med stor sandsynlighed til at byde på timelange køer, blandt andet på grund af 540 vejarbejder i Tyskland. FDM råder til, at man tager sine forholdsregler.

Vejarbejde: Uanset om sommerferien i år går til Frankrig, Italien eller Kroatien, kan du godt tage den tålmodige kasket på og forberede dig på timevis af kø.

Rundt om i Tyskland er der nemlig allerede på nuværende tidspunkt gang i 540 vejarbejder. Det er 150 flere end på samme tid sidste år. Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.

Vejarbejderne fordeler sig over hele Tyskland, og det kan blive svært at navigere udenom, advarer FDM. Også på de populære veje, som danskerne ofte kører ad, er der flere vejarbejder. Det gælder blandt andet Autobahn A7 (Flensburg-Ulm), A9 (Berlin-München), omkring München og mod Salzburg i Østrig.

Det kan derfor blive svært at undgå kø, hvis turen går sydpå, fortæller Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.

- Der er overordentlig stor risiko for at ende i kø. Når der er mest trafik, er risikoen selvfølgelig størst. Men man skal være overordentlig heldig, hvis man helt kan undgå en eller anden form for kø.

Annonce

Udvalgte strækninger med vejarbejde

  • A7 Ulm - Würzburg v. Ellwangen og Dinkelsbühl/ Fichtenau samt ved motorvejskryds Feuchtwangen/Crailsheim og Rothenburg ob der Tauber
  • A7 Hamborg – Flensborg v. Waltershof og Stellingen
  • A8 Salzburg – München v. Frasdorf, Irschenberg, Bad-Reichenhall og Anger
  • A9 Berlin – Halle/Leipzig v. Brück og motorvejskryds Potsdam
  • A9 Halle/Leipzig – Nürnberg v. Marktschorgast og Pegnitz
  • A10 Nordlige del af Berliner Ring
  • A24 Berlin – Hamborg v. motorvejskryds Havelland og motorvejskryds Wittstock/Dosse

Kilde: FDM

Undgå lørdage og storbyer

Ifølge FDM vil både de mange vejarbejder og ferietrafikken generelt betyde et stort pres på vejnettet i Tyskland og dele af Europa.

De råder derfor til, at man tager sine forholdsregler. Blandt andet kan det være en god idé, hvis man vælger at køre om natten. Samtidig frarådes det at køre i eller omkring de store byer som Hamborg og Berlin i myldretiden.

Lørdage i juli og starten af august ventes at blive dagene med mest trafik og dermed størst risiko for kø, fordi lørdag er skiftedag på mange feriedestinationer. Derfor foreslås det også, at man særligt forsøger at undgå de store ruter disse dage. Det gælder både i Tyskland, men for eksempel også E45 over Brennerpasset mellem Østrig og Italien og Karawankentunnellen mellem Østrig og Slovenien. Ifølge FDM kører mange ad denne vej til Kroatien.

Ifølge Dennis Lange er der statistisk set størst sandsynlighed for, at det bedst kan betale sig at køre midt på ugen.

- Jo mere midt på ugen, desto bedre. Lørdag er som skiftedag værst, men ofte er der også øget trafikmængde fredag og søndag. Typisk er det nemmest tirsdag og onsdag, men selv her er der ingen garanti. Der kan altid ske uheld. Men statistisk set er der mindst risiko for kø de dage, siger han.

Ikke kun i ferien

Som dansk bilist kan det nogle gange undre, hvorfor det altid lige er i sommerferien, at der arbejdes på vejene i Tyskland. Men sådan forholder det sig faktisk ikke, fortæller Dennis Lange fra FDM.

- Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om, at det bare lige foregår i sommerferien. Det er mere langvarigt, og det foregår på begge sider af sommerferien. Vejarbejde tager bare lang tid, siger han.

I Tyskland er der lige nu flest vejarbejder i delstaten Nordrhein-Westfalen. Her er arbejdet i gang 143 steder. Derefter kommer Bayern (78) og Hessen (61).

De længste vejarbejder

  • A9 Berlin – Halle/Leipzig i begge retninger mellem Beelitz-Heilstätten og rasteplads Fläming-Vest
  • A71 Erfurt – Suhl i begge retninger mellem Arnstadt-Syd og Ilmenau-Vest
  • A9 Halle/Leipzig – Berlin i begge retninger mellem Dessau-Syd og Vockerode
  • A20 Rostock – Stettin i begge retninger mellem rasteplads Trebeltal og Grimmen-Øst

Vejarbejderne er mellem 10 og 16 kilometer lange.

Kilde: FDM

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce