Annonce
Aarhus

Århusianerne splittede om røgfrit strøg: - Det næste bliver vel, at man jagter folk der prutter

Det er ikke just overfyldt, strøget i Aarhus på en regnvåd tirsdag. Men et forslag går altså på at gøre det røgfrit. Foto: Bo Nørgaard
Mandag var der en livlig debat om en eventuel opfordring til at kvitte smøgerne på strøget. Århusianerne er langt fra enige.

AARHUS: Mandag skrev vi om et forslag, som rådmand for Sundhed og Omsorg, Jette Skive, havde fremsat. Hun ville i en periode opfordre de handlende på strøget i Aarhus til at kvitte smøgerne, når de besøger caféer og butikker.

- Vi bliver nødt til at forholde os til, at antallet af nye, unge rygere er stigende, og der handler det blandt andet om synlighed i byrummet, lød det blandt andet.

Derfor spurgte vi jer læsere om jeres holdning til sådan en opfordring - altså, om I synes, at strøget bør være røgfrit.

Lad os sige det med det samme - det er tæt løb. Ja-siden vandt dog med 40 stemmer over Nej-siden, efter (i skrivende stund) 2780 stemmer og et hav af kommentarer på Facebook, både for og imod.

"Det fungerer glimrende i udlandet, og det er vel kun på tide i dag, hvor så få ryger. Folk sagde noget lignede, da det blev forbudt på Aarhus Hovedbanegård (og alle andre stationer i øvrigt, både inde og ude) samt større værtshuse," skriver Roberto Ignatius Borgen som en af fortalerne for forslaget.

En anden fortaler, John Hytting Magnussen, fremhævede sundhedsrisikoen ved rygning.

"Rygning slår 14000 mennesker ihjel om året. Selvfølgelig skal det forbydes," skriver han, kort og kontant.

Annonce

- Hysteri

Modstandere var der dog også rigelige af i debatten. Faktisk er de i noget mere overtal end i selve afstemningen.

"Hysteri, og det kommer fra en der røg i 40 år, nu eks-ryger i godt 13 år. Rygning er og bliver en personlig beslutning, og stop så hetzen på de stakkels rygere," lyder det fra Inga-Lil Amini, som får opbakning fra Niels Friis:

"Er det en miljøtosse, der er kommet på den ide? Det næste bliver vel man begynder og jagte folk der prutter på strøget," skriver han.

Hvorvidt forslaget bliver en realitet, vides endnu ikke. Og selvom den nuværende strøgformand er fortaler for idéen, så er den tidligere formand, Lars Svendsen, ikke helt så begejstret.

"I min tid som formand for Strøgforeningen ville dette forslag ALDRIG have fået sin gang på jord. For det første er jeg inderligt imod den evindelige utidige indblanden i folks personlige frihed - og for det andet har Strøgets fysiske butikker næppe brug for flere forordninger, som OGSÅ kan få kunderne til at fravælge en strøgtur og i stedet købe deres varer på nettet," skriver han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce