Annonce
Østjylland

Her er årets varebil: En nyskabende ener i feltet

Det samlede felt af biler til Årets Varebil 2020. Foto: Vincent Byakika
Årets Varebil er en konkurrence mellem meget forskellige typer køretøjer. Vinderen i 2020 er nyskabende og indtil videre den absolut eneste af sin slags – det blev præmieret.
Annonce

KÅRING: Hvordan sammenligner man pærer, tomater og bananer?

Nogenlunde sådan kan det beskrives, når en udvalgt del af de danske motorjournalister mødes for at vælge årets varebil. Således var det også fredag 8. september, da ni motorjournalister med fokus på erhvervsbiler mødtes ved Sjællandsringen og skulle kåre den bedste varevogn i 2020.

Og det kan da være en smule sært at sammenligne en lille Toyota, som man netop kan mose to paller ind i med en elektrisk drevet Renault med et 10,8 kubikmeter lastrum.

Kriterierne er ellers, som de plejer. Vi prøver bilerne af på skift, sammenligner praktikalitet, priser, komfort, muligheder for at konfigurere og samlet indtryk. Efter en intens dag samles vi og stemmer om resultatet.

For at gøre kørslen mere realistisk var alle biler læsset med, hvad der svarer til deres maksimale nyttelast minus 200 kilo, og det gjorde faktisk nogle bilerne mere komfortable at køre.

Annonce

Mere udstyr og el

Helt generelt er der en tendens til, at virksomhederne har mere fokus på at købe biler med automatgear og mere udstyr, og derfor var det et af mine fokuspunkter. Hvad er standardudstyr, og hvor “lækkert” er det at side bag rattet i bilen?

I øjeblikket er det Peugeot, Ford og VW, der fører på det punkt, og Mercedes ligger ikke langt efter, og især er deres Sprinter et meget populært valg i den største varevognsklasse, hvor mange biler kører kurerkørsel på tværs af Europa.


Ford har med Transit Custom Plug-in Hybrid valgt den lette løsning, der tager hensyn til kunden, da den har hybridteknologi, som hverken går på kompromis med pladsen, lasteevnen, indretningen eller ladetiden.

Andreas Lang Hedegaard, juryformand


Ser vi på den stigende tendens, der går mod el-biler, var der to deltagere i årets felt. En ren elbil, Master ZE, fra Renault, og Ford Transit Custom PHEV, som er en plug-in-hybrid med 41 kilometer rækkevidde på ren el, og sidstnævnte er nok det mest spiselige alternativ til virksomheder, der har et blandet behov.

Annonce

En klar vinder

Fordi sidstnævnte opfyldte en stor del af begge behov med udstyr og grøn drivline, var der ikke meget at rafle om. Transit blev ret suveræn vinder hos syv af de ni deltagende motorjournalister.

Mere el på markedet

Skal det være rent el, findes der også andre alternativer, men de var ikke med ved årets kåring.

Et eksempel var den kinesiske MAxus EV80 med en rækkevidde på op til 200 kilometer og en nyttelast på 950 kilo og anhængervægt op til 1250 kilo. Importøren havde dog ikke mulighed for at deltage i årets dyst.

Senere på året kommer der også både Peugeot e-Expert og Fiat E-Ducato, som bliver interessante at følge. Men det bliver først til næste års kåring.

- Ford har med Transit Custom Plug-in Hybrid valgt den lette løsning, der tager hensyn til kunden, da den har hybridteknologi, som hverken går på kompromis med pladsen, lasteevnen, indretningen eller ladetiden. Den virker relativt dyr i pris, men det hentes ind igen over hele varebilens levetid, sagde juryens formand Andreas Lang Hedegaard efter kåringen.

Der var naturligvis glæde hos Ford efter kåringen.

- Jeg havde da håbet på det. Vi blev også Årets Varebil i Europa, så vi var spændte og er enormt stolte over titlen som Årets Varebil i Danmark 2020. Vi har i hvert led af vores organisation knoklet for at gøre Transit Custom til den bedste varebil i vores modelprogram nogensinde, og det er Transit Custom Plug-in Hybrid beviset på, sagde Tom Maxmølris, der er Ford Danmarks Head of Commercial Vehicles.

Resultatet

  1. Ford Transit Custom Plug-in Hybrid – 74 point
  2. Volkswagen Transporter T6.1 – 56 point
  3. Nissan NV300 – 32 point
  4. Toyota Proace City – 29 point
  5. Renault Master Z.E – 23 point
  6. Opel Movano – 11 point
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Udvist efter 90 sekunder: - Jeg tænkte, jeg ville udvise lidt ro. Men det var ikke smart ...

Aarhus

Corona gør comeback i Østjylland: Hvor bekymrede skal vi være for det stigende smittetal?

AGF

Patrick Olsen: Vi arbejder som svin

Annonce