Annonce
Erhverv

Århusiansk kaffe-gigant brygger videre: Køber københavnsk konkurrent

Direktør Poul Zacho, BKI Kaffe, vil fastholde det århusianske kaffeimperiums rolle som en af de største leverandører til det kaffeelskende danske folk med oblandt andet opkøb. Foto: Axel Schütt/Scanpix
Kaffeleverandøren BKI i Holme ekspanderer yderligere med opkøbet af et københavnsk selskab.

AARHUS: Ingen er i tvivl om, at en af Danmarks største kaffeleverandører ligger i Højbjerg, når de runder det duftende industrikvarter i Højbjerg. Nu bliver kaffe-virksomheden BKI endnu større.

Det århusianske selskab har opkøbt det københavnske Kontra Coffee. Det skriver Fødevarewatch. Det familieejede BKI havde i forvejen 49 procent af aktierne i Kontra Coffee men sidder nu på hele forretningen med sit gammelkendte slogan:

BKI - Kaffen alle ka’ li´.

Mens Kontra Coffee omsætter for omkring 50 millioner kroner om året, er BKI en stor spiller på kaffemarkedet, hvor det sidste år omsatte for 576 millioner kroner. Omsætningen hos BKI er dog faldet i kraft med den stigende konkurrence på markedet. Det er en af forklaringerne på opkøbet lige som BKI oprustede med en stribe nyansættelser tidligere i år for netop at kunne gøre sig i det krævende marked.

For få år siden byggede BKI endnu en fabriksfløj til sin fabrik i Holme, hvilket også skete for at styrke virksomhedens stilling.

- Kravene til at drive virksomhed indenfor fødevarebranchen eskalerer med en hast, der er hidtil uset. Du har myndigheder, kunder, forbrugere og interesseorganisationer, der stiller krav. Det er krævende markedsforhold, siger direktør i BKI, Poul Zacho til Fødevarewatch.

Kontra Coffee leverer kaffe specielt til København og Nordsjælland. De er også kendt for at være gourmetristeri.

Annonce

BKI

  • BKI Kaffe A/S har siden 1960 leveret kaffe til de danske forbrugere. Stifteren af BKI Kaffe, Svend Mathiesen, blev under sit lange ophold i Brasilien, inspireret til at starte virksomheden Brasil Kaffe Import. Virksomheden er i dag blandt de største kaffeleverandør til de danske forbrugere
  • BKI rister og pakker kaffer fra hele verden på den højteknologiske kaffefabrik i Højbjerg ved Aarhus. BKI er et 100 procent danskejet kaffefirma, med salg til detail- og foodservicesektoren og produktion i Danmark.
  • BKI forhandler også Lindt chokolade, De Cecco pasta og olivenolier samt mange andre specialiteter til specialhandlen. I 2008 ændrede virksomheden navn til BKI foods

Kilde: BKI

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce