Annonce
Aarhus

Århusiansk lydfirma går sammen med Steinway: Har udviklet særligt højtalersystem til en kvart million kroner

Model O Systemet er udstillet i HiFi Klubbens showroom. Foto: Flemming Krogh
Der bliver kræset for lyd og design i de store showrooms hos Hi-Fi Klubben i den vestlige del af Aarhus. I ét af rummene kan man opleve lyden af en eksklusiv model fra Steinway Lyngdorf.

AARHUS: En hel væg med bogrygge tager imod de besøgende i showrummet hos Hi-Fi Klubben. I et rum med gulvtæppe og bløde møbler forsøger butikschef Jesper Jørgensen at skabe en særlig – nærmest stueagtig – stemning.

Den gode lyd i et samspil med et stramt og enkelt design er temaet for oplevelsen i butikken, hvor man tager man sig god tid, inden beslutningen om et nyt musikanlæg skal tages.

- Vi oplever, at folk gerne vil bruge mange penge på den gode lyd kombineret med et lækkert design. Det har vi flere løsninger på, siger Jesper Jørgensen.

I rummet med reolvæggen sender to gulvhøjttalere lyd ud i rummet på en helt særlig måde. Man bliver nærmest overvældet af den fyldige lyd, der rummer facetter man normalt ikke hører på et standard musikanlæg.

Annonce
En 24 karat guld Air Tweeter fungere som diskant i højttalerne der udgør Model O Systemet. Foto: Flemming Krogh

En ny lydserie

Navnet Steinway, som man normalt forbinder med flygler i Formel 1-klassen, står diskret på de to sortlakerede højttalere, der er lavet i et samarbejde med den legendariske klaverproducent og det danske lydfirma Lyngdorf.

- Peter Lyngdorf (den århusianske erhvervsmand og lydentusiast, der skabte butikskæden Hi-Fi Klubben tilbage i 1980, red.) fik kontakt til Steinway and Sons. Under et møde i New York i 2007 lovede han folkene bag det navnkundige brand, at han ville skabe et lydsystem, som kunne skabe en perfekt gengivelse af tonen Mol D, fortæller salgsdirektør i Lyngdorf, Søren Calmar, der har sin base i Skive, hvor man fremstiller de særlige lydsystemer.

Ambitionen var at skabe et lydsystem til private. Det skulle kunne gengive toner på samme måde som et ægte Steinway flygel. Sammen med en flok lydingeniører og andre eksperter fik Peter Lyngdorf udviklet et nyt lydanlæg, som overbevidste folkene fra Steinway and Sons.

Senere opstod den nye serie, hvor det kendte klavernavn indgår.

Tungt udstyr

Nu kan enhver opleve lyden i showrummet i Hi-Fi Klubben, hvor en tung forstærkerenhed og de to højttalere udgør en samlet pris på omkring 250.000 kroner.

- Det er mange penge. Men vi oplever, at der er kunder i Danmark og andre steder i verden, som sætter pris på særlig god lyd i et flot design, siger Søren Calmar, der kender til alle detaljer om high-end-produkterne fra Lyngdorf.

Model O Systemet er den billigste udgave af systemet. Hver højttaler vejer 37 kilo. Det er væsentligt mindre end storebroren, som vejer hele 140 kilo stykket. Til en noget højere pris naturligvis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

SF og AL vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Annonce