AARHUS: Du ser dem alle steder i bybilledet, de brede ladcykler, som især børnefamilier har taget til sig. Tendensen startede for mange år siden i København, som er en meget cykelvenlig by, da den nærmest er flad.
Aarhus er mere kuperet, og derfor slog de første udgaver af ladcykler ikke igennem i Aarhus, da de ikke var batteridrevne.
- En ladcykel er tung at træde, især når man har børn ombord. Derfor begyndte salget af ladcykler først at vokse i Aarhus, da der kom eldrevne modeller på markedet, fortæller Jakob Nielsen, indehaver af Fri BikeShop, som har fire butikker med værksteder i Aarhus.
Ladcykler udgør en væsentlig del af butikskædens omsætning. De præcise tal vil den slanke indehaver, som selv er inkarneret cyklist, ikke afsløre.
- Vi sælger mange cykler. Ikke mindst ladcykler, hvor vi har fordoblet antallet af cykler på ét år.
Jakob Nielsen, indehaverDet er ret vildt, at så mange mennesker vælger at købe en eldreven ladcykel. Men jeg forstår det godt. Jeg har selv kørt mange kilometer på vores egen ladcykel.
På den måde bekræfter Fri BikeShop en tendens, som man også oplever på landsplan. Den københavnske butikskæde Cykelexperten, der sælger ladcykler i stor stil i hovedstanden, har fået indsamlet tallene for, hvor mange ladcykler der er blevet solgt i Danmark i de sidste tre år. I 2019 lå tallet på 1384 ladcykler, som voksede en smule i 2020. Året efter nærmest eksploderede antallet af solgte ladcykler, da der blev solgt 2423 ladcykler.
- Det er ret vildt, at så mange mennesker vælger at købe en eldreven ladcykel. Men jeg forstår det godt. Jeg har selv kørt mange kilometer på vores egen ladcykel, fortæller Jacob, som har brugt sin egen cykel, når han skulle transportere sin søn rundt.
- Vi har brugt cyklen, når vi skulle en tur til stranden. Men min hustru og jeg har også haft længere ture med ladcyklen. For tre år siden år lavede vi en dagstur på Samsø, hvor hun cyklede ved siden af på sin egen cykel, imens jeg cyklede på ladcyklen med vores søn, som var syv år dengang. Det var en herlig tur.
Længere rækkevidde
På få år er rækkevidden for elcykler vokset betragteligt. Det har indehaveren mærket på sin egen krop. På den gode måde.
- På Samsø-turen kørte vi 45 kilometer - uden at lade op undervejs. Strøm var ingen problem, selvom vi tog mange bakker undervejs og ikke tænkte i at køre på en besparende måde.
De udstillede ladcykler i Jakob Nielsens egen butik på Trøjborg er naturligvis de nyeste af slagsen og er udstyret med effektive batterier. Et mindre udvalg viser de forskellige typer af cykler, hvor en model med en sort kasse på ladet, blandt andet henvender sig til håndværkere, servicemedarbejdere og vinduespudsere.
En model med fire sæder er populær som institutionscykel, da en pædagog kan tage fire børn med på tur. Men det er især en to-sædet version, som man sælger flest af, da den henvender sig til almindelige børnefamilier.
- Der er ingen tvivl om, at børnefamilier er den helt store målgruppe. De sætter pris på, at man nemt kommer rundt i byen og slipper for at betale dyrt for parkering. Når jeg cykler med min søn, oplever jeg, at man har mange gode snakke undervejs. Det giver en ladcykel god mulighed for, og det sætter mange andre fædre og mødre pris på.
Lange udsigter med levering
Nu kunne det virke til, at alt er fryd og gammen for den driftige cykelsælger. Men han har fået en stor udfordring:
- Vi kan ikke skaffe tilstrækkeligt med ladcykler. Efterspørgslen er stor, men vi kan ikke få leveret tilstrækkeligt med cykler. På nogle modeller er der meget lang levering. Nogle af dem får vi først igen i 2023, forklarer Jakob Nielsen, der også oplever, at priserne ændrer sig, som man kender det fra andre brancher.
- Priserne stiger hele tiden, hvilket giver ekstra arbejde. Nu er det for eksempel fjerde gang indenfor ét år, at jeg skal rette priserne på skiltene ved cyklerne, men det må man jo tage med.
Ladcykler
I 2019 blev der solgt 1384 ladcykler i Danmark. Tallet voksede til 1488 i 2020. I 2021 blev der solgt 2423 ladcykler i Danmark. Kilde: Cykelexperten
Fri BikeShop har fire butikker med eget værksted i Aarhus. På Trøjborg har man eget showroom med ladcykler.
Fri BikeShop, Aldersrovej 33, 8200 Aarhus N