Annonce
Østjylland

Årets netværker kan slet ikke lade være med at skabe kontakt

Michael Flintholm er årets netværker i Erhverv Aarhus, der tæller flere end 600 virksomheder. Tidligere har han vundet den tilsvarende titel i fodboldklubben AGF's erhvervsnetværk seks gange. Foto: Jørgen Høg
Erhverv Aarhus har netop udnævnt Michael Flintholm til Årets Netværker i Aarhus. Han har levet af at skabe kontakt for virksomheder i over 30 år.
Annonce

AARHUS: - Michael Flintholm. Han er en gudsbenådet netværker. Han er en rigtig go-to-guy.

Direktør for Erhverv Aarhus, Marc Perera Christensen, er nærmest ved at flyde over af begejstring, når han bliver spurgt om begrundelsen for at udnævne Michael Flintholm, direktør for FGT Business Research A/S, til Årets Netværker.

Prisen blev lanceret i forbindelse med generalforsamlingen i Erhverv Aarhus sidst i november, og Marc Perera Christensens begrundede udnævnelsen sådan her: Michael Flintholm har gennem en lang årrække været en stærk ambassadør for Erhverv Aarhus ved blandt andet at have sendt os utallige leads, delt ud af sin viden og været en hyppig gæst til vores arrangementer.

- Ja, Michael Flintholm er en god repræsentant for Aarhus, tilføjer direktøren i dag.

- Han optræder altid som en trofast og loyal støtte for Erhverv Aarhus. Han er god til at skabe kontakt gennem sit store formelle og uformelle netværk, siger Marc Perera Christensen.

Annonce

Skaber synlighed

Hovedpersonen selv er glad og beæret over udnævnelsen, om end det ikke er første gang, han har modtaget lignende hæder. Blandt andet har han modtaget en pris som årets netværker i AGF Aarhus Netværk seks gange.

- Vi har i mange år haft et fantastisk samarbejde med Erhverv Aarhus, der har så mange gode tilbud til virksomheder i regionen, fortæller Michael Flintholm.


Her forsøger jeg, i al beskedenhed, at vende bøtten. Når jeg møder nogen, som jeg fatter umiddelbar sympati for, og hvor jeg kan se, at de driver en seriøs virksomhed, spørger jeg: Hvad kan jeg hjælpe dig og din virksomhed med?

MIchael Flintholm, årets netværker i Erhverv Aarhus


- Derfor er det en hjertesag for mig at bakke op om denne organisation, der i den grad taler virksomhedernes sag. Det drejer sig om at synliggøre, hvad Erhverv Aarhus kan, og hvad Erhverv Aarhus står for; ikke mindst for de virksomheder, der netop er flyttet til byen, mener Michael Flintholm.

Til daglig er han direktør for FGT Business Research A/S i Aabyhøj, hvor virksomheden arbejder med business research og telemarketing på B2B-markedet både lokalt, regionalt og globalt. FGT identificerer nye kundemuligheder og samarbejdspartnere, opdyrker nye markeder, genererer leads og leverer blandt andet research og markedsanalyser.

Annonce

Fem interesser

At kunne skabe netværk i dag er vigtigere end nogensinde, mener Michael Flintholm. Ifølge ham har rigtig mange mennesker i dag desværre lidt for meget fokus på fem interesser: Sig selv, sig selv, sig selv, sig selv. Og sig selv.

De glemmer ofte at tænke på, hvad de netop selv kan gøre for det menneske, de møder på deres vej.

- Her forsøger jeg, i al beskedenhed, at vende bøtten. Når jeg møder nogen, som jeg fatter umiddelbar sympati for, og hvor jeg kan se, at de driver en seriøs virksomhed, spørger jeg: Hvad kan jeg hjælpe dig og din virksomhed med? fortæller Michael Flintholm og fortsætter:

- Og når man kan hjælpe og åbne for nye relationer, der skaber forretning for ens kontakt, er det fantastisk og den allerbedste måde at styrke varige relationer. Mange gange drejer det sig ganske enkelt om at handle og tage kontakt, når sympatien og tilliden er til stede.

- Jeg tror også på, at man kommer langt med oprigtig nysgerrighed efter det, folk efterlyser, enten det er nye kunder, samarbejdspartnere eller netværk. Ved at være nysgerrig giver det mig en mulighed for at hjælpe dem, og på den måde få synliggjort de kunder og relationer, min kontakt gerne vil i dialog med.

Annonce

Fire gode råd

Michael Flintholm deler gerne ud af gode råd til, hvordan man skaber sunde og frugtbare netværk.

- For det første skal man lytte til den, man møder og spørge: Hvad er egentlig dit behov? Hvem er din målgruppe? Det bruger jeg nærmest altid, for det skaber dynamik, og man tænker straks i konkrete baner, når der sættes navn enten på en branche eller, ikke mindst, på en konkret virksomhed. I sidste ende, og ofte meget hurtigt, skaber netop den tilgang forretning, siger han og forklarer, at han lige fra barnsben er opdraget til aldrig selv at være i fokus.

- Jeg tror på, at man kommer langt med oprigtig nysgerrighed efter det, folk efterlyser, enten det er nye kunder, samarbejdspartnere eller netværk. Ved at være nysgerrig giver det mig en mulighed for at hjælpe dem, og på den måde få synliggjort de kunder og relationer, min kontakt gerne vil i dialog med, siger Michael Flintholm. Han er netop blevet kåret som Årets Netværker af Erhverv Aarhus. Foto: Jørgen Høg

For det andet skal man handle.

- Hvis man har lyttet til en mulig samarbejdspartner og fundet ud af, at han/hun for eksempel har kompetencer inden for jern- og metalindustrien, så vil jeg handle på det, være meget konkret og finde ud af, hvilke kunder og muligheder jeg kender inden for denne branche. Er der nogen, jeg har en pendant til, men som min kontakt ikke kender? Så giver det mig mulighed for at skabe en ny kontakt og derved bane vejen for min samarbejdspartner på en valid måde. Det kræver ganske enkelt handling, og at man er yderst konkret.

Han understreger, at det er vigtigt at bruge telefonen frem for mailen. Gennem en mail kan man slet ikke belægge sine ord med den samme værdi, hvis man eksempelvis skal introducere en mulig partner over for en af sine samarbejdspartnere.

Der er en række fine lag og nuancer i dialogen, som vanskeligt kan kommunikeres digitalt. Telefonen er måske et gammeldags medie, men det bliver aldrig umoderne at etablere en dialog gennem samtalen, mener direktøren.

- Det tager tid, men det lønner sig, mener han.

Annonce

Bevar relationer

For det tredje skal man skabe relationer.

- Der vil jeg vove at påstå, at det er rigtig fint at mødes fysisk. Men man skal passe på med at sige, at hvis man ikke kan mødes fysisk, så kan man slet ikke lave forretning. Det er et udsagn, jeg ofte hører, men i mange tilfælde er det en sandhed med modifikationer. Vi har mange kunder, selv store kunder, som vi aldrig har mødt fysisk. Videomøder, især i coronatider, fungerer i 99 procent af tilfældene vældig fint.

Han nævner for eksempel en af FGTs kunder, en stor USA-baseret IT-koncern, der leverer software og tjenester inden for transport- og logistikområdet.

- Det er gennem de seneste fem år en af FGT Business Research A/S’ største kunder, og dem har vi aldrig nogensinde mødt fysisk, bedyrer Michael Flintholm.

For det fjerde skal man bevare relationen og holde den ved lige.

- For mig handler det om at være ydmyg, når vi henvender os. Det er en tilgang, der ligger milevidt fra det, mange opfatter som telefonsalg. Netop fordi vi arbejder med telefonen som medie, bruger jeg meget af min tid på at legitimere, hvad vi har med at gøre. Det gør jeg for at eliminere de fordomme, der er omkring den telefoniske kontakt. I mine øjne har telefonen vist sig at være det fineste værktøj, der findes til at bevare de relationer, man bygger op, og det er eminent til at vedligeholde dem.

Annonce

Klarede krisen

Michael Flintholm fortæller, at 2020 og coronakrisen også har været hård ved hans virksomhed. Han var alvorligt bange for, at efter 16 gode år ville det blive kritisk i år, og på et tidspunkt stod man nærmest uden omsætning i fire-fem måneder, fordi alt lukkede ned.

Man holdt lige akkurat forretningen flydende. Michael Flintholm erkender, at det især lykkedes at skaffe nye aftaler ved at tage firmaets egen medicin: Man fokuserede på det opsøgende salg hele foråret og fik sået en mængde frø og høstede, så året slutter hæderligt, og der er atter fuld travlhed med et 2021, der tegner lyst.

- Vi har klaret krisen ved at opsøge nye kunder og tage handling. Vi tog også kontakt til gamle kunder og kontakter, og der var mange med projekter i august og september. Sådan opstår der altid muligheder, når man er opsøgende. Det er det, det hele drejer sig om, mener årets netværket.

Michael Flintholm

  • Administrerende direktør og indehaver af FGT Business Research A/S i Aabyhøj.
  • Virksomheden blev grundlagt december 2004. Den arbejder med B2B telemarketing og leadgenerering.
  • Michael Flintholm har været medlem af bestyrelsen i TrygFondens Familiehus siden december 2015.
  • Han har også været med til at grundlægge Dansk Telemarketing Forening, hvor han sidder i bestyrelsen.
  • Fra 1989 til 2004 var han administrerende direktør i TeleEurope A/S.
  • Michael Flintholm er uddannet cand.mag. i historie og kunsthistorie.
  • Han er gift med Susanne og har to børn og fire børnebørn.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live: Partier afviser regeringens forslag om øget brug af mundbind

Sport

Kommentar: Knips, knips. Bakken Bears har i det skjulte skrevet dansk sportshistorie

AGF For abonnenter

Og her så nogle af de ting, vi har lært af de første AGF-testkampe

Annonce