Annonce
Aarhus

Århusiansk cykelhandler sælger ladcykler i stor stil: Men nu har han fået en stor udfordring

Jakob Nielsen har travlt med at sælge eldrevne ladcykler i sine butikker i Aarhus. Snart åbner han butik nummer fem, når han slår dørene op for en stor butik i Horsens. Foto: Flemming Krogh
Ladcyklerne fylder op i bybilledet, hvor antallet cykler er støt stigende i Aarhus og i resten af landet

AARHUS: Du ser dem alle steder i bybilledet, de brede ladcykler, som især børnefamilier har taget til sig. Tendensen startede for mange år siden i København, som er en meget cykelvenlig by, da den nærmest er flad.

Aarhus er mere kuperet, og derfor slog de første udgaver af ladcykler ikke igennem i Aarhus, da de ikke var batteridrevne.

- En ladcykel er tung at træde, især når man har børn ombord. Derfor begyndte salget af ladcykler først at vokse i Aarhus, da der kom eldrevne modeller på markedet, fortæller Jakob Nielsen, indehaver af Fri BikeShop, som har fire butikker med værksteder i Aarhus.

Annonce

Ladcykler udgør en væsentlig del af butikskædens omsætning. De præcise tal vil den slanke indehaver, som selv er inkarneret cyklist, ikke afsløre.

- Vi sælger mange cykler. Ikke mindst ladcykler, hvor vi har fordoblet antallet af cykler på ét år.

Det er ret vildt, at så mange mennesker vælger at købe en eldreven ladcykel. Men jeg forstår det godt. Jeg har selv kørt mange kilometer på vores egen ladcykel.

Jakob Nielsen, indehaver

På den måde bekræfter Fri BikeShop en tendens, som man også oplever på landsplan. Den københavnske butikskæde Cykelexperten, der sælger ladcykler i stor stil i hovedstanden, har fået indsamlet tallene for, hvor mange ladcykler der er blevet solgt i Danmark i de sidste tre år. I 2019 lå tallet på 1384 ladcykler, som voksede en smule i 2020. Året efter nærmest eksploderede antallet af solgte ladcykler, da der blev solgt 2423 ladcykler.

Fri BikeShop har fået sit eget showroom med ladcykler på Trøjborg. Her skal indehaver Jakob Nielsen snart sætte priserne på ladcykler op endnu en gang, da indkøbspriserne ofte stiger. Foto: Flemming Krogh

- Det er ret vildt, at så mange mennesker vælger at købe en eldreven ladcykel. Men jeg forstår det godt. Jeg har selv kørt mange kilometer på vores egen ladcykel, fortæller Jacob, som har brugt sin egen cykel, når han skulle transportere sin søn rundt.

- Vi har brugt cyklen, når vi skulle en tur til stranden. Men min hustru og jeg har også haft længere ture med ladcyklen. For tre år siden år lavede vi en dagstur på Samsø, hvor hun cyklede ved siden af på sin egen cykel, imens jeg cyklede på ladcyklen med vores søn, som var syv år dengang. Det var en herlig tur.

Længere rækkevidde

På få år er rækkevidden for elcykler vokset betragteligt. Det har indehaveren mærket på sin egen krop. På den gode måde.

- På Samsø-turen kørte vi 45 kilometer - uden at lade op undervejs. Strøm var ingen problem, selvom vi tog mange bakker undervejs og ikke tænkte i at køre på en besparende måde.

De udstillede ladcykler i Jakob Nielsens egen butik på Trøjborg er naturligvis de nyeste af slagsen og er udstyret med effektive batterier. Et mindre udvalg viser de forskellige typer af cykler, hvor en model med en sort kasse på ladet, blandt andet henvender sig til håndværkere, servicemedarbejdere og vinduespudsere.

En model med fire sæder er populær som institutionscykel, da en pædagog kan tage fire børn med på tur. Men det er især en to-sædet version, som man sælger flest af, da den henvender sig til almindelige børnefamilier.

- Der er ingen tvivl om, at børnefamilier er den helt store målgruppe. De sætter pris på, at man nemt kommer rundt i byen og slipper for at betale dyrt for parkering. Når jeg cykler med min søn, oplever jeg, at man har mange gode snakke undervejs. Det giver en ladcykel god mulighed for, og det sætter mange andre fædre og mødre pris på.

Annonce

Lange udsigter med levering

Nu kunne det virke til, at alt er fryd og gammen for den driftige cykelsælger. Men han har fået en stor udfordring:

- Vi kan ikke skaffe tilstrækkeligt med ladcykler. Efterspørgslen er stor, men vi kan ikke få leveret tilstrækkeligt med cykler. På nogle modeller er der meget lang levering. Nogle af dem får vi først igen i 2023, forklarer Jakob Nielsen, der også oplever, at priserne ændrer sig, som man kender det fra andre brancher.

- Priserne stiger hele tiden, hvilket giver ekstra arbejde. Nu er det for eksempel fjerde gang indenfor ét år, at jeg skal rette priserne på skiltene ved cyklerne, men det må man jo tage med.

Ladcykler

I 2019 blev der solgt 1384 ladcykler i Danmark. Tallet voksede til 1488 i 2020. I 2021 blev der solgt 2423 ladcykler i Danmark. Kilde: Cykelexperten

Fri BikeShop har fire butikker med eget værksted i Aarhus. På Trøjborg har man eget showroom med ladcykler.

Fri BikeShop, Aldersrovej 33, 8200 Aarhus N

https://modules.wearehearken.eu/arhus-stiftstidende/embed/13600.js
Annonce
Kultur For abonnenter

Anmeldelse af Hobbitten: Det kunne så let være helligbrøde at pille ved Tolkiens mesterværk, men resultatet er fremragende

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Navne

Mindeord: Henrik Ochsner var et sjældent menneske i ordets fineste forstand

AGF For abonnenter

David Nielsen siger farvel til AGF: 1.693 dage med 'Let's fucking go!'

Aarhus

Classic Race Aarhus genopstår i miniformat søndag

Aarhus

Dårlig dømmekraft på sidste skoledag: Elever fik overrakt karameller med nåle i

For abonnenter

Sommer på vej! Derfor bliver Vestkysten igen den store vinder

Aarhus

Vandrehistorien: Passer det, at Beder-Malling trækker dødbringende lyn til?

Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Aarhus For abonnenter

Fra ballademager til kongen af donut: Læs historien om Ninos, der startede fra bunden og har kæmpet sig op

Debat

Magt- og udstødelseskultur findes ikke kun på Herlufsholm: Det gennemsyrer hele konkurrencestaten og dansk politik

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Annonce