Annonce
Aarhus

Århusiansk betalingsring blev skudt ned - men ikke skamskudt

Århusianerne må meget gerne tage cyklen eller bussen ind til midtbyen. Det er alle byrådspartierne enige om, men kun SF og Alternativet mener, at der skal lægges pres på gennem en betalingsring. Arkivfoto: Jens Thaysen
Forslaget om at indføre en betalingszone for bilister i midtbyen kunne ikke samle flertal i byrådet, men blev modsat tidligere heller ikke buhet ud.
Annonce

AARHUS: Var det noget med en betalingsring, hvor du skal betale ved kasse 1, hver gang du kører ind i Aarhus Midtby?

- Jo tak. Det lyder da dejligt.

Sådan svarede 37 procent, da Stiften i en onlineafstemning spurgte, hvorvidt vores læsere var for eller imod en betalingsring.

Flere end 4800 deltog i afstemningen, så selv om den ikke er statistisk repræsentativ, giver den nok alligevel et fingerpeg om, at ganske mange århusianere faktisk er lune på ideen, der er så vidtgående, at det vil kræve en lovændring i Folketinget, før den kan blive indført.

Flertallet i afstemningen (61 procent) sagde samtidig nej tak, og da byrådet onsdag aften behandlede forslaget, blev det da også et nej fra alle partier, bortset lige fra SF og Alternativet, der havde stillet forslaget.

Men nogle gange skal man lytte til, hvordan der bliver sagt nej, for selv om afvisningen af betalingsringen var kontant, så var den hverken hånende eller nedladende, hvilket den formentlig ville have været for bare fem år siden.

Annonce

Imødekommende udtalelser

Eksempelvis sagde Radikale Venstres Eva Borchorst Mejnertz, at:

- Man kunne godt bare afvise sådan et forslag uden videre. Men samtidig får vi alarmerende meldinger fra blandt andet FN om, at vi er nødt til at komme op i gear og tage det hårde værktøj i brug for at reducere CO2-udledninger. Derfor ønsker vi i Radikale at tage forslaget som et afsæt til at få diskuteret, hvilke markante løsninger, der findes.

Rådmand for Teknik & Miljø, Bünyamin Simsek (V), tog klart afstand fra ideen og listede en byge af argumenter op for, hvorfor det ifølge ham vil være sådan cirka verdens dårligste ide med en betalingsring.

- Det er en ekstraskat på mobilitet, som vil ramme socialt skævt, det vil øge trængslen rundt om Aarhus og give endnu større køer, og det vil direkte modarbejde detailhandlen. Kort sagt vil det bremse væksten, lød det fra rådmanden.

I næste åndedrag kom også han dog forslagsstillerne lidt i møde:

- Når det er sagt, så er jeg enig i, at vi bliver nødt til at være langt mere ambitiøse, hvis vi væsentligt skal nedsætte vores CO2-udledning. Det er et område, vi i Teknik og Miljø bruger mange kræfter på.

Venstres politiske leder, Bünyamin Simsek, taler dunder mod en betalingsring, men anerkender samtidig, at der skal tages seriøse livtag med CO2-udledningen. Arkivfoto: Flemming Krogh
Annonce

Det er en afgift

Liv Gro Jensen fra Alternativet er medstiller på forslaget om den såkaldte grønne trængselsring. Men trods det positive navn, så medgiver hun gerne, at det først og fremmest handler om at ramme forurenende bilister på pengepungen.

- Jeg kalder det gerne en afgift, der ryster jeg ikke på hånden. Det er helt forventeligt, at sådan et forslag skaber stor røre, for det går jo ind og piller ved menneskers vaner og privatøkonomi. Men det handler ikke om, hvad der er nemt eller rart for os i vores dagligdag. Det handler om, at vi ikke længere har tiden til at give plads til langsom adfærdsændring. Jeg tvivler på, at folk helt forstår omfanget af de udfordringer, vi står med i forhold til klimaet, siger Liv Gro Jensen.

Annonce

Ny zeitgeist

Én ting kunne samtlige partier blive enige om, og det er, at den kollektive trafik i Aarhus trænger til et gevaldigt løft.

Det glædede Jan Ravn Cristensen fra SF, som dog mente, at han havde hørt samme sang lidt for tit.

- Helt ærligt, vi har sagt det samme de seneste 10 år. Flere busser og de skal være billigere. Men det tager jo stadig 100 år at komme fra a til b. Det er ikke et attraktivt rutenet, vi har i dag. Hvis vi vil noget seriøst, så kræver det seriøse beslutninger. En trængselsring vil både kunne nedbringe CO2- udledningerne, hjælpe på trængslen og putte penge i kassen, som vi kan bruge på den offentlige transport, sagde Jan Ravn Christensen.

Han luftede allerede for en håndfuld år siden ideen om en trængselsring. Dengang blev forslaget haglet ned af de øvrige byrådspartier. Efter onsdagens byrådsmøde vejrede han morgenluft, selv om der på ingen måde var flertal denne gang heller:

- Men der er helt klart sket noget i retorikken i forhold til sidste gang, vi snakkede om en trængselsring. Alle partierne anerkender, at vi har en stor udfordring i forhold til CO2-udledningerne i trafikken.

Liv Gro Jensen fra Alternativet mener, at det må være slut med at tale om gode intentioner. Hun kalder i stedet til handling på vegne af klimaet og har ikke noget problem med, hvis det gør ondt på århusianernes pengepung. Arkivfoto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Aarhus Kommunes kriseledelse er samlet for at drøfte alarmerende corona-udvikling

Aarhus

Flaminco og fiskebanko under samme tag

Aarhus

Tidligere ældrerådmand: Jette Skive løber fra sit ansvar for plejesvigt på Kongsgården

Aarhus For abonnenter

Historisk løft til idrætten i Aarhus: Partier vil afsætte 25 millioner kroner om året til nye faciliteter

Annonce